Den ängsliga femåringen?

pinky

Trådstartare
Femårstrots har man ju hört talas om, men jag har istället problem med att min femåring blivit superfjantig och riktigt tittig. :crazy:

Nästan allt längs våra vanliga vägar är superfarligt, katter på åkrarna, fåglar i buskarna, hästbajs på vägen, hinder på ridbanan etc, etc.

Jag börjar nästan tappa tålamodet och blir arg på henne när hon hoppar till eller vägrar gå för minsta lilla, jag får ju nästan nervösa besvär själv på kuppen. ;)

Det har ju inte direkt blivit bättre sedan det blev kallt och fröken fick en extra energikick heller.

Min stallkamrat har tidigare berättat att hans häst när den var fem blev livrädd när han tappade grimskaftet en gång när de var ute och gick. Rädd för att bli övergiven alltså, och nästan ville bli buren av husse...:angel:

Jaja, bra och söt historia med lätt överdrift, tänkte jag då, men nu vete tusan om det inte var helt sant!

Är det normalt att femåringar beter sig såhär, eller är det bara en allmän fas hon går igenom, som kanske hade kommit när som helst i livet?

Hur tacklar man det bäst? Genom förståelse eller genom att övertala?
Normalt sett är hon en tuff häst som man kan få morra lite på, men det kanske inte är rätt taktik i det här läget? Går det över av sig självt, tro?

Sv: Den ängsliga femåringen?

Hm, svår definition kanske, men trots tolkar jag som att hästen säger emot hjälper och ifrågasätter saker man ber om. För hon är ju ändå lydig i dressyren osv, men kan inte spänna av riktigt och blir rädd för allt.

Iofs kanske detta är hennes sätt att trotsa, om nu hästar kan det medvetet? Jag vill ju inte gärna tro att hästar är sådana av naturen... ;)

Du säger till henne att gå framåt, hon gör ju inte det utan håller på och tittar på "allt", har jag tolkat saken rätt? Om än med lite andra ord...

Jag försöker likna dem lite vid ström, ström försöker alltid ta den kortaste/lättaste vägen. Hästar (och alla andra djur med för den delen) är likadana. Den är ju igentligen en basic överlevnadsinstinkt, allt hästen gör ska det gå åt så lite energi som möjligt till.

Nu går det säkerligen åt betydligt mer energi att hålla på som hon gör. Men det har hon nog inte kommit på än.
Sedan kan givetvis hästar trotsa! De vill ju komma upp i rang, för är de högre i rang så behöver hon ju inte ödsla den energin du tar för henne genom att rida o träna...

bara lite röriga tankar från mig :p

Jag tror att lösningen kan ligga i att se till att hennes beteende gör så att det blir ännu jobbigare, tar ännu mer energi.

Ser det som en naturlig fas i vägen att bli stor, om det ska övergå till trots har nog lite med att göra hur vi hanterar denna period.

Tror inte heller att det specifikt har med åldern att göra, utan mer beroende på när man rider in dem vilket man ju oftast gör mellan 3-4 och då kommer denna period mellan 4-5 år.

Från början kan ju många vara lite hariga och rädda för att sedan komma över detta och allt fungerar lugnt och bra under inridningen, men ju längre de kommer i inridningen desto mindre behöver de fokusera på varje liten rörelse eller kommando från ryttaren och de kan istället börja se omgivningen medans man rider och mycket har de ju då kanske missat och allt bli då nytt.

Alla ynglingar jag ridit in genom alla år har reagerat precis lika dant aldrig några trotsperioder men haft perioder då omgivningen helt plötsligt börjar bli mer eller mindre otäck. Jag har alltid en grundtrygghet hos dem som vi jobbat fram så jag tar bara fram den och hjälper dem över den här perioden snabbt och smidigt å när de kommer ur den så har de varit otroligt trygga och orädda för alla framtid.

Jag känner igen mig väldigt mycket i din beskrivning. Min flicka är 4 men kom in i en likadan period för någon månad sedan. Jag vågade knappt galoppera på henne skogen eftersom hon närsomhelst kunde hoppa åt sidan. Höll på att flyga av en gång när hon gjorde så. Hon blev rädd för allt som hon gått förbi 100 gånger innan. Jag la inte så mycket energi på det, eftersom hon bara blev stressad om jag skällde på henne och då stressade hon upp sig ännu mer. Men det börjar gå över sakta men säkert. Får hoppas att det blir likadant för din. : )

Jag hade nog struntat i hästen och bara ridit på som vanligt, säg till hästen när den överdriver för mycket. Min häst kan bli sån när han är riktigt pigg, då är allt värt att titta extra på och han lugnar snarare ner sej när man säger till honom att skärpa sej. Låter man honom titta och tar det lugnt med honom så stissar han bara upp sej ännu mera.

Så lugn och konsekvent och säg till när hästen överdriver, för det är jag helt hundra på att dom kan, jag tror iallafall inte att det går över genom att inte göra något. Jag tycker det låter som lite typiskt testande och som kan komma med nya ryttare etc i alla åldrar.

knapplån

Känner igen det där :crazy: Min 5-åring är exakt likadan, har på sista tiden fått för sig att det mesta är läskigt.. Flyttade iofs till nytt ställe i sept men han va inte alls likadan när han va ny på det förra stället..

Bara som idag skulle jag klippa honom o han blev klippt förra året o det gick bra men idag va det jätteläskigt, studsade runt på stallgången som en annan guttaperka-boll o vi fick hålla honom i grimskaft sen slappna han av efter ett tag, stod fint en stund o sen va det farligt igen.. Samma med ridningen, han kan få för sig att det finns spöken precis överallt.. Till saken hör att han har vart iväg på nya ställen/nya aktiviteter kontinuerligt sen han va 1 år ca o jag har aldrig haft några problem med att han varit ängslig men nu ska allt va jättekonstigt. Han kan få för sig att hinder e farliga o han älskar att hoppa..
Jag hoppas verkligen att det går över, ganska jobbigt emellanåt :crazy:

O så har jag en 3-åring som knappt höjer på ögonbrynen över nåt alls, stod som ett ljus på stallgången o behövde inte alls hålla i honom när han skulle klippas, går gladeligen fram överallt o bryr sig inte nänmnvärt över nåt o han inte på långa vägar varit iväg så mkt som 5-åringen...

"Skönt" att höra att jag inte är ensam om att ha en ängslig 5-åring iaf..

Jag ler igenkännande;)
Min häst var exakt sådan för drygt ett år sedan, då sex år men riden för (förmodligen) första gången ett år innan.
Allt var farligt, precis allt, det var extra jobbigt eftersom jag då skulle sätta igång henne efter att hon hade trampat snett i hagen så jag ville ju verkligen inte att hon skulle studsa omkring när veterinären hade ordinerat lugn skritt i tio minuter:crazy:

Men, det gick över och i somras kom det som jag kan betäckna mer som normal trots, hon vägrade gå fram och så. Lite mer "normala" trots grejer.

Min lösning blev tålamod, när vi väl fick klartecken att börja trava så försvann problemen ganska snart för då fick hon annat att tänka på, men det var stor skillnad när hon innan skadan kunde gå förbi vad som helst och efter skadan (hon stod nästan två månader) var livrädd för om ett grässtrå vajade:angel:
Jag tror dock att skadan i sig, att hon inte fick mer stimulans än att gå i hagen, hade ett finger med i spelet.
Men jag fortsatte som sagt bara att rida och satt bara där och väntade ut henne, mitt lugn smittade väl av sig för nu är det inte mycket som kan skrämma henne, inte ens en timmerbil:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka