Delfinen som tog sig ur sin bassäng

lizan

Trådstartare
Moderator
Har ni sett/läst/hört om det?

En delfin av arten falsk späckhuggare som den 4e juli tog sig ur sin bassäng på SeaWorld utanför Tokyo. Jag fick höra det från min svägerska, som sett det på nyheterna i USA. Jag tipsade Aftonbladet om det och de fick upp ett inslag om det (om det var tack vare mig eller inte har jag ju ingen aning om dock :p ).

Delfinen la sig på plexiglaskanten och gled helt enkelt över ner på marken. Enligt inslaget på Aftonbladet så har det hänt förr att delfiner tagit sig ur, så de har lagt mjuka mattor nedanför bassängkanten.........

Aftonbladets inslag:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7480905.ab

Vad har ni för tankar om det hela?

Sv: Delfinen som tog sig ur sin bassäng

Har inte hört om det förut men såg inslaget nu.
Tankar... Ja spontant tror jag ju inte att det var ett självmordsförsök. Kanske trivs den inte i "akvariet" (eller vad heter det?) eller så var den bara nyfiken på andra sidan.

Självmordsförsök tror jag också är att ta i, även om jag hyser stor respekt för Richard O'Barry. Jag tror helt enkelt inte att de tänker så, även om de har väldigt hög kognitiv förmåga/ intelligens. Hans teori om ett mycket stressat djur tror jag mer på då, i kombination med vad Mats Amundin reagerar på- att bassängen är skitliten!

Min åsikt är att det är hemskt att stänga in ett djur fött i det fria i en såpass liten bassäng, och det inte är konstigt att den därför försöker ta sig ur.

Jag tycker hela situationen är vidrig, att överhuvudtaget stänga in delfiner, späckhuggare eller oceangående hajar i bassänger är fruktansvärt. Inte konstigt att de hoppar ur, vare sig det beror på stress, understimulans, ouppfyllda behov eller självmordstankar. Skulle aldrig besöka en djurpark där sådant förekommer.

Jag har inte orkat se hela the cove än, men självklart har jag koll på den. Men jag blir för illa berörd när jag ser skiten... :cry:
Jag skrev exjobb under vårterminen som handlade om delfiner och späckhuggares välfärd i fångenskap, där infångning av vilda djur togs upp, bland annat hur många de fångar i Taiji...

Vad skönt att höra fler som resonerar så! :bow:

Jag får väl erkänna att det tog lång tid innan jag beslutade mig för att aldrig mer stödja sådant, för jag ÄR så himla fascinerad! Men när jag började läsa lite mer om det hela inför en mindre inlämning i en kurs i höstas så bestämde jag mig både för att skriva exjobb om det och att aldrig se en delfinshow igen. Vilket jag iofs gjort men i studiesyfte. Jag blev dock positivt överraskad av mig själv över att all "wow"känsla var utbytt mot andra mindre trevliga känslor. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka