Delat boende

pippilotta

Trådstartare
Jag kommer att skaffa en kattunge inom det snaraste , tyvärr kommer den att vara ca 7 veckor när den flyttar till mig p.g.a att ägaren kommer att flytta och ej kan ta med kattungen.

Kattungen kommer att ha växelvis boende mellan lägenhet (veckorna) och landet (helgerna) ,

Funderar på om det är ok att göra så...vill ju helst inte lämna den lille kissen för länge själv.

Samtidigt funderar jag på om min tik kanske kan bli amma åt den lille eftersom hon precis löpt färdigt , hon själv bara älskar katter , eller hur skall jag göra med den lille bebisen??

Snälla ge mig råd , vill ju bara det bästa åt den lille......
 
Sv: Delat boende

Varför kan inte nuvarande ägaren ta med ungen tills den är stor nog? Det låter hemskt att separera ungen från mamman redan vid 7 (!!) veckors ålder. Det finns ju en anledning till att t.o.m. lagen säger att det - förutom vissa undantagsfall - är 12 veckor som gäller.
 
Sv: Delat boende

Det bästa är att INTE ta en unge som är under 12 veckor, ägaren har ju satt kattungen till världen och får således ta sitt ansvar hela vägen ut! Allt annat ska du anmäla, omedel bums. Denna lag finns för KATTENS skull.

Det är dömt att misslyckas med en så ung katt, den har inte lärt sig alls ännu hur man "är katt". Du kommer troligtvis få en otrygg individ med en hel del problem i framtiden. Det är bättre att du köper en katt som är gammal nog, uppföd under bra förhållanden, vaccinerad, ID-märkt och veterinärbesiktad. Detta ska krävas av ALLA säljare, hus- som raskatt. Det är enda sättet att få någon förändring för katternas skull. :)

Snälla, tänk om angående detta, och se till att kattens uppfödare har katten några veckor till.
 
Sv: Delat boende

Jag tycker inte att du ska köpa kattungen alls utan istället anmäla den som säljer så små ungar. Det finns en andledning till att lagen finns.
För en katt som dessutom ska flytta hit och dit lär risken vara väldigt stor för diverse ovanor som att kissa lite varstans, snuttande, otrygghet och att den mår allmänt dåligt.
Att din hund tycker om katter är ju bra men det finns inget som säger att katten kommer tycka om hunden.
Om man ska ta hand om en så liten kattunge så krävs det att det finns en annan vuxen katt och helst syskon som kan lära den lille hur man bär sig åt. Enda gången det är försvarbart är när mamman inte finns tillgänglig och då ska ungen ändå stanna hos uppfödaren tills den är mogen att lämna hemmet och är minst tolv veckor gammal.

Har uppfödaren satt ungen till världen så får den faktiskt ta hand om den tills den är redo för sitt nya hem även om det var ett misstag att den kom till.
 
Sv: Delat boende

Liksom andra tycker jag inte du ska ta kattungen.
Vill även berätta om mina kompisar som tog två kattungar på 7 veckor (mamman hävdades iaf vara död/bortsprungen). Syskonen de tog växte upp tillsammans. Honan var rädd för alla ljud, sjukligt rädd. Hanen snuttade, han kunde ligga i timmar och snutta på jumprar. De hade båda mycket svårt med förändringar (typ flytt), och kröp längs väggarna i flera veckor. Detta höll sig hela livet (de var typ 16-18 när de dog).
 
Sv: Delat boende

Skaffa inte en ensam kattunge, speciellt inte när den är sådär liten :(
Det gör ont i mitt hjärta varje gång någon gör så. Kattbebisar behöver närhet och kärlek - att ta den in i ett främmande hem utan varken syskon eller mamma atl. en katt som bemöter den väldigt väl gör den väldigt otrygg.
Är den inte van vid hundar så är ju det ett extra orosmoment.

Och självklart ska du inte lämna katten ensam över helgen, men att flytta runt den när den är så liten (och ensam!) är inget jag skulle göra. Tycker du bör vänta tills den är trygg och säker i sitt nya hem innan du börjar flytta runt den, men sen ser jag inget problem i att göra det. Tror de flesta katter vänjer sig vid växelboende. Fast helt säker kan man ju aldrig vara.
 
Sv: Delat boende

Skaffa inte en ensam kattunge, speciellt inte när den är sådär liten :(
Det gör ont i mitt hjärta varje gång någon gör så. Kattbebisar behöver närhet och kärlek - att ta den in i ett främmande hem utan varken syskon eller mamma atl. en katt som bemöter den väldigt väl gör den väldigt otrygg.
Är den inte van vid hundar så är ju det ett extra orosmoment.

Och självklart ska du inte lämna katten ensam över helgen, men att flytta runt den när den är så liten (och ensam!) är inget jag skulle göra. Tycker du bör vänta tills den är trygg och säker i sitt nya hem innan du börjar flytta runt den, men sen ser jag inget problem i att göra det. Tror de flesta katter vänjer sig vid växelboende. Fast helt säker kan man ju aldrig vara.

Jo , jag vet att det är fel att ta en sådan liten katt , men har inget val , eftersom nuvarande ägare flyttar från landet till lägenhet och tyvärr inte har någon möjlighet att att ta med den lille ungen.

Den är van vid hundar då jag träffat den fler gånger och den tyr sig väldigt mycket till min tik.

Naturligtvis så kommer jag inte att köra olöika boende med den förrän efter 3-4 veckor hos mig , den måste ju känna sig "hemma" först.

På landet kommer den att få umgås med 2 vuxna katter , hona 8 år och hane 7 år , fungerar det inte dom emellan , jaa , då får jag helt enkel bara ha den som inne katt i min lägenhet, och självklart vara hemma med den.

Kan även säga att mycket kärlek får den då jag gärna kan sitta med den i famnen på kvällarna, samt att den gärna får sova hos mig i sängen.

Vill även gärna veta vilken föda som är bäst för en sådan lite , förutom kattungetorrfoder.
 
Sv: Delat boende

Du har visst ett val, snälla du stöd inte sådan fruktansvärt oseriös uppfödning. :( För kattens skull.

Personen har satt katten till världen, och har TOTALT ansvar över det lilla livet. Att denne tänker låta ungarna flytta så tidigt ska du anmäla, absolut inte uppmuntra. Man kan ha kattungar även i en lägenhet.

Personen borde verkligen ha tänkt på vilket ansvar det är, INNAN han/hon fick kattungar. :( Att du ger den kärlek, och att du har en hund, spelar ingen som helst roll. Katten behöver sin mor och eventuella syskon LÄNGE till för att kunna bli en trygg individ. Du vill väl inte ha en katt som utvecklas stressbeteenden som att kissa på fel platser osv?

Denna lag finns av en anledning, tar du hem katten vid 7 veckor är du precis lika delaktig i lagbrottet och att ett litet liv far otroligt illa. Lagen om 12 veckor finns där av en anledning, inget man bara har hittat på.

Angående mat, när den sedan är 12 veckor och du kan ta hem den bör du från början ge samma foder som uppfödaren gett, sedan kan du fasa över på exempelvis bra blötfoder( Mjau eller liknande, finns i dagligvaruhandeln), eller ett kattungefoder av god kvalité (Det hittar du dock INTE i dagligvaruhandeln.)
 
Sv: Delat boende

Jag förstår inte alls ! Hur kan de inte ha möjlighet att ta med sig katten bara för att de skall flytta till en lägenhet - du bor ju också i lägenhet och det är ju i sig inte ett problem
 
Sv: Delat boende

Du har visst ett val, till att börja med kan du anmäla henne - oavsett om du är tjenis med henne eller inte (vilket du verkar vara då du varit där flera gånger med din hund). Man har ett ansvar att inte delta i att djur behandlas illa oavsett om man tycker det är obekvämt att säga ifrån. Lojaliteten ska inte ligga hos uppfödaren som inte kan tänka efter före utan hos kattungen som inte har något att säga till om. Jämför med att ta en valp runt 5 veckor - det är illa.

Sedan så hjälper det tyvärr föga att du finns där och kan ge henne närhet, det handlar om flera beteenden som en katt måste både få hjälp att utveckla samt även några att bli av med under den här otroligt viktiga perioden i en katts liv (den biologiskt viktigaste!). För att det ska ske så måste katten ha kattkompisar i samma ålder samt sin kattmamma annars kan du få dras med en otrygg katt hela livet om det vill sig illa - sådant kan yttra sig i att den har lättare för att pissa utanför lådan, snutta på människor (vilket är väldigt jobbigt i längden), blir alldeles för beroende av dig som ägare vilket gör att den kommer sluta äta om du åker bort (känner till ett sådant fall) etc etc.
För att ge den allra bästa förutsättningen för ett liv tillsammans med en familjemedlem som man ska leva 15-20 år tillsammans med så ska man ta katten först när den är minst 12 veckor. Lagen finns inte för intet och visst kan det sluta bra om man har tur men man ska inte chansa.
 
Sv: Delat boende

Kan även säga att mycket kärlek får den då jag gärna kan sitta med den i famnen på kvällarna, samt att den gärna får sova hos mig i sängen.
.

Men snälla du, det är verkligen inte samma sak med en människa som med en annan katt :crazy:

En kattbebis som bara är några veckor gammal behöver trygghet från syskon, mamma, eller annan trygg katt!!!

Jag tog också mina första 2 katter väldigt tidigt (vildkatter) men då hade jag åtminstonde vett nog att ta båda två, och inte bara den ena.
INTE okej att låta en kattbebis vara själv. :(
 
Sv: Delat boende

Jag säger som dom andra.. ta inte en sån liten kattunge.

Jag har själv en liten här hemma som var runt 7-8 veckor när han kom för en dryg månad sedan och det märks så tydligt att han skulle behövt dom där veckorna tillsammans med mamman och syskonen.

Jag har iofs bara haft honom en månad nu, och han snuttar sönder mig totalt.. jag har sugmärken på öronen och i armvecken. Jag kan inte gå utanför ytterdörren eller in på toaletten innan han skriker som besatt och river på dörren eller allt som finns i fönsterna för att han inte får följa med.
Det börjar bli liite smått jobbigt.
Jag har heller ingen annan katt som han kan umgås med längre då hon fick avlivas idag pga en tumör som växte explosionsartat på bara ett par veckor :cry:, så jag har inte en aning om han nånsin kommer bli som "en normal" katt om jag inte får tag i en till katt väldigt fort :crazy:

Jag skulle aldrig någonsin stödja en uppfödare som lämnar bort kattungar så tidigt.
Nu hade jag dock inget val när jag tog honom, det va antingen att ta hem honom eller låta honom mosas i en sopbil.. där var valet rätt lätt...

Kanske ska tillägga att mitt monster inte bara skulle nöja sig med att sitta i famnen på kvällarna och att sova i sängen, han vill ha närhet precis HELA TIDEN. Jag hinner oftast inte sätta mig innan han är framme och ska kela/snutta.
 
Senast ändrad:
Sv: Delat boende

Jo , jag vet att det är fel att ta en sådan liten katt , men har inget val , eftersom nuvarande ägare flyttar från landet till lägenhet och tyvärr inte har någon möjlighet att att ta med den lille ungen.

Den är van vid hundar då jag träffat den fler gånger och den tyr sig väldigt mycket till min tik.

Naturligtvis så kommer jag inte att köra olöika boende med den förrän efter 3-4 veckor hos mig , den måste ju känna sig "hemma" först.

På landet kommer den att få umgås med 2 vuxna katter , hona 8 år och hane 7 år , fungerar det inte dom emellan , jaa , då får jag helt enkel bara ha den som inne katt i min lägenhet, och självklart vara hemma med den.

Kan även säga att mycket kärlek får den då jag gärna kan sitta med den i famnen på kvällarna, samt att den gärna får sova hos mig i sängen.

Vill även gärna veta vilken föda som är bäst för en sådan lite , förutom kattungetorrfoder.

Vad händer med mamman och ev syskon?
Det finns en orsak till varför kattungar inte ska skiljas från kattmamman före 12 veckors ålder.Det kanske aldrig blir en trygg katt av den ungen för att den tas för tidigt
 
Sv: Delat boende

Det blev ändring på kattägandet...den flyttar hem till oss nästa fredag den
20:de , den är då 11 veckor.

Ägaren till kattungen flyttar samma dag , syskonen är borttingade och kattmamman flyttar till granngården.
 
Sv: Delat boende

Anmäl personen för brott mot djurskyddslagen! 12 veckor är det som gäller (även om 11 är bättre än det absurda 7)
 
Sv: Delat boende

Anmäl personen för brott mot djurskyddslagen! 12 veckor är det som gäller (även om 11 är bättre än det absurda 7)

Nej jag tänker inte anmäla personen ifråga,,,,,tar hem kissen när den är 11 veckor p.g.a att nuvarande ägare flyttar då..............11 veckor är väl inte helt fel även om det är 12 veckor som gäller... det är väl väl bättre med 11 veckor än med 7????
 
Sv: Delat boende

Ja ungefär lika mycket bättre som att köra i 100 på 90 väg jämfört med att köra i 70 på 50 väg...

Jag har haft kattungar som inte varit mogna att lämna hemmet förren efter 14 veckors ålder så att flytta dem innan tolv veckor tycker jag är absurt. 12 veckor är ju det absolut minsta de ska vara.
 
Sv: Delat boende

Jag har genom åren haft ett gäng bonnkatter, som alla av olika anledning har blivit tagna för tidigt, och ALLA, har haft ett eller annat problem, så förstår problematiken.
En tuttade på allt som var fleece-aktigt, en annan fick aldrig ordning på sin mage, en tredje visste inte hur en katt skulle bete sig och tyckte att bilen var ju snäll som kom till honom.. En annan var dummare än tåget(dock lagom inavlad) och insåg inte att man ska stanna när bordet tar slut.. *duns*

Älskade dem alla, och har gjort vad jag kunnat för dem, men alla har dött i förtid.. Älskade.. Jag ÄLSKAR dem fortfarande, de finns alltid i mitt hjärta.


Och jag tycker lagarna är för snälla i Sverige, man SKA bli straffad om man säljer/köper en kattunge som inte är klar.
Och i mina önskedrömmar, hade jag velat ha lag på chipmärkning och ägarregistrering, precis som på hund.
 
Sv: Delat boende

Och jag har den motsatta erfarenheten...

Alla min katter - totalt 5 st genom åren - har tagits "för tidigt" - enligt de nya reglerna - och ALLA har utvecklats till normala, "felfria" katter!

Både katt nummer ett och katt nummer två hämtades när de var 7-8 veckor gamla. (Om jag inte hämtat dem hade de "nackats" tillsammans med sina syskon.)
Katt nummer tre hämtades som ca 12 veckors unge och katt nummer fyra övergavs av sin mamma vid 8-9 veckors ålder och kom då till mej.
Katt nummer fem var ca 5-6 veckor när han som vildkattunge damp ner i hemmet efter att ha bokstavligen monterats ut ur en bilmotor där han suttit i ett dygn och åkt med och skrikit.

Ingen av dessa katter har haft problem med snuttande, rumsrenhet, hygien eller annat! De har varit positiva, glada kattungar som vuxit upp till dito katter!

Sedan anser jag så klart att man SKALL följa lagen som säger att 12 veckor är "rätt" ålder att leverera en kattunge! Men om valet är tidigare leverans eller avlivning så...

/Swat
 
Sv: Delat boende

Sedan anser jag så klart att man SKALL följa lagen som säger att 12 veckor är "rätt" ålder att leverera en kattunge! Men om valet är tidigare leverans eller avlivning så...

/Swat

Så väljer man att stödja människor som konsekvent skiter i djurskyddsföreskrifter? Som ofta har dålig djurhållning? Som kör med känslomässig utpressning (snääääälla, vi måååååste avliva katten annars) för att bli av med kattungar de först och främst inte borde satt till världen?

Så länge det finns köpare som är villiga att stödja oseriös avel och katthållning kommer de fortsätta existera.

TS kattunge var ju tvuuuuungen att flytta vid 7 veckors ålder. Hoppsan, med lite knix var det tydligen inte tvunget längre.:grin:

Jag har BTW också hämtat en kattunge för tidigt, vid 9 veckors ålder. Han är helt normal. 16 år nu. Jag var 12 år gammal.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 805
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 270
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp