Ulrika C
Trådstartare
Jag funderar på att ta bort mellanväggen mellan mina båda boxar + ta upp en gammal dörr på baksidan som leder ut i hagen. Mitt varmblod står i dag i en något liten box då stallet är byggt till c + d-ponny. Nu har vi köpt en liten korsningsvallack, 105cm hög, som sällskap då vi tvingades avliva förra sällskapsponnyn som vi hade på foder. Mitt val är att antingen flytta mellanväggen 30 cm eller ta bort den helt. Fördelen är då att de kan gå in och ut som de vill, typ lösdrift. Någon som har erfarenhet av detta. Boxen skulle bli på totalt 15Kvm. Är det för lite??? Enligt Jordbruksverkets hemsida ska det räcka med 4 + 8 Kvm = 12kvm... Har tidigare haft mitt varmblod på lösdrift tillsammans med shettisar och då byggde vi en stor "låda" till hans hö som shettisarna inte nådde över kanten på. Idag når vår a-ponny inte hans krubba. De har gått tillsammans i 6 veckor nu och trivs ihop, båda är vallacker.
Detta skulle verkligen underlätta för mig då jag inte vill ha min vallack (27år och frusen av sig) ute i ur och skur och jag är oftast hemifrån mellan 7-17 på vardagar. Alternativet är att bygga vindskydd åt dem. (har varit mammaledig senaste vintrarna och kunnat ta in/ut dem när det passat)
Någon som har liknande lösning och kan ge mig råd?
Detta skulle verkligen underlätta för mig då jag inte vill ha min vallack (27år och frusen av sig) ute i ur och skur och jag är oftast hemifrån mellan 7-17 på vardagar. Alternativet är att bygga vindskydd åt dem. (har varit mammaledig senaste vintrarna och kunnat ta in/ut dem när det passat)
Någon som har liknande lösning och kan ge mig råd?