Delad box???

Ulrika C

Trådstartare
Jag funderar på att ta bort mellanväggen mellan mina båda boxar + ta upp en gammal dörr på baksidan som leder ut i hagen. Mitt varmblod står i dag i en något liten box då stallet är byggt till c + d-ponny. Nu har vi köpt en liten korsningsvallack, 105cm hög, som sällskap då vi tvingades avliva förra sällskapsponnyn som vi hade på foder. Mitt val är att antingen flytta mellanväggen 30 cm eller ta bort den helt. Fördelen är då att de kan gå in och ut som de vill, typ lösdrift. Någon som har erfarenhet av detta. Boxen skulle bli på totalt 15Kvm. Är det för lite??? Enligt Jordbruksverkets hemsida ska det räcka med 4 + 8 Kvm = 12kvm... Har tidigare haft mitt varmblod på lösdrift tillsammans med shettisar och då byggde vi en stor "låda" till hans hö som shettisarna inte nådde över kanten på. Idag når vår a-ponny inte hans krubba. De har gått tillsammans i 6 veckor nu och trivs ihop, båda är vallacker.
Detta skulle verkligen underlätta för mig då jag inte vill ha min vallack (27år och frusen av sig) ute i ur och skur och jag är oftast hemifrån mellan 7-17 på vardagar. Alternativet är att bygga vindskydd åt dem. (har varit mammaledig senaste vintrarna och kunnat ta in/ut dem när det passat)

Någon som har liknande lösning och kan ge mig råd?

Sv: Delad box???

jag tycker du ska prova att tabort mellanväggen och låta dom gå in och ut som dom vill..
flera av våra står 2 i samma box för att dom trivs bättre och 2 går på "lösdrift" så som du beskriver och det funkar jättebra!

Ser att jag skrev fel i mitt inlägg... totala boxytan blir 13Kvm om jag tar bort väggen... För trångt? Märker att min gamling är lite stel på morgnarna och tror att det skulle gynna honom med större yta + möjlighet att komma och gå som de vill.

Lösdrift fungerar alldeles ypperligt.

Testa :bump:

Dessutom är det ju bra för din gamling, som kan röra på sig när han kännner för det (så att blodcirkulationen i benen inte stannar av helt). Det är också bra att börja med lösdrift på hösten så att de vänjer sig vid kylan o sätter päls. Ta med i beräkningarna att det (antaglien, ska sägas) kommer bli både lerigt och upptrampat utanför dörren, så man kanske måste lägga något material där (med några års mellanrum), typ grov sand, singel eller flis eller nåt.

Jag tror att dina kusar kommer bli jättenöjda :rofl:

Med tanke på måtten som du hänvisar till så undrar jag hur stor ditt varmblod är? Om det räcker med 8 kvm till honom?

Varmblodet är 155cm hög och väldigt smäcker. Storlek Cob på det mesta till honom. De fugerar som sagt bra ihop idag. De står inne några timmar varje dag och är ute kvällar/nätter pga insekterna. Tänkte först prova nu i sommar att ta bort mellanväggen och låta dem stå tillsammans några timmar par dagen medan jag har koll. Fungerar det inte sätter jag upp vägg + galler igen. Har ändå tänkt flytta väggen...

Jag funderar på att ta bort mellanväggen mellan mina båda boxar + ta upp en gammal dörr på baksidan som leder ut i hagen. Mitt varmblod står i dag i en något liten box då stallet är byggt till c + d-ponny. Nu har vi köpt en liten korsningsvallack, 105cm hög, som sällskap då vi tvingades avliva förra sällskapsponnyn som vi hade på foder. Mitt val är att antingen flytta mellanväggen 30 cm eller ta bort den helt. Fördelen är då att de kan gå in och ut som de vill, typ lösdrift. Någon som har erfarenhet av detta. Boxen skulle bli på totalt 15Kvm. Är det för lite??? Enligt Jordbruksverkets hemsida ska det räcka med 4 + 8 Kvm = 12kvm... Har tidigare haft mitt varmblod på lösdrift tillsammans med shettisar och då byggde vi en stor "låda" till hans hö som shettisarna inte nådde över kanten på. Idag når vår a-ponny inte hans krubba. De har gått tillsammans i 6 veckor nu och trivs ihop, båda är vallacker.
Detta skulle verkligen underlätta för mig då jag inte vill ha min vallack (27år och frusen av sig) ute i ur och skur och jag är oftast hemifrån mellan 7-17 på vardagar. Alternativet är att bygga vindskydd åt dem. (har varit mammaledig senaste vintrarna och kunnat ta in/ut dem när det passat)

Någon som har liknande lösning och kan ge mig råd?

Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt idé!!! :banana:

Jag tycker att det låter jätte bra!

Min lilla shettis använder bara vindskyddet på sommaren mot värmen och flugorna, på vintern sover han envist i en snödriva.
Men med en rejäl päls och täcke fryser han aldrig.

Liknande trådar

Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar