Sv: Delad box

En Aponny ska bo på minst 4 kvadrat, en Bponny på minst 5.

Jag tycker det blir väl litet med två ponner på den storleken du nämner, det finns inte så mycket plats för den ena att gå undan om den andra kickar.

varför låta två ponnyer dela en box? De har ju ingen chans att kunna gå undan från varandra och ingenstans att ta vägen om det skulle bli bråk... har man inte en plats/häst ska man inte ha flera hästar, tycker jag iallafall... Jag hade inte låtit dem dela, om inte boxen var stoooor, vilket jag inte tycker att en knappt 9 kvm box är. Minimimåtten är ju just minimimått och inte speciellt stora...

Ibland har jag tänkt att det skulle vara bra att ha dem tillsammans. Jag har kallstall och när det blir kallt ute så är det ju lika kallt inne. Då skulle jag bara ta bort mellanväggen temporärt. Fast det är ju som du säger, de kan faktiskt skada varandra!

//millus

Jag lät mitt russ på 7 månader dela box med min shettis i ca 6 månader då vi hade platsbrist i stallet och det fungerade jättebra. Boxen var ungefär i storlek med den du hade. Jag band upp dem när det var dags för kraftfoder i varsin sida av boxen, och hö lade jag en hög vid varje långsida, så att båda hade en chans att äta utan att bli bortjagas av den andra.
Det enda problemet var väl att shettisen fick mer hö än vad han skulle ha, för jag ville vara säker på att russet fick i sig tillräckligt.

Islänningar ser man ofta står två och två i boxar, och då är det heller inga jättestora boxar och det brukar fungera bra.

Jag tycker gott och väl att du kan prova, du ser själv om det inte skulle fungera, om det ser ut att hästarna inte trivs eller inte har tillräckligt med utrymme.

Senast ändrad av en moderator:

Det funkar jättebra att ha två hästar i samma box, förutsatt att man har tillräckligt stor box (helst större än minimimått) och att det är två hästar som är absolut sams. Min shettis har i perioder gått i samma box som sin shettiskompis och det har funkat kanon!

2 hästar kan mycket väl dela box utan att det för den skull ska bli bråk. När jag var liten hade mina kompisar 3 shettisar i samma box, 2 hingstar och 1 valack. Dessa 3 var som ler och långhalm och aldrig att någon var stygg med någon. Det står dessutom i djurskyddsbestämmelserna så här: I ett befintligt stall kan mindre avvikelser från måttbestämmelserna accepteras om det är djurskyddsmässigt acceptabelt för det enskilda djuret. en minishettis är ju inte speciellt stor häst...så varför inte testa och se om det funkar.

jag hade min shettis och mitt hbl i samma box :) ca 20 kvm. Gick bra, men är inte lagligt. Skulle inte gjort det idag då det blir lite problem vid matdags och är olagligt. Fick ta ut shettisen i gången morgon o kväll annars åt Illussa upp hans med.

/jenny

Varför var det inte lagligt? Även om shettisen är övervuxen och kräver yta för en B-ponny så är 20-6,5 = 13,5 m2 vilket räcker till en häst med mankhöjd på 6,75m...

ja, läser nu i boken att det faktiskt var lagligt :) 14,5 kvm hade räckt för att det skulle vara lagligt ju :)

Beställ gärna gratis broschyrer från dj.myndigh.

/jenny

4 och 5 Kvm står det ju..inte 4,5 och 6,5. Även om en minishettis räknas som A ponny så är det stor skillnad mellan en sådan och en vanlig shettis i storlek. Och som jag skrev ovan får man avvika från måttbestämmelserna. Hennes box felar på enbart ca 0,6 kvm...

Du har helt rätt! Eftersom länken jag la in ovan går till hela texten tjyvtittade jag på ett annat ställe jag har bland mina favoriter där det bara står måtten för hästar! Men det som står där är ju måtten för FÖLNINGSBOX! (Har mailat och bett henne ändra)

Där ser man, man ska inte tro på det man läset på internet, inte ens om man skrivit det själv :o

Lena_B skrev:
Varför var det inte lagligt? Även om shettisen är övervuxen och kräver yta för en B-ponny så är 20-6,5 = 13,5 m2 vilket räcker till en häst med mankhöjd på 6,75m...
Den hästen vore ju kul att se.. :rofl:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.