Dela mobilens wifi-uppkoppling med datorn, går det? (Svårt beskriva i rubriken)

Alexandra_W

Trådstartare
Svårt sätta beskrivande rubrik.

Men jag vill kunna surfa via min mammas trådlösa nätverk. Problemet är att min stationära dator är lite för antik och inte har nätverkskort som klarar trådlöst.

Iphonen hittar ju plättlätt det trådlösa och är inget problem koppla upp mot det.

Frågan är om det på något vis går att koppla ihop iphonen och datorn så datorn går via iphonens anslutning? (Nån som fattade det där?). Men utan att göra det trådlöst då.
 
Sv: Dela mobilens wifi-uppkoppling med datorn, går det? (Svårt beskriva i rubriken)

Ja, det ska gå. Min käre sambo är den i hushållet som har en iPhone och han är inte inne just nu. Kan återkomma senare med vad han säger.
Annars finns det smidiga USB-taggar (brukar heta ungefär "Trådlöst USB-nätverkskort") som du kan sätta in i din stationära dator och på så vis surfa trådlöst. Så slipper du låsa telefonen i datorn.

Sambon har klivit in i hemmet och säger att du ska gå till:
Inställningar - Internetdelning (Om du har senaste iOS-versionen.) Sätt igång där och välj sedan "Anslut via USB eller Bluetooth". Därefter gå in på Nätverk på din dator och välja mobilen som nätverk.
 
Senast ändrad:
Sv: Dela mobilens wifi-uppkoppling med datorn, går det? (Svårt beskriva i rubriken)

Tackar!

I teorin fungerade det utmärkt och var plättlätt. Datorn upptäckte direkt iphonen som en nätverksanslutning.

MEN, i praktiken blev det skit. Jag vet inte varför? Men i samma ögonblick jag kopplade in datorn på nätverket (via iphonen) så segade dte ner sig som f*n för alla inblandade. Gick ENORMT segt.

Innan så var det två laptops + min iphone anslutna. Då gick det som tåget. Men när min stationära kopplades in via iphonen blev det segt på alla datorer. (Såpass att min mor vrålade 'Vad gör du? Jag jobbar och nu segar allting. Sluta genast med vad du nu gör' Oups...)

Jag försökte öppna Aftonbladet.se och det fanns ju uppkoppling, men seeeeg sådan. Och då är ändå det mobila bredbandet som mamma har 4 ggr snabbare än mitt snigelADSL, men det gick liksom tio gånger segare??

Vad hände och varför?
 
Sv: Dela mobilens wifi-uppkoppling med datorn, går det? (Svårt beskriva i rubriken)

Använd Iphonen som modem istället (gäller ju att du har bra avtal på abonnemanget dock)

Frågan är om det krockar när du samtidigt har Internetdelningen på och är ansluten till ett Wifi, därför det saggar
 
Sv: Dela mobilens wifi-uppkoppling med datorn, går det? (Svårt beskriva i rubriken)

Mobilen som modem faller platt, då kommer det gå extremt lusigt då den inte fångar upp 3G här (vilket bara finns på specifika platser i huset, och kräver bättre "avkänning" än iphonen har, den hittar oftast inte 3Gnät alls.)

Jo, det skulle ju kunna vara att det är wifi + internetdelning som krånglar. Nåt krånglar i alla fall. Uppkopplingen säger jag har 1 mbit/sekund, men det har jag INTE med delningen, det är då ett som är säkert. (Eftersom det går 10 ggr långsammare än mitt ADSL som har UPP TILL 0,25 mbit/s).

Kan nån ge ett mer precist exempel på vad för sån där USB-grej jag ska ha för att fånga upp wifisignalen med datorn i brist på nätverkskort som klarar trådlöst. Googlade men blev osäker. Gärna om det är något som finns hos någon stor, känd kedja. Räcker ju skriva t ex "Kolla hos Teknikmagasinet art nr 12345 alt den som heter xxx" så kan jag ju googla resten själv och det blir inte reklam (ni kan ju inte lägga in en länk). Eller helt enkelt "kolla efter en zyxel ABS 123 USB-tjohej'
 
Sv: Dela mobilens wifi-uppkoppling med datorn, går det? (Svårt beskriva i rubriken)

Googla på "trådlöst nätverkskort USB" eller kolla här
 
Sv: Dela mobilens wifi-uppkoppling med datorn, går det? (Svårt beskriva i rubriken)

Jag tror att jag har köpt mitt på Kjell men det finns säkerligen på alla sorters elektronikkedjor. Prisjakt eller Pricerunner, som Tjôta länkade, kan hjälpa dig att hitta.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 737
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Jag fick en dator av pappa igår, som han fått hjälp att blåsa ut så att jag ska kunna använda den. Men jag kan inte ansluta till...
2
Svar
20
· Visningar
2 561
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Hjälp mig. Jag är skitless på min dator och mitt internet hemma. Jag har ett trådlöst nätverk i vardagsrummet. Det funkar bra. I alla...
Svar
16
· Visningar
1 477
Senast: Brandgul
·
IT & mobiler Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några...
Svar
4
· Visningar
2 479
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp