De små hästätande monstren

vinkelina

Trådstartare
var inte alls kul att rida igår. Långs ena långsidan av ridplan vimlade det av små osynliga hästätande monster. Hästen bara slängde sig, rusade iväg eller vägrade blankt att gå där, lyssnade dåligt på framåtdrivande hjälper. Testade att både ignorera och stanna och titta, men när han för tredje gången på fem min svängde 180 grader och stack åt andra hållet hoppade jag av för att från marken få honom att gå närmare

Hjälpte det? Nej. 30 min senare kunde vi fortfarande inte gå närmre än 3 meter från staketet, sedan visades ögonvitor och hästdans.

Han såg ju helt klat nått där som inte jag såg som varv jättefarligt. Men hur hanterar jag det? Känns inte kul med 600 km som inte lyssnar de minsta.

var inte alls kul att rida igår. Långs ena långsidan av ridplan vimlade det av små osynliga hästätande monster. Hästen bara slängde sig, rusade iväg eller vägrade blankt att gå där, lyssnade dåligt på framåtdrivande hjälper. Testade att både ignorera och stanna och titta, men när han för tredje gången på fem min svängde 180 grader och stack åt andra hållet hoppade jag av för att från marken få honom att gå närmare

Hjälpte det? Nej. 30 min senare kunde vi fortfarande inte gå närmre än 3 meter från staketet, sedan visades ögonvitor och hästdans.

Han såg ju helt klat nått där som inte jag såg som varv jättefarligt. Men hur hanterar jag det? Känns inte kul med 600 km som inte lyssnar de minsta.

Jobba mera. Begär något svårt av hästen just där, gör sidvärtesrörelser, samla ihop, vad som helst. Det brukar gå om, men det är irriterande...

Låter precis som min häst. Han har ett hörn i ridhuset och en kortsida i padocken som är jätte farliga enligt honom.
Brukar aktivera honom extra mycket på dom " farliga" zonerna. Han glömmer att vara spänd och rädd om jag tempoväxlar, flyttar ut bakdelen eller hittar på vad som helst som kräver att han fokuserar på sitt arbete. Skritta på långa tyglar genom läskiga hörnet är = kast åt sidan eller en ofrivillig galopp tur.
Kom också ihåg att slappna av själv, blir lätt att man spänner sig när man vet att sprattel kan komma. Titta åt ett annat håll och andas djupt.
Brukar avsluta ridpasset med att sitta av och gå med hästen vid handen in i hörnet och ge godis. Nu för tiden är han mycket villig att följa med in i hörnet för sin obligatoriska morot. :-)

Min 25-åring gör så i perioder, på henne brukar det funka om jag leder runt henne några varv innan jag sitter upp.

Gör ingen sak av det "farliga" stället. Avdramatisera. Vänd bort huvudet på hästen från det läskiga, försök inte tvinga hästen närmare utan rid på som vanligt där den går bra. Aktivera den mer i ridningen, dvs. du måste vara alert själv och be hästen att jobba så att den inte hinner tänka tanken att hitta ett nytt hörn av ridbanan att studsa för. Kanalisera hästens energi på jobb och framåt.
Försök också att du själv mentalt fokuserar på att vara avslappnad och inriktad på att "nu ska vi jobba", annars är det lätt hänt att man omedvetet spänner sig på det läskiga stället och hästen får en anledning till att det verkligen är läskigt just där.
När du känner att du har hästen med dig så kan du testa att vartefter rida lite närmare det läskiga stället tills monstren är borta.

/V

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka