De nya Mountain horse supreme stövlarna är för tajta

Harbor

Trådstartare
Jag köpte dessa stövlar till dottern i födelsedagspresent. Hade mätt höjd och omkrets och konstaterat att måttet passade in på storlek short/ narrow. Hennes vad var 33-34 cm i omkrets. Enligt tabellen så hade den stöveln 34-37 i omkrets. Så det borde ju absolut gå,eller hur?
Nå hur som helst, när hon drar på stöveln första gången. Med ridstrumpa och byxa så är det så tajt att hon måste kämpa jättemycket med att få upp dragkedjan, och de sitter skittajt.
Har någon erfarenhet av detta? Är det ok att de är så tajta? Töjer de sig efter användning? Eller borde jag kvickt som attan skicka dem tillbaka?
 
Jo det är resår. Är nu bara lite misstänksam. Köpte ett par Dyon chaps enligt måttabellen. I typ ett halvår behövdes det två personer för att få på dem. Idag får hon dem på själv men de är ännu också jättetajta. Visst töjer det sig men inte alls så mycket som det lovas.
 
Jag köpte dessa stövlar till dottern i födelsedagspresent. Hade mätt höjd och omkrets och konstaterat att måttet passade in på storlek short/ narrow. Hennes vad var 33-34 cm i omkrets. Enligt tabellen så hade den stöveln 34-37 i omkrets. Så det borde ju absolut gå,eller hur?
Nå hur som helst, när hon drar på stöveln första gången. Med ridstrumpa och byxa så är det så tajt att hon måste kämpa jättemycket med att få upp dragkedjan, och de sitter skittajt.
Har någon erfarenhet av detta? Är det ok att de är så tajta? Töjer de sig efter användning? Eller borde jag kvickt som attan skicka dem tillbaka?
Jag mäter alltid med ridbyxor samt strumpor på, för det kan skilja så mycket (med mina ridbyxor och strumpor blir min vad 3-4 cm bredare)
Tycker oftast shortchaps töjer sig mer än den flesta stövlarna. Så är det super svåra att få på så hade jag lämna tillbaka dem. Är de bara tajta men det går utan att man är rädd att dragkedjan ska gå sönder eller så, då hade jag behållit dem.
 
får ni inte enkelt på dem med tunn ridstrumpa och ridbyxor så hade jag skickat tillbaka dem.
ridstövlar ska vara tighta men inte så tighta. man måste ju få på dem.

det som gör att åtminstone mina ridstövlar passar är att de formar sig i foten och stövlen sjunker ihop, innan dess så är de en 3-5mm för smala i skaftet. men går att klämma igen. tycker inte att de töjer sig så fasligt i skaftet förrens man verkligen har använt dem så länge att de är lagom lealösa och mjuka. mina från början mjuka catago har inte blivit större i skaftet trots daglig användning i ur och skur i 5 år.
 
Glöm inte att vaderna sväller också under dagen så mått kan ändras beroende på när på dagen man tar dem, om man har gått mycket osv.
Dyóns stövelskaft ska vara jätte tajta i början. Jag kommer ihåg när jag köpte mitt senaste par, det krävdes två säljare för att få upp dragkedjan och kändes som att jag fick blodstoppning i benen, blev rekommenderad att springa runt en dag på Göteborgs Horse Show för att få dem att töja sig lite. :D Idag kan jag utan några som helst problem få upp dragkedjan på 5 sek.
 
Vi får ta en koll i morgon igen. ska mäta med allt på samt titta när hon drar upp dragkedjorna.
Våra Dyon var nog ändå lite för trånga, de var svåra hela tiden. Nu efter ca 1,5 år så har ena dragkedjan pajat, men det är bara en tagg i kedjan som gått av. Annars har de haft super kvalitét.
 
Vi får ta en koll i morgon igen. ska mäta med allt på samt titta när hon drar upp dragkedjorna.
Våra Dyon var nog ändå lite för trånga, de var svåra hela tiden. Nu efter ca 1,5 år så har ena dragkedjan pajat, men det är bara en tagg i kedjan som gått av. Annars har de haft super kvalitét.
Vet inte hur gammal din dotter är, men är det inte bättre att köpa aningens för stort till barn i växande ålder? Spec ridstövlar vill man ju ska hålla och passa mer än 2 år.
 

Liknande trådar

Utrustning Har haft tankar på att köpa nya stövlar ett tag då mina nuvarande har ett antal år på nacken och jag vill gärna ha nåt mer "dressyrigt"...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: Jerseyite
·
Utrustning ÅÅ måste få lite råd och snabb hjälp. Jag rider just nu i ridstrumpor och tennisskor då mina stövlar (hatar dom) gått sönder alldels...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Eme_liie
·
H
Utrustning Håller på att leta nya ridstövlar och var idag och provade ett par av cavallos juniorstövlar. Vaderna mättes och kom vi kom fram till...
Svar
10
· Visningar
1 894
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp