Enligt "min" ÅF ska C.O. vara godkända även om en köpt den innan VG1-märkningen "kom till i hjälmarna". Jag var in för några veckor sedan (för att prova ut en svalare hjälm) och informerades då om detta. Att dessa hjälmar (jag har en C.O. Wellington) har ett certifikat som ska "göra" att de är godkända.
But then again, om överdomaren vill titta i hjälmen och rätt märkning inte finns där så finns säkert en risk att en ryker på det. Det beror antagligen på hur TR formuleras. Och jo, jag tror att det är fullt möjligt att det kan bli kontroller. Inom western är det inte ovanligt att tävlande i en klass får bett och sporrar kollade av dommaren (vid en bettkontroll får alltså de tävlande helt sonika tränsa av så att domaren får se hur mundelen på bettet ser ut) - det sker slumpvis. Nu är inte WRAS (eller övriga förbund) samma förbund som SvRF, men domaren har ju absolut befogenhet att kontrollera att utrustningen följer TR. Det lär bero på domaren, antar jag.
Certifikatet gäller bara hjälmar tillverkade efter nov 14. Så frågan om de hjälmar som är tillverkade innan och är PAS015 gdk är fortfarande öppen
Dessutom har SvRF inte uttalat sig om certifikaten. Märkningen vg1 är dock inte obligatorisk. Det är en soppa helt enkelt