De här herrelösa/förrymda katterna

lady_vip

Trådstartare
Hur ofta är det en förrymd katt kommer hem igen? Jag har precis haft väldens sjå med en en katt som vi hittade på jobbet, kyrkogård mitt i stor stad. Kraftigt avmagrad katt, men tam, dock lite rädd, men gick att lyfta upp och fånga in utan problem.

Började med att ringa runt till olika organisationer, ingen kunde ta emot. En organisation sa att vi skulle köra katten till Djursjukhuset, då de hade skyldighet att ta emot katten för ett par dagar(?).

Jag ringde till slut en bekant som håller på mycket med katter och hon gav mig ett nummer till en annan organisation. Den här tjejen ville hjälpa till, men kunde ändå inte ta in katten. Hon ville att jag skulle ta katten till veterinären och betala ev. vetvård ur egen ficka (jag sa nej) och då ta hem katten så att de sedan kunde se om de kunde finna ägaren. Jag kan inte ta hem någon katt (allergisk sambo och kattätande hund) så nu får katten stanna i ett uppvärmt rum över natten med mat och vatten, på jobbet... Iaf, kattjejen menade att det är ytterst troligt att katten är en förrymd innekatt och det tvivlar jag inte alls på, men hur stor är chansen att vi hittar en ägare..? Katten är inte märkt, möjligtvis chippad, inget halsband.

Jag förstår alla kattorganisationers problem med att de är överfulla osv, jag förstår till fullo. Men det blir så jobbigt när man hamnar i en sån här situation och inte kan göra så mycket själv förutom att ringa rundor...
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Det första steget är väl att kolla om den är chippad? En förrymd innekatt har aldrig halsband och ytterst sällan öronmärkning, däremot är väldigt många katter chippade.

Tyvärr kan ju inte katthem och liknande organisationer göra något vettigt jobb eftersom det finns tre gånger fler hemlösa katter än det finns platser till dem.
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Jag har ingen chipläsare, men det kanske katthemmen har..?
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Polis, veterinär och djurambulans har. Kattklubbar också, så det kanske är en tråd att dra i? Har inte olika hundklubbar också det? Eller hur kollar man identitet inför tävling och prov där? Min vet scannar efter chip utan att ta betalt, han borde inte vara den enda som gör det.

Av någon anledning står katter utanför alla skyddsnät. Det är upp till ideellt arbetande människor att se till att de inte svälter ihjäl.
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Hundklubbarna borde också ha chip-läsare ja. Eller den lokala kennelklubben om inte annat. I min ras (rottweiler) är de flesta hundar födda efter 2002 chippade, skulle tro att detsamma gäller de flesta hundraser.
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Polisen är skyldig att ta emot upphittade katter. De ska ha avtal med djurhem/pensionat som kan hysa djuren. Om de sedan gör det eller inte är tyvärr en helt annan fråga. Vissa polisstationer försöker låtsas som att det inte är deras sak att göra.

Chipläsare finns hos polis, veterinär och bör finnas hos alla katt- och hundklubbar som anordnar utställningar.

Hur ofta kommer en förrymd katt hem igen? Jag vet inte. Antagligen är det mer ovanligt än vanligt eftersom många katter fortfarande inte är ID-märkta.:(

Jag har dock fått tillbaks en liten rymling. En kattunge som låg under barnvagnen och på så sätt kom med ut. Väl ute blev han rädd och stack iväg. Tack och lov var detta en liten devon rex och folk reagerade på att det satt en liten alien på vägen så han blev upplockad av en tjej som gjorde ALLT rätt. 1) Hon gick till polisen och anmälde honom som upphittad 2) hon gick till veterinären och fick honom kollad, gratis och de kollade efter chip som han hade men registret hade inte fört in hans uppgifter 3) hon lämnade sitt telefonnummer hos veterinären.

Polisen gjorde ALLT fel. De upprättade ingen "upphittningsanmälan" så när vi ringde till dem hade de inga uppgifter om någon upphittad kattunge. Tack och lov ringde jag till veterinären tjejen hade varit till och fick hennes nummer. Kattungen kom hem efter ett dygn. Jag var så oerhört glad att min lilla bebis hittade rätt person att bli upplockad av.:bow:
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Jo, efter att ha pratat med tjejen på kattorganisationen förstår jag ju att det är väldigt stor skillnad beroende på vem som hittar katten. Hon ville inte att jag skulle kontakta polisen eller djursjukhuset, de avlivar alla omärkta katter enligt henne.

Vilket fall som är nu katten upphämtad av en dam jag känner som är lite engagerad i den här kattorganisationen. Hon kommer ta hand om katten medan organisationen ser om de kan hitta ägaren eller alternativt ett nytt hem. Eftersom kattstackarn är så mager kommer det antagligen ta lite tid innan den är okej igen, men nu vet vi iaf att den inte far illa.
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Av någon anledning står katter utanför alla skyddsnät. Det är upp till ideellt arbetande människor att se till att de inte svälter ihjäl.

Jag tycker det är för jävligt rent ut sagt! Jag är så pass hjärtlös att om där är en katt som inte ser ut att må bra och verkar vild som stryker runt på jobbet så får faktiskt jägaren skjuta den. Nu senast var det en halt katt som såg ut att ha varit i slagsmål, vi försökte fånga den och ta hand om den, men den var väldigt vild så för att den inte skulle lida så ja...

Nej, alla fertila katter som går ute borde ha kastreringstvång och alla borde märkas. Det är så himla synd om dem som får dra runt så här i stan. Jag inbillar mig att på landet finns det iaf inte så många faror som lurar.

Den senaste veckan har jag dessutom sett en katt där jag bor, den ser dräktig ut och verkar också herrelös. Men det känns knappt lönt att försöka gå vidare med det, de stackars kattorganisationerna har ju så mycket katter.
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Jag håller helt med. Det känns inte som en bra lösning att avliva, men hellre det än svälta (och ofta hellre än att rehaba många av de fall som kommer in också). Ofta tar man bättre hand om vilda djur som råkat illa ut än om katter. Trafikskadat vilt spåras, och många med jaktmark håller ett öga på vilt som far illa.

Tvång på ID-märkning och kastrering av utegående katter hade varit ett så stort steg uppåt, och samma ägaransvar som för hundar. Blir man tvungen att betala för vad katten (ofta fertil hane) ställer till kanske man kan tänker ett steg längre.

Det är ju lite svårt med synliga märkningar på katter. En del plockar av sig halsbandet hur lätt som helst (och en förrymd innekatt har ju inte halsband), och öronmärkning blir ofta oläslig. I Norge sätter man helt enkelt ett "M" i örat på en chippad katt. Det blir inte lika svårt att tyda som en sifferserie, och så blir det tydligt att katten är märkt.
 
Sv: De här herrelösa/förrymda katterna

Kl

Bara som ett litet tips...

Om man har svårt att hitta polis eller veterinär eller annan som kan läsa av chip - det kan ju vara helgkväll tex ;) - så finns ju alla vi ID-kontrollanter för häst med chipbehörighet.

För egen del skulle jag gärna åka och läsa av en upphittad katt. Man vill ju att ett djur ska hitta hem!

Vi är många och finns över hela landet. Finns lista på svehast.se
 

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 365
Senast: MissFideli
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 770
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 988
Senast: bengeten
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp