Dax för transport

Olympus

Trådstartare
Känner att det är dax att byta upp sig lite nu, men jag skulle vilja ha lite hjälp.

Mina största krav är att totalvikten inte får överstiga 1450kg. Jag vill kunna lasta minst 700kg och därför får tjänstevikten vara max 750kg.
Självklart ska det vara en boggie/två axlad och helst glasfiber

Jag har kollat lite på Thule Horseliner, nackdelen är då att den är i plyfa(?)

Har även kollat på Atec Centaurus som jag är väldigt förtjust i, men den är lite dyr för mig i nypris och jag har inte hittat en enda begagnad (med de vikterna jag vill ha, kan man väga om?)

Sen har jag även kollat på Cheval Liberté Gold Compact som jag tycker är snygg och som på pappret verkar vara "rätt" transport. Men så läser man här på buke om att dom läcker in vatten och att rampen är hal...

Vad har ni för för/nackdelar men de transporterna jag har nämt och kanske ni kan tipsa som andra som uppfyller mina krav?
har kollat på begangnadmarknaderna men så fort jag hittar en som verkar bra så är lastvikten för låg, eller så är totalvikten för hög (Jag vet, BE, men det är ingen skillnad på B och BE på bilen och jag har inte tid att skaffa det just nu)
 
Sv: Dax för transport

1,5 hästars?

Boj har dubbelaxlat från 720 kg tjänstevikt.

Vill gärna ha två hästars då vi ska ta föl (dom 1,5 hästars jag har sett ser så trånga ut med sto+föl:crazy:) Sen hoppas jag att i framtiden kanske kunna ta BE och köpa en bamse-bil så jag kan köra 2:p

Sitter och kollar på boj nu, den är klart intressant.

Sen en fråga till, vad är det för nackdelar/fördelar med glasfiber vs. trätransporter?
 
Sv: Dax för transport

Finns inga transporter som tillverkas som inte är glasfiber idag, iaf inte hos de större tillverkarna.

Ser inga direkta fördelar med trä faktiskt. Mycket mer underhåll och betydligt tyngre tomvikt.

De flesta har en enkel boggie, dvs utan sadelkammare, som väger ca 680-720 kg. Jag hade däremot offrat lite lastvilt och fått sadelkammare i transporten. Värmlandsvagn med sadelkammare ligger på 770kg och uppåt. Och de är faktiskt ljusa och trevliga innuti. Det finns en uppsjö med motsvarande från andra tillverkare i samma viktklass.
 
Sv: Dax för transport

mitt Boj har en tatalvikt på 1400 kg o en lastvikt på 770kg
Jag vill hellre ha trä. Händer det ngt är det enkelt att bara byta en sektion, glasfiber är inte lika lättlagat o blir sällan snyggt.
 
Sv: Dax för transport

Finns inga transporter som tillverkas som inte är glasfiber idag, iaf inte hos de större tillverkarna.

Ser inga direkta fördelar med trä faktiskt. Mycket mer underhåll och betydligt tyngre tomvikt.

De flesta har en enkel boggie, dvs utan sadelkammare, som väger ca 680-720 kg. Jag hade däremot offrat lite lastvilt och fått sadelkammare i transporten. Värmlandsvagn med sadelkammare ligger på 770kg och uppåt. Och de är faktiskt ljusa och trevliga innuti. Det finns en uppsjö med motsvarande från andra tillverkare i samma viktklass.

Sadelkammare har jag på min nuvarande transport och visst, det har sina fördelar men när jag köper ny transport kommer jag även köpa ett sadelskåp på hjul då jag tycker det är bekvämare.

Hur mkt får man räkna med att mellanvägg och allt annat sånt tillbehör som inte räknas med i tjänskeviken väger? Min häst väger långt ifrån 700kg men jag vill ju köra lagligt även med alla extra uttrustning med (och sadelskåpet som jag hade tänkt köpa)

mitt Boj har en tatalvikt på 1400 kg o en lastvikt på 770kg
Jag vill hellre ha trä. Händer det ngt är det enkelt att bara byta en sektion, glasfiber är inte lika lättlagat o blir sällan snyggt.

Det låter ju jättebra:laugh: Vilken boj är det du har?
 
Sv: Dax för transport

Det är bra att du vet vikterna tranpoten skall ha. Men om du är intreserad av att kunna ta ut inredignen i transporten så kolla upp det innan köp. En bekant har en Atec modell som man inte kan ta ur mellan väggen. En i stallet har ett Cheval där är mellan väggen urtagbar bar om man är 2 persooner för då måste man dra ut en spak under golver samtidgt som en lyftar ut väggen. För står att det är ett säkerts tänkande där men kolla det innan köp. För i bland vill man köra en rundbal eller hö, halm, spån och sånt utan mellanvägg.

Har ett sadel skåp på hjul. Det är toppen. Lycka till med transport köpet.
 
Sv: Dax för transport

sadelskåp i all ära, men vart ska det få plats när du kör 2hästar som du talar om, då lär du sannerligen behöva två sadelskåp också, och det får i min värld inte plats framför hästarna i en normal transport.. det ska dessutom gå att förankra skåpen på ett säkert vis också.

sadelkammare är som sagt upp till var och en om man vill eller inte vill ha, men jag tycker det är smidigt och lätt då man kan låsa o så, som inte bara är att rulla iväg.

vad som räknas in i tjänstevikt/tomvikt varierar från tillverkare, jag utgår iaf från att tjänstevikten avser respektive modell i grundutförande med grundutrustning.

skattevikt/totalvikt kan du välja helt själv vid nyköp av transport, så det ser jag inte som så "intressant".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dax för transport

En Bravo en normal stor. Jättetrevlig transport :)
Jag tänker dock väga ner den 100 kg för att ha fler bilar att välja på.
 
Sv: Dax för transport

Vi kommer köpa en Thule Horseliner, sköter man plyfagolvet väl håller det lätt 15 år, väggarna ännu längre. Det är mycket förbättringar på Horselinern -10 än de tidigare dessutom som jag gillar. Easylockbommarna, mjuk mellanvägg, andra lås på lilla bakluckan, gummimatta på rampen mm.
Mkt bra ventilation och väääääldigt ljus inuti. Enda som är är ju att det är en hel lång frambom så man kan inte ha dem olika högt i varje spilta, men kör man bara en häst så och det är ju bra också om man vill ta ur mellanväggen :) Man kan få köpa lång bakbom till tror jag.
Den väger bara 720 kg tom så man får lasta en hel del.

Man får mkt för att vara ett budgetsläp.
 
Sv: Dax för transport

sadelskåp i all ära, men vart ska det få plats när du kör 2hästar som du talar om, då lär du sannerligen behöva två sadelskåp också, och det får i min värld inte plats framför hästarna i en normal transport.. det ska dessutom gå att förankra skåpen på ett säkert vis också.

sadelkammare är som sagt upp till var och en om man vill eller inte vill ha, men jag tycker det är smidigt och lätt då man kan låsa o så, som inte bara är att rulla iväg.

Två hästar lär det ju ändå inte bli på ngr år, och då måste jag ändå köpa ny bil och ta BE innan dess. Däremot kanske jag kommer köra sto+föl ngngång men då ska ju sadelskåpet ändå inte med.
Du vet väl inte om ett skåp skulle räcka till två hästar för mig;) Jag har haft två hästar tidigare och deras saker som jag har haft med mig på tävling har utan problem kunnat få plats i ett sådan skåp om jag nu hade haft dom på samma tävlingar. Och skulle det bli så att jag kör två hästar så får jag väl ha sakerna i bilen då. Dessutom har jag ofta box till pollen på tävlingar då hon inte gillar att stå stil i transporten så även där är ett på hjul en stor fördel för mig.


vad som räknas in i tjänstevikt/tomvikt varierar från tillverkare, jag utgår iaf från att tjänstevikten avser respektive modell i grundutförande med grundutrustning.

skattevikt/totalvikt kan du välja helt själv vid nyköp av transport, så det ser jag inte som så "intressant".

Där sa du något, det är just det som är frågetecknet för mig. Den säger att tjänstevikt motsvarar transporten tum, utan ngn mellanvägg och dyl. Men hur är det egentligen med det?

För mig är det viktigt att kolla totalvikten eftersom jag måste köpa en ganska lätt transport. Kan ju inte köpa en transport som väger typ 850 kg i tjänstevikt för då skulle jag ju bara kunna lasta 600kg och det är alldeles för lite för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Dax för transport

Det är bra att du vet vikterna tranpoten skall ha. Men om du är intreserad av att kunna ta ut inredignen i transporten så kolla upp det innan köp. En bekant har en Atec modell som man inte kan ta ur mellan väggen. En i stallet har ett Cheval där är mellan väggen urtagbar bar om man är 2 persooner för då måste man dra ut en spak under golver samtidgt som en lyftar ut väggen. För står att det är ett säkerts tänkande där men kolla det innan köp. För i bland vill man köra en rundbal eller hö, halm, spån och sånt utan mellanvägg.

Har ett sadel skåp på hjul. Det är toppen. Lycka till med transport köpet.

Där sa du ngt:idea: Det hade jag faktiskt inte tänkt på eftersom jag alltid kör med mellanväggen när jag har häst i. Men vi hämtar alltid hö o sånt på sommaren så då är det ju bra om man kan plocka ut väggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 276
Senast: Jeps
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 019
Senast: fio
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: ElAmir
·
Utrustning Hej, Jag är för första gången på väg att köpa en transport men känner mig vilsen i djungeln. Har försökt googla lite och läsa i gamla...
Svar
16
· Visningar
4 322
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp