Datum på slakt?

T

Trollungen

Hej alla kloka Bukefalister :)

Går det att ta reda på vilket datum en häst slaktades i efterhand? Var vänder man sig isf då? Gäller Sthlms län... Tack på förhand!

(visste inte var jag skulle lägga tråden så den kanske måste flyttas, tack för hjälpen moderator :) )

Sv: Datum på slakt?

Har aldrig slaktat någon häst men har skickat både kor, får och grisar på slakt. Nu är det visserligen lite annorlunda när det gäller dessa djuslag då dom i regel alltid har besättningsnummer och ofta även individnummer, men jag vet inte vad dom skriver på sedeln för hästar, borde iofs skriva hästens ID-nummer eftersom slakterierna numera inte får slakta hästar som saknar detta.

Men jag tycker inte att det borde vara några större problem att spåra en slaktad häst, slakterierna måste spara uppgifter om slaktade hästar i samma utsträckning som för övriga djurslag, även om man slaktar en häst så måste man väl få en typ "följesedel" (som slakteriet spar en kopia av) som man får för kossor etc. Nu beror det väl på hur länge sedan det är hästen blev slaktad också. Ett tips är ju att ringa till Jordbruksverket, där måste det finnas någon som kan hjälpa dig!

Om en häst har slaktats vitt på ett slakteri så finns det uppskrivet i deras "rullar".Man får däremot ingen info om vem som slaktade den.

Jordbruksverket, det var ett toppentips, tack!

En följdfråga (till alla), förs det även "rullar" på nödslakter? Är lite osäker på hur det gick till nämligen... Vem som ringde vet jag så det behöver jag inte få info om. Den personen kan jag dock inte fråga av en anledning som inte behöver nämnas här...

Det beror ju på..en nödslakt på det sättet att köttet gick till mat menar du? Har kroppen bränts eller liknande så är det nog svårare,för då bryr sig ju inte livsmedelsverket om den på samma sätt.Kolla med Jordbruksverket eller livsmedelsverket.

Vet inte om köttet gick till mat men jag gissar att det inte gjorde det så då borde det vara Jordbruksverket...

Mailade dem idag, håll tummarna för att jag får svar redan imorgon :)

Hoppas att det löser isg, tror nästan att även nödslaktarna sparar "följesedlarna" på utförda avlivningar, iregel så fungerar det ju även som kvitto iaf hos dom här uppe! Lycka till iaf i ditt lite mer annorlunda fall!

Hoppas att det löser isg, tror nästan att även nödslaktarna sparar "följesedlarna" på utförda avlivningar, iregel så fungerar det ju även som kvitto iaf hos dom här uppe! Lycka till iaf i ditt lite mer annorlunda fall!

Jag fick svar från Jorbruksverket i morse (vilken service!). Hon hade letat i registren men inte hittat något och skrev att om hästen nödslaktats och förts direkt till destruktion så förs de aldrig in i Jordbruksverkets register. Det blev stopp där alltså :( Men sparar distriktsveterinären sina papper så många år tro? Kanske jag kan kolla med dem, vad tror ni? (får de nödslakta förresten? Jag tror hon fick en spruta...)

Om hästen är avlivad med spruta skall det vara gjort av veterinär. Om du sen är berörig att ta del av uppgifterna är mer tveksamt. Du har ju inte skrivit vad det är fråga om.
PL

Om hästen är avlivad med spruta skall det vara gjort av veterinär. Om du sen är berörig att ta del av uppgifterna är mer tveksamt. Du har ju inte skrivit vad det är fråga om.
PL

Vad krävs för att vara behörig tro? Det enda det är frågan om är att jag glömt årtalet och mina dagböcker ligger på något väldigt bra ställe efter att ha flyttat x-antal gånger. Jag stod inte som ägare på hästen, dock har jag ägarens personnummer. Som jag skrev innan kan jag tyvärr inte fråga ägaren...

Att det var du som var ägare eller du som beställde avlivningen. att snoka i var någon annan gjort av sin häst är inte tillräckligt!
PL

Att det var du som var ägare eller du som beställde avlivningen. att snoka i var någon annan gjort av sin häst är inte tillräckligt!
PL

Anser inte att jag snokar med tanke på att hästen var min allt annat än på pappret! Jag var bortrest den helgen hon blev sjuk och fick inte veta vad som hänt av ägaren förrens jag kom hem. Sitter nu i efterhand och funderar på om det var 1999 eller 2000 det hände. Är det att snoka tycker du?!

Jag förstår din poäng men jag blir lite sur. Du får ursäkta...

Om hästen inte var din o ägaren inte vill lämna ut uppgifter om vad som hänt har veterinärer ingen rätt att lämna ut dem. Försöker du ändå blir det snokande.
PL

Och jag kan inte fråga ägaren av den "enkla" anledning att hon är mycket sjuk i cancer och inte är speciellt kontaktbar. Så, nu vet ni det också alla ni som undrar varför jag inte kan fråga ägaren...

Om hästen inte var din o ägaren inte vill lämna ut uppgifter om vad som hänt har veterinärer ingen rätt att lämna ut dem. Försöker du ändå blir det snokande.
PL

Gjorde registratorn på Jorbruksverket tjänstefel då? :crazy:

Enligt registratorn kunde jag få fram om personen i fråga slaktat en häst men hästens id registreras inte...

Detta alltså om hästen funnits i deras register. Har veterinären annan sekretess? Detta är rätt intressant och jag är inte sur längre ;)

Vet ej statusen på de register denne tittade i. Veterinärjournaler är sekretessbelagda o jag skulle inte lämna ut uppgifter från sådana utan att kontakta SJVs jurister. Skulle heller inte lämna ut slaktlistor utan att kontakta SLVs jurister.
PL

PL

Frågan är inte vad (för det glömmer jag aldrig), frågan är när. Alltså ett årtal, 99 eller 00. Och egentligen är inte den vetskapen livsviktig heller. Jag kan hedra hästens minne lite extra både i år och nästa år för datumet vet jag...

Vet ej statusen på de register denne tittade i. Veterinärjournaler är sekretessbelagda o jag skulle inte lämna ut uppgifter från sådana utan att kontakta SJVs jurister. Skulle heller inte lämna ut slaktlistor utan att kontakta SLVs jurister.
PL

Gissar att du är veterinär eller iaf arbetar med veterinärer... Vet du på rak arm om uppgifterna sparas så länge som 10år? Har de gallrats är det bara att släppa tanken direkt menar jag, men är de bevarade kan jag ju göra ett försök. Kan ju inte få mer än nej...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 350
Senast: Lobelia
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 302
Senast: KesoNeso
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 685
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar