Där fick han mig allt!

T

Tebazz

(en liten skriva-av-sig-tråd bara för att min häst är så lurig)
Har världens lurigaste häst alltså.
Härom dagen när vi var ute och red lyssnade han inte alls på mig, han skulle galoppera hela tiden, bockade i fattningarna och var rädd för precis allt. Vårkänslor, måhända :smirk: .
Höll på att flyga av ett antal gånger pga hans små påhitt. Blev riktigt trött på honom, och fick skritta hem på korta tyglar för att han inte skulle hoppa ut mitt i vägen.
Så igår tänkte jag; Nu ska han baskimej bli trött och tycka att det är tråkigt att galoppera hela tiden!
Så jag gav mig ut på en tur som i normala fall tar 40-50min, i raskt tempo. Vi värmde upp, och jag satte igång i galopp upp för en rätt lång backe. Jag drev honom snabbare och snabbare, och när han tyckte det var lagom drev jag honom snabbare. Sen tog backen slut :crazy:
Tog vägen ner till sjön, och den är rätt lång. Galopperade som en dåre ner dit också, drev, och drev och drev, och tjoade på honom. Sen fick vi vända, drev honom även här riktigt hårt. Upp för backar och raksträckor, inte en stund fick han sakta ner.
Sen var han självklart jättetittig på vägen hem, eftersom han var så uppstissad, men kände lite hur mjölksyran lade sig i hans ben.
Men var ändå pigg och glad, och ville hem snabbt till maten.
Sen när jag ställer upp honom ser att han inte ens är svettig, inte det minsta, knappt under sadelgjorden heller. Jag stod och skrattade åt honom, för han var helt oberörd. han hade säkert haft skitskoj, och väntade sig en lika skojig, fartfylld tur nästa gång.
Jag själv var helt blöt av svett, och hade mjölksyra i benen, och orkade knappt ta av mig hjälmen.
vad tusan ska man göra för att trötta ut sin häst egentligen :rofl: ??
Finns det något som tär på dem, och som får de i alla fall lite trötta.
Han har ändå inte gått så mycket att han borde ha en sån här bra kondis. Snacka om att busa i hagen. haha, jag hade väntat mig en sjöblöt häst som knappt orkade äta upp sin mat, men där fick jag på nöten :rofl:

Sv: Där fick han mig allt!

Haha så du har också en sån häst. Mitt sto går inte att få trött heller.
En dag var jag så trött på att hon flög åt alla håll så jag red till travbanan, fattade galopp och så fick hon gå. Efter 8 varv var jag tvungen att sakta av, för att jag var helt slut. Ett varv är 1 km..

Men testa med centrerad ridning, när jag rider det blir hon trött faktiskt, det märks på hela henne. Jag tror inte det går att trötta ut henne fysiskt, hon skulle nog springa tills hon stupade.

Hur menar du med centrerad? Känner mig måttligt korkad nu, men det är nog mer termen jag inte förstår än själva innehållet :p (hoppas jag ;) )
Rider ju mycket dressyr på honom, både för tränare och ute på åkrar själv. Men jag tycker nästan aldrig han blir svettig, utom när det är riktigt varmt. Visst är han trött psykiskt ibland, men inte matt i kroppen. Positivt kanske, men jag vill att han ska träna upp sig.

Jag förstår inte riktigt din fråga. Vill du göra hästen trött, eller vill du få en häst som lyssnar och inte håller på med dumheter?

Jag är av åsikten att motionera sig är hästar bra på själva, men vi ska lära dem saker, ha roligt ihop och få dem att må bra.

Min ponny är lika dan jag skulle få galoppera hela dagen för att hon ska bli trött. Det mest effektiva jag kommit på är massor med övergångar och skolor mm. Rida HELA tiden och inte bara åka runt även om det är väldigt skönt det också :p. Så hästen har något att göra hela tiden, det funkar på min iaf :)

*kl*

de e psykiskt man ska göra dom trötta..de är då dom blir trötta.
jag skulle nog inte kunna göra min häst trött fysiskt...de är inget man ska sträva mot..tycker jag..

haha. nej, men det är det han tycker är så tråkigt. Det är då han slutar lyssna på mig, bara för att han vill göra något han tycker är kul.
Självklart ska vi ha kul tillsammans, och jag får nu göra roliga saker och bara träna några gånger i veckan.

Till er andra; Jag kommer inte svara på era kommentarer, då denna tråden inte är ute efter en stor diskussion om varför.
Jag ville trötta ut honom psykiskt, jag var bara mest förvånad över hur mycket han orkade fysiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Mjo, det klart. men jag förstod inte va det var termen innebar. Liksom vad det är man gör. Jag har ju hört talas om det, men jag förstår inte riktigt vad det är.
Tränare har jag :)

Blir också förvånad hela tiden hur mycket min kille orkar! Knappt riden på hela vintern. (Letat medryttare, men alla tycker att han är så stor...) En kompis hade provat "springmetoden" på sin quarter. Fungerade jättebra för henne! Men jag tror att min pålle skulle kunna springa i flera timmar utan att bli riktigt slut. ;) Tyvärr så orkar ju inte jag! :crazy:

haha, jag förstår precis vad du menar.
jag vet inte hur han fått all den kondisen. Jag har ju inte ridit speciellt hårt, bara sktruttridit hela vintern. han måste ju ha furit runt som en dåre i hagen, vilket han iof har de senaste veckorna när det är vår.
kommer in med bitmärken varje dag :p Härligt att de har så mycket energi samtidigt.
Men jag vet inte hur jag ska styrketräna honom om han inte tycker det är jobbigt :rofl:

Jag hade en gång en halvfoderhäst som inte gick att få trött alls om man bara for ut i skogen och galoppade... Fullblodsgener... Men efter ett dressyrpass för tränare var han hur trött som helst. När han väl började jobba, koncentrerade han sig så mycket att han blev helt slut efteråt!

Det ska vara lite klurigt för att få dom trötta, det är då min teori!

Mjo, det är klurigt.
På lektionerna blir han inte heller trött, det är bara det :crazy:
okej, han är lite svettig vid sadelgjorden, men typ inte mer :p
Men igår red vi en rätt lång tur med mycket galopp, plus att det var varmt. Då var han svettig under sadeln i vart fall. alltid något ;)

Trava. trava trava trava. Det är den jobbigaste gångarten som EGENTLIGEN bara är en övergång mellan skritt och galopp. Så gör jag för att trötta ut min extremt överenergiska ridtravare. Vi travar och travar i lugnt tempo och tills slut är han verkligen genomsvett. Testa!

Mja, han har liksom slutat att busa med mig nu. Fick väl bara ett vårryck. Vi får väl se hur det går att sätta igång nu efter vilan :crazy: haha.
Vi får väl trava mycket då, men det brukar vi faktiskt göra ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama