Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

1-man-show....ett snäpp utanför Circus Maximas Gymkana Shows.
Store förtjänst.
Tog mig tillbaka i tiden när vi läste hästen bak i Pickisen...dock var det stillastådenda:)

En 10? why not! han vissa upp vad man kan uppnå i 14 veckor :bow:
Ett testement till hästens uttbildningsbar förmåga och att det ta inte 6år att skola in en California Dally Dude Buckaroo Bridle Horse :cool:

Proof In The Performance,
"The Horse Kan Be No Better Than The One Sitting In The Saddle"
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

En amerikansk man som vill vara kändis.

Ballt att han kan hoppa 60 cm o sen tvärstanna:rofl:

Vad var nyttan för den stackars kusen med rampen?
INGEN!

Quick fix igen....

som en bonnapöjk som leker på landet.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Tror man ska titta på sånt här med lite perspektiv. Vad är meningen? Kan det vara så att folk som brinner för mustangen (vildhästarna) vill visa deras potential, att det faktiskt går att använda hästarna istället för att göra hundmat av dom och låta boskapsrancherna fördriva mustangerna från deras habitat (som det diskuteras vilt om det är deras habitat eller ej ;) ). Jag uppfattar inte detta som nåt unikt utifrån att jobba med häst men med mustangens rykte förstår jag detta mycket mer.

Jag har många vänner "over there" som jobbar just med mustanger, som kämpar för deras fortlevnad men också för att väcka upp intresset för dom som ras/typ. Dom är faktiskt seriösa i sin vilja att rädda hästarna och ge dom både chansen till att leva vilt som att fungera som rid- och körhästar.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jag vet ju att en av mina bekanta brukar ha en ungdomstävling där ungdomar/barn jobbar med vilda mustanger under handledning och den som får bäst resultat "vinner" priset kan vara hästen dom jobbat med. I det här fallet, med Dan Keen är det väl mest att han jobbat 120 dagar med en vildhäst frågan är om showen är riktat till mustangfolk eller om det är en öppen historia för att sprida rasen...Någon har sen känt att det varit fullt nog för att lägga upp på tuben.

Ju mer av saker och ting jag ser desto mer ryser jag, går ut till mina hästar och lutar mig en stund på dom...tar sen en lång promenad utmed Mjällån i den kuperade terrängen och njuter av samvaron och ger tusan i s.k. måsten man måste göra med sin häst...suck:cool:
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Ja, Axel, jag håller med dig om att det särskilt för hästens skull nog skulle vara bra mycket trevligare att visa dess fina kvaliteter på ett lugnt och mjukt sätt exempelvis som riden och hanterad av barn.

Men tyvärr tror jag inte det är vad som fångar (den amerikanska) publiken. Naturligtvis är inte alla så, men generellt så är folk så påverkade av showkulturen att det är så man måste marknadsföra.

Ta bara "min" ras som exempel. De har sitt ursprung i det vilda, fortfarande är många av avelsdjuren födda fritt i det vilda. Redan för 33 år sedan köpte vår vän sin första häst av denna ras (nokota) han tämjde den, red in den och började tävla "the Great American Horse Race" med fantastisk framgång. Hästen tjänade alltid in bensin- och startpengarna för hela gänget som åkte. Han gick inte omkull en enda gång (vilket tyvärr var alltför vanligt bland andra deltagande hästar). Nybörjare i racet fick alltid rådet att "just follow The Toe" så går det bra. Efter tävlingarna fick turades barnen om att skritta av hästen.

Imponerade detta på omgivningen? Nej. Intresset för hästarna är fortfarande oerhört litet i dess hemområde, trots att de gång på gång visar vilka trevliga egenskaper de har. Vi har goda vänner som det tog många år att övertyga att våra hästar överhuvudtaget går att rida. De flesta säger rakt ut att vi är i princip idioter som vill bevara hästrasen.

Nu drar jag alla över en kam, men folk vill ha flärd, glitter och glamour. Sådant som exempelvis AQHA-världen kan erbjuda, med stora shower etc. Även om gemene man aldrig kommer så långt så känner man sig som del av det om man bara följer trenderna.

Därför tror jag att man i princip måste marknadsföra på detta sättet om man vill fånga den stora skaran.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Finns helt klart absolut ingen ände på människans fantasi när det gäller att tvinga djur att göra egendomliga saker. Det hela på slutet med bilen var absolut gräsligt. Vad ska det tjäna till? Och jag hoppas alla som blir imponerade ser hackandet med rejäla sporrar..
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jag vet ju att en av mina bekanta brukar ha en ungdomstävling där ungdomar/barn jobbar med vilda mustanger under handledning och den som får bäst resultat "vinner" priset kan vara hästen dom jobbat med. I det här fallet, med Dan Keen är det väl mest att han jobbat 120 dagar med en vildhäst frågan är om showen är riktat till mustangfolk eller om det är en öppen historia för att sprida rasen...Någon har sen känt att det varit fullt nog för att lägga upp på tuben.

Ju mer av saker och ting jag ser desto mer ryser jag, går ut till mina hästar och lutar mig en stund på dom...tar sen en lång promenad utmed Mjällån i den kuperade terrängen och njuter av samvaron och ger tusan i s.k. måsten man måste göra med sin häst...suck:cool:

Vad är det som få dig att ryser?
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Tack För klippet MT, visst är Stacey härligt :banana:
Oavsätt om det är man eller kvinna, är det alltid underbar med Fine Hosemanship, man kan bara :bow:

Förstå inte varför vissa bukar ska vara så negative :confused:
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Vad är det som få dig att ryser?

Jag ryser när saker och ting går till överdrift och när hästen får ta smällen för människors lust att visa upp sig (tänker på filmklippet som axel la in). Samma sak om en westernryttare drar iväg och kör 20 fencings rakt av eller spinner åt samma håll i 20 varv, hoppryttaren som testar nya höjder istället för att jobba mark och stärka både kropp och förtroende.

Jag anser även att den film du la in visar en överdrift och på hästens bekostnad även om jag förstår varför man vill visa just mustangen. Tror det hade varit mer slagfärdigt att visa hästens ridbarhet och användbarhet i stort så att gemeneman kanske blir intresserad av att ha en själv, öka intresset. Precis som nämndes i tråden, barn ;)
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jag ryser när saker och ting går till överdrift och när hästen får ta smällen för människors lust att visa upp sig (tänker på filmklippet som axel la in). Samma sak om en westernryttare drar iväg och kör 20 fencings rakt av eller spinner åt samma håll i 20 varv, hoppryttaren som testar nya höjder istället för att jobba mark och stärka både kropp och förtroende.

Jag anser även att den film du la in visar en överdrift och på hästens bekostnad även om jag förstår varför man vill visa just mustangen. Tror det hade varit mer slagfärdigt att visa hästens ridbarhet och användbarhet i stort så att gemeneman kanske blir intresserad av att ha en själv, öka intresset. Precis som nämndes i tråden, barn ;)

Dagens häst publik vill har circus konster, det jag kalla för Cheap Thrills, och vissa föratagsom typer se där dom kan känna kular på et 1-man/woman show.
Har kan Stacey, Dan, Parreli och alla andra vissa up sig.
Spanska Ryttar som i Axels film där dom vissa sina rid konster.
Hur månge gånger har vi inte varit på ett Reining Show och grädden av The Wanna-Bees gjöra en snabb spinn med 10meter+ slide program och folk bli helt tokig :banana:
Jag ställa mig den fråga "är hästen tillräklig matur för vissa konster? och jag kan tala om för dig jag har själv stått på tävling och Rysset i hela kroppen när jag se en 3-4åring gjöra slide/spins.


Mitt inlägg av Dan Keen var en persons förmåga att vissa hur fort en häst kan lära sig, om det är en infången Mustange, Andilusia, Warmblod ect.
Att den persone kom från ett western kulture med hat hade inte med Machoism att gjöra... men om Hästkundskap.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Självklart ryser jag av välbehag när jag ser nåt som är snyggt och utfört på toppnivå men det blir snabbt en negativ rysning om det framkommer att det föranletts av överdrift. Att få en häst att prestera, utvecklas snabbt o.s.v. med justa medel säger jag inte nåt om men när en övning drillas i det oändliga och hästen inte får uppskattning över sina försök och man kräver för mycket innan styrkan finns ...:crazy:

Jag tycker det är kul att åka och tävla ibland, visa upp mina hästar och vad dom kan men det är inget jag MÅSTE göra. En stilla promenad i ravinen, i vattnet ger mig mycket mer känsla än vad jag kan få på show ;)
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Därför tror jag att man i princip måste marknadsföra på detta sättet om man vill fånga den stora skaran.

Då kan man ju fråga sig vad värdet är med att bevara rasen. Om man måste utsätta djuren för machocirkus för att kunna göra det.
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Som alltid...lagom är bäst.
Jag tror jag vet vad du mena...överdrivet repetiton bakom kollisorna eller i uppvarmning managen?

Trail Riding för min del och happy :banana: att jag kan förtfarenda komma upp i sadeln.
Riding fences och lite ko jobb när grännen behover hjälp med förrymda boskap.

Hoppas du tog lite tid för Texas Ranch House underhållning :)
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Ja, du uppfattade mig rätt ;) ...och även jag är glad att kunna komma upp i sadeln fortfarande så jag kan njuta av samvaron med hästen och naturen.:D
 
Sv: Dan Keen & Troubadour. 120 dager träning.

Jag hoppas du har bättre väder än oss har i Västgoteland, snow och kall rain.
 

Liknande trådar

Äldre Jag och sambon dansar gärna och har gått danskurs avseende foxtrot. Sambon har lärt sig massor den senaste tiden, men det slog mig en...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Rie
·
Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 583
Senast: Exit
·
Dressyr Har alltid haft den åsikten att blandad träning är super förr alla hästar och skaffade därför en medryttare som kunde hålla igång min...
2
Svar
32
· Visningar
5 858
Hästvård Min nordsvensk gör något jag inte sett tidigare med huvudet. Sambon berättade för några veckor sedan att han sett henne göra så, och...
Svar
13
· Visningar
2 542
Senast: Andrii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp