Damsadelsryttare - Titta hit!

Damsadelsryttarinna

Trådstartare
Hur många är det som rider (eller vill rida för den delen) i damsadel? :bump:
Hur ser din drömritt i damsadel ut? Vad är det roligaste du har gjort i damsadel och vad vill du absolut inte göra om?

I denna tråden kan vi väl dela bilder och kunskap med varandra. :banana:

:bump: *Ser framemot att höra från andra damsadelsryttarinnor!!* :bump:
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Oj, känner ingen som ridit i damsadel. Nyfiken: Varför gör du det? Verkar så opraktiskt...
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Jag är sugen på att testa, men måste ju hitta en sadel och gärna någon som kan lite runt det hela... Dessutom har det kommit myckt annat mellan, men jag håller ögon öppna då och då.
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Jag gör det för att det är kul med utmaningar, jag gillar historia och jag vill ge både mig och min häst variation i ridningen :-)

Jag gillar elegansen och prydligheten i den "korrekta" damsadelsdräkten samtidigt som jag uppskattar friheten. Det är "bara" en sadel, inte en ridstil som exempelvis Western, AR, Distans, Hoppning, osv där du "måste" rida och göra på speciellt sätt (välj att tolka mig rätt).
Du kan göra vad du vill och rida vad du vill, ingen dömer dig! :bump:

Jag tycker inte det är opratiskt att rida i damsadel, bara annorlunda - och jättekul! :banana:
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Just det, jag har ju sett bilder på westerndamsadlar - så snygga! (Jag rider inte western i vanliga fall)
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

belastar man inte hästen snett när man sitter i damsadel eller är det en gammal skröna?

Jag tycker att det är väldigt fint med dräkterna o.s.v. men har aldrig velat mer än att kanske ngn gång prova att sitta i en sån sadel just för att det känns fel att sitta mer på hästens ena sida med uppsåt. Men de kanske är konstruerade så att man faktiskt inte snedbelastar hästen?
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Oj, känner ingen som ridit i damsadel. Nyfiken: Varför gör du det? Verkar så opraktiskt...

Jag har ridit i damsadel en gång, på longerlina iofs (och med för lång stigbygel, alla fick testa, ridläger i England som tonåring). Det var superbekvämt, som att sitta i en fåtölj, väldigt stadigt och det var inga som helst problem att tex fatta galopp (gud vet hur det gick till men jag testade och han förstod mig, han var förstås tränad för damsadel, engelsmännen är lite skumma :D), så har man ju ett spö i ytterhanden också, mycket praktiskt. Men jag skulle nog inte vilja hoppa över 40 cm :rofl:
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Det kan man säkert men jag tror knappast det är meningen. Tyngden av rumpan är ju mitt på hästen, höger ben ligger lite över på högersidan och så finns en extrarem till sadelgjorden som sitter snett har jag för mig.

Man sitter ju verkligen inte på hästens ena sida, inte i den sadeln jag provade, man sitter mitt på hästen.

Däremot sägs det ju att det krävs en lite kraftigare häst som helst är väl inriden. Tror det är långsammare med följsamheten om man skulle rida terräng över hinder (därav kraftigare) eller hästen får spunk och tror det är svårare att ramla av på ett vettigt sätt (därav väl inriden). Men det är bara spekulationer alltihop, jag har ingen aning.

(Damsadeln är ju till för att öka rörlighet till häst snarare än att minska den såvitt jag förstått. Innan ngn engelsk drottning uppfann den (1300-tal?) fick man rida gränsle (dvs antagligen inte där folk såg om man var fin) eller sitta på en kudde bakom en page (verkar urtrist, falkjakt var ju ett vanligt nöje för medeltidsdamer och tja.) Men jag minns inte exakt, det var ett tag sedan, läs flera år, som jag läste om det.)

Faktum är att jag borde inte ens svarat. Damsadelsryttarinna är nog den som har koll.
 
Senast ändrad:
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

då är jag med, tycker ju att det ser snett ut och de gånger man suttit i damsadels-sits i en vanlig sadel så har det ju varit liite snett :D Däremot såg jag i någon krönika / artikel (minns inte var) en bild på en kvinna som hoppade ett hinder på typ 1,80 i damsadel. Det kallar jag skills!
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Roade mig med att rida damsadel ett tag och det jag minns var att jag kände mig ordentligt sned i ryggen, eftersom man sitter och vrider sig hela tiden. Men det var en kul aktivitet att göra med "den gamle", så att han kunde hålla igång i ett lägre tempo samtidigt som både han och jag fick använda hjärnan eftersom vi fick lära oss något nytt. (Och anledningen till det lägre tempot var ju naturligtvis att jag var nybörjare i damsadeln. Är man skicklig går det att hålla rejält tempo och hoppa och gud vet vad.)
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

lite kl

Vart köper man dom här damsadlarna? Jag har aldrig sett det i en enda hästbutik eller sadelaffär eller liknande. Hur är dom uppbyggda i bommen eller vad man ska säga? Är dom som en "vanlig" sadel?
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Det svåraste med att rida i damsadel är just att hitta en passande och bra damsadel. Det finns ett par buktiker i Sverige som säljer damsadlar men de är inte värda att lägga på en hästrygg! De har dålig passform, kvalité och hemska ur säkerhetsaspekten.

Bommen hos en damsadel är inte som en "gränslesadelbom". Skulle det vara samma bom kan du kasta damsadeln då den kommer att orska både dig och din häst mycket smärta.
En damsadel är gjord för att rida med benen på samma sida. Hela bommen är konstruerad med största perfektionism för att kompensera för ryttarens annorlunda sits. Bland annat är bombenen olika långa och vänster bossa något mer stoppad.
Man kan säga att rida i "damsadel" i en gränslesadel är lika bekvämt som att rida bakläns i en vanliga sadel - den är inte konstruerad för det. Men att att rida i damsadel i en en damsadel och rida framåtvänd i en gränslesadel är ytterst bekvämt :)

Sista helgen slogs nytt världsrekord i höjdhoppning i damsadel - 173 cm! (:bow:) Ett försök att slå detta kommer att göras i augusti. Det finns ett inofficiellt rekord sedan tidigare som ligger 198 cm men då användes språngbräda till hästen vilket ogiltigförklarade det hela.
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Jag gör ett försök att sparka liv i denna tråd!

Jag har bara suttit i en damsadel nån gång tidigare, för länge sedan, men har varit på en föreläsning och en clinic och tycker att det verkar så roligt. Nu hade jag turen att snubbla över en damsadel till salu som bör passa min häst. Den skickas i nästa vecka - snart så! :bump:
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

KL

Vad roligt att denna gamla tråd har vaknat till liv igen!! :)

Liten, vad är det för damsadel du har hittat?! :d Tell me everything!!:D
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Den har inte landat hos mig ännu - skickas från säljaren denna vecka. Men den är svart, av engelsk modell, köpt på mässa i Tyskland 2010. Alltså ingen gammal fin (jag vill egentligen ha en Champion & Wilton), men den ser bra ut och framförallt så verkar det vara en som med största sannolikhet passar. Majoriteten av de renoveringsobjekt jag hittat innan, har varit på tok för smala. Jag tänker att den ska vara bra att lära mig och hästen i, i väntan på drömsadeln. Nästa höst ska jag förhoppningsvis få till en av westernmodell, på bom som måttbeställs till mig och häst :d ! Drömmen är att rida en distansritt i damsadel, det hade varit häftigt! (Fast det blir nog bara en 20km eller så, om det öht blir med nuvarande häst..)
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

KL

tycker det ser väldigt stiligt ut med damsadel och tillhörande dräkter :) ni som rider med damsadel, ni har inga bilder ni skulle vilja visa? även utan dräkter såklart :)
 
Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!

Jag gör ett försök att ladda upp några bilder här :)












Utan dräkt.


Fotograf: Anna Nyström
 

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
325
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 345
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 166
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp