Dammigt hö

Lyan

Trådstartare
Någon som kan berätta lite mer om varför det blir så? Är det alltid för att höet är packat fuktigt eller finns det andra anledningar? Det dammar inifrån, utsidan är jättefin. Hur illa är det att det dammar? Ska man alltid räkna det som mögel?
 
Misstänkte det :-( Har köpt av samma bonde i flera år och har aldrig fått en dammig bal innan och nu är det tre på rad. Det ska alltså inte fodras med ALLS? Vill ju naturligtvis inte ge dåligt foder och hade jag haft alternativ så hade det inte kommit i närheten av mina marsvin (ni hästfolk brukar vara duktigare på sådant här frågade här :-)) men just nu har jag inget annat :-(
 
Om jag undviker det som är dammigt, kan jag mata med ytterdelarna som är odammiga och luktar gott till jag kan få tag i annat hö? Eller ska jag köpa lucern imorgon och mata med till jag hittar annat hö?
 
Hörde om en som torkar hösilage. Går det eller det blir förstört även om det torkas direkt?
 
Allting går men ibland blir det inte så bra om säger som så. Det går att torka ensilage men det är nog väldigt svårt att få till några större mängder som håller bra kvalite utan att ha en riktig tork. Har inte heller någon aning om hur torkning påverkar näringsinnehållet i det.

Hö som dammar är inte bra foder. Det är till 90% mögel i det om det dammar och de sista 10% kan vara jord/grus som kommit med vid pressningen om den gjorts på felsätt. Varken mögel eller jord/grus ska finnas i ett bra foder, ett foder som är godkänt att använda enligt djurskyddslagen.

En annan viktig sak är att det mesta mögel som blir hö är kraftigt cancerframkallande och farligt för både människor och djur. Så man ska vara väldigt försiktig med dammigt hö. Till marsvin lär du inte behöva köpa så stora mängder så det ska väl inte vara några större problem med få tag i bra hö.
 
Dina marsvin ska inte äta hösilage, väl? Har för mig att syran i det ger hälsoproblem hos marsvin.

De kan äta ganska torrt hösilage utan problem, det är mest lukten som brukar vara jobbig om de bor inne i hemmet.

Höt är mögligt, där finns mögelsvampar
Du kan inte torka bort möglet
Ge dina hästar annat foder

Hösilaget är inte mögligt, utan höet jag har.



Har gått igenom allt hö nu och en bal var fin, ett par var fina i ena änden och dammiga i den andra, några rejält dammiga och ett par var katastrof. Har sparat de värsta och en del av de andra för att visa bonden och slängt resten. Den fina balen kommer jag använda tills jag hittar annat hö. Det finns hö att få tag på men det är svindyrt, 20kr/kg och uppåt och då är inte frakt inräknat :crazy:
Fast det borde ju finns någon i närheten om kan sälja 40 balar fint hö tycker man. I hästsammanhang så är väl inte ca 500-600kg så mycket? Annars får jag väl hyra ett släp och pallra mig iväg de mil som behövs för självklart ska grisarna har vettigt käk
 
Någon som kan berätta lite mer om varför det blir så? Är det alltid för att höet är packat fuktigt eller finns det andra anledningar? Det dammar inifrån, utsidan är jättefin. Hur illa är det att det dammar? Ska man alltid räkna det som mögel?

Antingen är det inte torrt när det balats eller så är det miljö/förvaring som inte är tillräckligt bra.

Ett bra täckningsarbete med halm brukar enl min erf vara det enda sättet att inte få mögelhö, om ens det tyvärr eller att man har ett jättetorrt utrymme för förvaringen. Hö är jättekänsligt mot fukt i närmiljön.
Tycker hö brukar vara extremt känsligt faktiskt..mer än man tror
 
Antingen är det inte torrt när det balats eller så är det miljö/förvaring som inte är tillräckligt bra.

Ett bra täckningsarbete med halm brukar enl min erf vara det enda sättet att inte få mögelhö, om ens det tyvärr eller att man har ett jättetorrt utrymme för förvaringen. Hö är jättekänsligt mot fukt i närmiljön.
Tycker hö brukar vara extremt känsligt faktiskt..mer än man tror

Som jag har lärt mig så beror mögel inne i balen på att det har hanterats dåligt under produktionen och mögel utanpå balen pga dålig förvaring. Så därför är det så konstigt att höet är mögligt på insidan eftersom min bonde alltid har varit extremt noga med sitt hö och på alla balar hö jag har köpt av honom så har bara en bal precis innan den nya skörden varit lite lite dammig.

Var bor du? Tänker om det är någon här som bor i din närhet och som kan sälja lite till dig.

Jag bor i Sölvesborg i blekinge. Har hittat ett annat ställe att köpa hö på men det höet tycker marsvinen inte om, troligen för att det är grövre än vad de är vana vid (de är mycket bortskämda och kräsna mina små monster :meh:)

@Lyan hur många marsvin har du när du behöver sådana mängder? :p

Jag har 11st just nu men tanken är att de ska bli nästan 15st beroende på vad för bebisar som föds under året som kommer :) De käkar kanske ett kilo om dagen och pinkar och sover i lika mycket
 
Som jag har lärt mig så beror mögel inne i balen på att det har hanterats dåligt under produktionen och mögel utanpå balen pga dålig förvaring. Så därför är det så konstigt att höet är mögligt på insidan eftersom min bonde alltid har varit extremt noga med sitt hö och på alla balar hö jag har köpt av honom så har bara en bal precis innan den nya skörden varit lite lite dammig.

Möglet sprider sig i hela balen.
Det blir ju aldrig heltätt så fukt kan leta sig in i mitten av balen efteråt också, alltså måste inte mögel i mitten innebära att det skedde vid balning, likaså tvärtom.
 
Som jag har lärt mig så beror mögel inne i balen på att det har hanterats dåligt under produktionen och mögel utanpå balen pga dålig förvaring. Så därför är det så konstigt att höet är mögligt på insidan eftersom min bonde alltid har varit extremt noga med sitt hö och på alla balar hö jag har köpt av honom så har bara en bal precis innan den nya skörden varit lite lite dammig.



Jag bor i Sölvesborg i blekinge. Har hittat ett annat ställe att köpa hö på men det höet tycker marsvinen inte om, troligen för att det är grövre än vad de är vana vid (de är mycket bortskämda och kräsna mina små monster :meh:)



Jag har 11st just nu men tanken är att de ska bli nästan 15st beroende på vad för bebisar som föds under året som kommer :) De käkar kanske ett kilo om dagen och pinkar och sover i lika mycket
Har din bonde tagit någon andra skörd (vet att det inte är så vanligt när det gäller hö, men i alla fall) Kanske kan han ha hö från ett annat fält som hann torka ordentligt före pressningen. Eller har han kvar hö från förra året kanske? Du har alldeles rätt i att mögel inne i balen oftast beror på att höet var lite fuktigt under pressningen. Det är sånt som händer om man har otur. Du gör helt rätt i att inte fodra marsvinen med höet i alla fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
512
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp