damm i luftrören??

H

Hammond

Min hund, en snart 6årig hane av rasen Jämthund verkar ha fått problem med luftvägarna.

För han har nu, dom senaste dagarna ibland chippat som om han inte fick luft. Han har verkligen dragit efter luft.
Dockhar detta hänt bara någon enstaka gång så jag är inte hyper orolig, mn lite orolig blir man ju...

Vet någon vad detta är?
Har stött på ett liknande fall tidigare, då det var våran förra vorsteh som gick o drog sä, veterinären sa att det inte var något farligt eftersom han inte verkade lida av det och det hända bara någon enstaka gång ibland.
Veterinären sa oxå att den kan bero på att han dragit in damm då det inte luftas lika mycket på vintern som på sommaren.

vad tror ni det kan bero på?
har ni vart med om något liknande??

Sv: damm i luftrören??

Jag vaknade en natt av att min äldsta hund knapt fick någon luft.. han kippade lixom efter luft, lätt jätte läskigt.. ringde jourhavande vet. här i stan.. som frågade om det var akut.. :smirk: packade in hundarna i bilen och åkte till mina föräldrar (det va så läskigt så jag och sambon vågade inte va själva med honom :crazy: ) väl där började det gå över.. han lät så lite grann dagen efter oxå, och då ringde jag vet. i Karlstad. fick tid samma dag, och där tog de prover och trodde att det va typ halsfluss. gick dock inte över helt utan han lät så lite då och då iaf, så då behandlades han mot noskvalster.. men han kan fortfarande låta så, inte ofta men i bland..

Halsflussen fick han medicin mot, men det verkade på dem som att det knapt v anödvändigt, då det tydligen brukar gå över av sig självt.. valpen fick ingen medicin mot det så, hade det varit allvarligt hade ju han oxå behandlats..
men det är ju svårt å veta om det är samma sak, det bästa är väl att ringa vet. och rådfråga..

Det låter som något man kallar jaktlunga och är ganska vanligt på jakhundar. Det är en kronisk luftrörsinflammation och tros orsakas av att hunden dragit in mycket kalluft under jakten.

Vår settergubbe på snart 13 år har haft det senaste åren och nu kan han bara springa en liten bit innan han får problem med andningen, det låter ungefär som astma. Hans bröstkorg är röntgad och det ses inga förändringar i lungorna. Det låter dessutom som att det sitter högre upp i luftvägarna. Vet. sa aldrig något om jaktlunga men jag tror själv att det är något sånt.

ok, min hund brukar inte få det efter han vart ute o srungit. utan det har bara hänt här hjemma någn enstaka gång.
han liksom drar efter andan nån liten gång och sedan är det över.
han är som vanlgit direkt efter.

det här med jaktlunga, är det något farligt?

säger som nån annan, noskvalster, går att bota med ivomec ( för hundar) inte ovanligt för just hundar som är mycket i skogen.

http://www.google.com/search?sourceid=gmail&q=noskvalster

Gällande behandling med Ivomec ha då följande i åtanke:

"Trots den uppvisade effektiviteten hos preparatet lär det aldrig bli godkänt som läkemedel för hund i Sverige, eftersom individer inom vissa raser har visat sig vara känsliga och drabbats av allvarliga biverkningar, även dödsfall. Som särskilt drabbade raser uppges collie, shetland sheepdog och australian shepherd men incidenter har rapporterats även från stor pudel, finsk stövare, luzernstövare, karelsk björnhund, västgötaspets, golden retriever, tax och blandras schäfer/labrador."

Det går också att läsa:

"Enligt Lotta Gunnarsson är Interceptor® att föredra framför Ivomec® i bekämpningen av noskvalster hos hund, eftersom det verkar utgöra ett säkrare alternativ för hunden. Båda preparaten är lika effektiva. Skillnaden är att biverkningarna är mycket mildare vid användande av Interceptor®.

Lotta Gunnarsson är forskare vid institutionen för kirurgi och medicin, smådjur vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) samt vid SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt), avdelningen för parasitologi i Uppsala, disputerade i början av juni 2000 på noskvalstrets förekomst och liv i våra hundar."

Mer info om noskvalster här:

http://www.jagareforbundet.se/wilda/wildasetolog/wildaenkrypande.asp

Kan vara laryngit=struphuvudinflammation/struplocksinflamm.
Kräver antibiotika och ev.cortison.
Boka tid hos vet.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 946
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka