Damasker med ludd till kallblod med korta, tjocka ben?

Ms_Antrop

Trådstartare
Jag vill ha damasker med ludd till min kallblodstravare, men vad ska jag ta för storlek??
När jag va på Globen Horseshow så köpte jag 2 par från Hansbo (event, länk till bild), först i strl L men sen bytte jag till XL eftersom det kändes som L skulle bli alldeles för små runt, men eftersom det inte var så jättestor skillnad i längd så tänkte jag att det kanske skulle funka.... Vilket det såklart inte gjorde :grin: Dom funkar runt benen, men är alldeles för långa :(

Så dom får jag väll sälja eller prova på andra hästen, men jag skulle vilja ha ett par luddiga damasker till Pärlan! Vad har ni förnått och hur är dom i storlekarna?
Jag är sugen på ett par Källquist Protector (länk till bild), men jag har ingen aning om vilken storlek jag ska ha... Känns ju som att jag måste ha rätt stor storlek, men jag är rädd att dom blir åt helvete för långa...:crazy:

Sv: Damasker med ludd till kallblod med korta, tjocka ben?

Jag har samma problem! Haflinger, 144 cm. Behöver väl också XL runt om, men typ M i längd. Har inga tips, men ska följa tråden :)

Inte lätt det här med korta och tjocka ben :p

kl

Kom på en till grej! Det kanske eventuellt skulle gå att ha lite mindre storlek runt (åtminstone nån storlek) om resårbanden på damaskerna var lite mer stretchiga. Som dom är på Hansbo-skydden så är dom väldigt oelastiska, och det gör ju att det inte ens skulle funka med en L, som iofs bara är typ 1 cm kortare (på höjden alltså), men ändå...

Hur är resåren på andra luddiga damasker från andra märken, ni som har?

Jag har dom luddiga från hööks på mitt tjockbening. Nu har han inte så speciellt korta ben men dom kanske kan gå? Har L som i början var lite hårda i resåren, men den mjukar upp sig rätt snart ( och stannar där, den är Fortf. Spänstig o bra efter två år) toppen att man kan köra dom i tvättmaskinen också. Dom blir som nya!:)

Aha... Har du nån koll på hur långa dom är, i cm? Tänkte mäta dom jag har nu idag, så jag vet till sen vad som är för långt :)

Det kan jag nog mäta när jag går ut till stallet nästa gång....om jag kommer ihåg dvs ;)

Mätte nyss mina och dom är 30 cm långa, så nu vet jag iaf att det är alldeles för långt :D

Alla ni därute som har sånna här ludd-damasker, kan inte ni mäta dom? Så att jag kan få en känsla för hur långa dom brukar vara i olika storlekar och märken :)

Spelar alltså ingen roll vilket märke eller storlek, jag vill veta om alla!
Jag börjar med dom enda jag vet :angel:
Märke: Hansbo Event
Storlek: XL = 30 cm långa

Kom igen nu! ;)

Vad segt det går i den här tråden :(

Jag har ju inte heller några tips, för jag har i princip redan gett upp innan jag ens testat några. Hur pass grov är ditt kallblod? Hög?

Min ponny har helt klart tjockare ben än storhästarna i stallet, men dom är ju pyttekorta. Kan tänka mig att skydden får vara max 20 cm, men jättestora runt om :crazy:

Hade en bruksnordis förr. Till honom hade jag cob eller medium på alla benskydd och det fungerade finfint! Hade b la vita luddiga Hansbo Event"damasker". Kan mäta dom när jag åker till stallet, är rätt säker på att det inte är large iaf!

Åh, det vore jättesnällt! :laugh:

Ponsse: Han är ganska lätt (för ett kallblod då, men han är ju travare så;)), och ca 155 cm i mankhöjd. Det är ju liksom längden som ställer till det... Klart jag skulle kunna prova med typ medium, men då vill jag gärna veta hur mycket man kan ha dom "utspända" eller hur man nu ska säga... Dom här skydden jag köpte hade väldigt oelastiska resårband så det har gjort mig lite tveksam.

Nu har jag iaf beställt 2 par från Källqvist Protector som jag ska testa, ett par i medium och ett par i large, sen får jag väll skicka tillbaka dom som inte passar tänker jag :p

Nu har jag fått Källqvist-skydden och provat och mätt dom!

Köpte ett par i storlek Medium och ett par i Large och det passade perfekt med M fram och L bak :laugh:

Medium: 23 cm långa
Large: 25 cm långa

...och det var ingen skillnad på omkretsen! Inte vad jag kan se iaf, kunde sätta M bak också och det gick skitbra :p Så nu kanske du vågar testa sånna här skydd i storlek S till din, den storleken borde ju rimligvis vara typ 20-21 cm långa, sen får man väll hoppas på att det inte är stor skillnad på omkretsen ;)

På min nsv bruks är hööks bakbensskydd (låga kotskydd) för smala runt om, fastän jag har large! :p och då är ändå inte hästen färdigväxt.. :D

Kan du mäta bredden/omkretsen på L skydden? :)

Har de lika tjockt ludd som Events?

Jupp, kan mäta dom imorn :) Luddet är inte lika tjockt som på Event-skydden, vilket jag tyckte var bra, just för omkretsens skull :D

Veredus gamla modell är jättestora runt om i M och korta, ser fortfarande ganska ofta de med fårskinn liggande i korgar i hästaffärer, bla var det flera i falsterbo som hade sådana (letade efter ett par av den gamla modellen utan fårskinn därav att jag tänkte på det), borde också gå att få tag på fortfarande begagnade och just de med fårskinn har ju många haft enbart som tävlingskydd så de kan säkert vara fina i skick.

Nu har jag mätt och jag fick det till att den invändiga omkretsen på både L och M är 27 cm :) sen går det ju förstås att spänna ut och in mer.

Tack. :)
Måste mäta mina Event och jämföra.
Är de lika hårda i resåren som Events?

Jag tycker dom är något mjukare, fortfarande rätt styva för att vara resår, men Events var ju extremt styva tyckte jag :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Squie
·
M
Utrustning Hmm efter att ha fått skicka tillbaka åter ett par dressyrdamasker så tror jag att jag tar bukefalister till hjälp nu ;) Min kille...
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: Deimion
·
M
Utrustning Har kikat runt lite på 'sök' och generellt på nätet men hittar inte riktigt det jag är ute efter så tänkte prova att få hjälp från...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Centaur
·
M
Utrustning Hej! Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar. Dom som är lagom långa är för breda, och dom som...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka