(Dam) Fotboll

Gabby_Ossi

Trådstartare
Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar!

Jag har alltid varit måttligt intresserad av fotboll, i perioder t.o.m. väldigt anti, men mästerskap har jag tyckt varit ganska roligt att följa och resten av familjen är mer intresserade och några spelar själva. Sedan när det var VM förra sommaren (för damer då) blev jag plötsligt väldigt engagerad 😅 och började sedan följa några av spelarna även i klubblagen osv. Började också följa några instagramkonton som bevakar specifikt damfotboll och blev mer insatt i "politiken" bakom och hur damfotbollen specifikt blivit extra motarbetad av FIFA. Vilket gjort att jag typ blivit ännu mer "trotsig" i att nörda ner mig i just damfotboll och typ inget alls i herrfotboll. (Men vad jag kunde se fanns det ingen generell Fotbollstråd/Herrfotbollstråd heller så finns det några som är intresserade av båda så går det bra att ta det här också, men jag har inte så mycket att komma med där själv :angel1: )
Och nu när jag dessutom är sjukskriven så har jag hyperfixerat ännu mer och känt lite behov av att diskutera, därav denna tråden! :D

Och så kan jag passa på att tipsa om dels denna dokumentär som finns på SVT play, Copa 71 https://www.svtplay.se/video/ep3YJAv/copa-71-succen-som-tystades-ner , om ett inofficiellt VM som hölls 1971 medans damfotboll egentligen var "förbjudet" men ändå blev publiksuccé.

Och dels dokumentärserien "Under Pressure" på Netflix om det amerikanska lagets VM 2023 (även inför och efter).

Jag gillar fotboll, både herr och dam. Även lägre serier, åker gärna och tittar på matcher på alla nivåer. Spelar själv också men kroppen är kass :( varit tränare ett kort tag men det var roligare att spela…, även om man är 40 +…
Jag har varit på ett herr- mästerskap men inget dam. Damerna såg jag senast i Göteborg när de spelade mot Spanien.
Kan inte så mycket politik bakom men är intresserad!

Vilka spelare följer du?

Jag är fortfarande inte så jättebra på att följa spelet så kan tycka att matcherna kan bli lite långtråkiga, förutom Chelseas sista seriematch mot Manchester United när de gjorde 6 mål, den matchen började aldrig kännas lång 😅 . Är än så länge mer road av att följa resultat och tabeller och kolla på höjdpunkter än att faktiskt se hela matcher. Men jag antar att ju mer man kollar och förstår vad som händer även utanför de rena målchanserna desto roligare blir det.

Var och såg Nations League-matchen mot Italien när de spelade i Malmö men annars har jag inte varit och kollat live. Eller, följde med familjen på en herrmatch under min "anti-fotbolls" period och satt och läste Harry Potter på läktaren :rofl:.

Efter VM var det Zecira Musovic och Amanda Ilestedt ffa jag fatsnade för, så har följt engelska ligan i första hand. Även om jag nog är ett "dåligt fan" och håller på både Chelsea, Arsenal och Tottenham trots att de är "ärkerivaler". I Tottenham var det mest Matilda Vinberg, gillade henne i matchen mot Bosnien-Herzegovina. Var väldigt kul att de lyckades ta sig till final i FA-cupen och slog ut Manchester City!
Men annars är det i första hand Chelsea jag har följt och där spelar ju även Johanna Rytting Kaneryd och Nathalie Björn. JRK tycker jag har utvecklats mycket bara under detta året jag följt dem, det har varit roligt att se! Som när vi kollade på Italienmatchen tyckte jag hon var väldigt bra på att springa fram med bollen men sedan fick hon inte riktigt till några avslut på mål eller bra inlägg. Men de sista matcherna för säsongen med Chelsea var hon inblandad i flera mål och nu i fredags mot Irland gjorde hon ju två mål och var bäst på plan!
Ilestedt är ju gravid nu så hon spelade inte så länge i Arsenal men vi har ju fortfarande Stina Blackstenius där också. Jag var lite kluven när Arsenal och Chelsea spelade mot varandra i Conti Cup finalen, på förhand höll jag mest på Chelsea men så som matchen utvecklade sig, med Frida Maanum som kollapsade på planen och att Stina sedan gick in och avgjorde matchen så tyckte jag ändå det var välförtjänt vinst för Arsenal. Stina gav ju sedan tillbaka lite till Chelsea när hon blev inbytt i matchen mot ManCity och vände matchen från underläge till vinst med två mål efter den 89e minuten, och på så sätt gav Chelsea en chans att komma tillbaka och vinna ligan före City :bow:.
Har också försökt hålla lite koll på Janogy och Hammarlund i Italienska Fiorentina, men har inte lyckats kolla på några matcher där utan bara liveresultat. De spelade någon slag cupfinal (?) mot serievinnarna Roma för någon vecka sedan, där gjorde Hammarlund ett mål och en assist och Janogy två mål och en assist. Men tyvärr tappade de ledningen i slutminuterna när svenskorna blivit utbytta och förlorade sedan på staffar. Men de förbättrade sin serieplacering och kvalificerade sig till Champions League så har ändå varit en bra säsong och jag tror Janogy har gjort skillnad sedan hon hoppade in där mitt i efter att ha varit med och vunnit i Sverige med Hammarby.

Sedan följde jag även Champions League och hade hoppats att Chelsea skulle få vinna innan deras tränare Emma Hayes gick över till USAs landslag. Och hade bara Mayra Ramirez kunnat spela andra matchen mot Barcelona och/eller de inte dragit på sig ett rött kort så tror jag faktiskt att de hade haft en chans. Annars tyckte jag det var roligt att Häcken klarade sig såpass bra i CL också så jag har fortsatt att följa dem lite efter det, men annars har jag faktiskt inte direkt följt Damallsvenskan.

Men jag har gått med i "Fantasy"-spelet för Damallsvenskan så blir kanske att jag börjar följa de matcherna mer nu också, speciellt som de flesta andra ligorna har uppehåll. Men ja, jag har knappt koll på några spelare utanför svenska landslaget och inte på hur man ska tänka med taktik och upplägg i "fantasy-fotboll" heller så gissar att det laget jag satt ihop på lite måfå inte kommer att vara så konkurrenskraftigt. :cautious:

BBC hade en jättebra dokumentär om EM och det engelska landslaget. Lionesses, Champions of Europe. Var fint att se, även om det blev lite deprimerade att komma ihåg hur England tvålade till Sverige i semin.

Det var så härligt att se hur det var de engelska damlaget som gjorde att 'Football is coming home,' sanning. Och engelska fans som inte behövde kravallpolis.

Tyvärr är vissa delar redigerade pga copyright

Edit 2 Det där är en annan sky dokumentär.

Senast ändrad:
BBC hade en jättebra dokumentär om EM och det engelska landslaget. Lionesses, Champions of Europe. Var fint att se, även om det blev lite deprimerade att komma ihåg hur England tvålade till Sverige i semin.

Det var så härligt att se hur det var de engelska damlaget som gjorde att 'Football is coming home,' sanning. Och engelska fans som inte behövde kravallpolis.

Tyvärr är vissa delar redigerade pga copyright

Edit 2 Det där är en annan sky dokumentär.

Tack för tipsen! Sky-dokumentären var väldigt bra! Jag kommer inte ihåg så mycket detaljer från det mästerskapet, mer än jag tyckte det var kul att damerna kunde vinna på hemmaplan året efter att herrarna förlorade sin final på Wembley efter allt prat om "football is coming home".
Det var också kul att se klipp från matcherna nu i efterhand med tanke på hur allt utvecklat sig med de europeiska lagen sedan dess, med Spaniens dominans, medaljer till England och Sverige i VM men sedan miss i OS-kvalet för båda... (Vilket jag fortfarande inte riktigt kommit över, att damerna har färre lag som får spela i turneringen än herrarna trots att de skyltar med att årets OS ska vara "helt jämställt").

Spännande också hur det går i Sveriges EM-kvalgrupp nu, Frankrike har ju sett starkast ut hittills men hade varit skönt om Sverige kunde slå England på hemmaplan. Antagligen kommer de väl få spela EM alla men hade varit skönt med direktkval, antar att det även påverkar hur de riskerar att lottas i gruppspelet på ett ev EM. Men först Irland igen imorgon!

Spännande att se om någon kan hota Spanien i OS, vet inte riktigt vilka jag ska hålla på nu... Vill på ett sätt att det ska gå bra för Emma Hayes med USA men på ett sätt är det också alltid skönt när andra sätter USA på plats 😅 . Kanske Colombia eller Nigeria, de var också bra i VM.

Phu! Det satt långt inne idag, men skönt med vinst. Irlands kapten Katie McCabe fick sitt andra gula kort så hon får inte spela mot England. Egentligen kanske inte till Sveriges fördel eftersom målskillnaden mot England kan bli avgörande.

För övrigt kollar jag Spanien-Danmark nu, lite mer händelserik match. Danmark ledde med 2-0 i typ minut 70, sedan fick Spanien straff som Danmarks målvakt räddade!

Men sen gjorde Spanien två snabba mål på hörnor så nu är det 2-2 och riktigt hög press igen🥵

Och England slog Frankrike på bortaplan i Sveriges grupp så tror Sverige måste ta minst en vinst till nu, om nu inte Irland lyckas vinna någon match.

Jag har blivit riktigt indragen i det här med Fantasy-spel nu. Hade lite otur nu denna omgången att alla mina Häckenspelare började på bänken (Falk, Sandberg och Kafaji), samtidigt som två andra av mina spelare inte ens var med i truppen (Egner och Tanikawa). Tur ändå att jag hade en spelande målvakt på bänken (Danmarks landslagsmålig om jag nämnde i förra inlägget). Så nu krävs det att alla mina andra spelare spelar i sina matcher imorgon/måndag för att jag inte ska få en massa nollor :cautious:. Till nästa omgång är det bara Rosengård-Trelleborg, Häcken-Örebro och Piteå-AIK som spelar så då tänkte jag dra till med ett "Lånelag" och toppa upp med mestadels Rosengård och Häckenspelare. Så idag har jag gjort ett excelark och provat mig fram med lite olika konstellationer :p.

Dags för match mot Frankrike! Lite spännande startelva, jag antar att de vill undvika i möjligaste mån att få ett till gult kort på Eriksson, Asllani eller Kafaji inför matchen mot England som är viktigare i kampen om direktplatserna... Frankrike verkar köra sina toppspelare trots att de redan ligger bra till och har OS också snart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka