Dåligt proteinvärde i hö

M

Mumlan

jag har lite huvudbry då vårt ensilage har dåliga värden i år.

SMRP 27
TS 65
MJ 6

Jag har en IC som är ganska lättfödd och behöver mer muskler (jobbas på just nu)

Jag ger nu 11 kg grovfoder om dagen, "fri tillgång" (han får inte i sig mer)

1 kg Mustang orginal eftersom pållen blir lätt tokig om han får havre
SMRP 85
MJ 11

Enligt alla mina beräkningar ger detta en för låg kvot! Har någon några tips för att få det mer balanserat? Vill försöka få i honom så mycket grovfoder som möjligt men det är ju så dåligt :mad: Hjälp!
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Ingen????

Har just räknat på det och även om jag ökar kraftfodergivan med ett halvkilo ligger kvoten på strax under 5.5 (om jag nu räknat rätt...)
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Hur ser hästen ut på den nuvarande foderstaten?
Äter den halm?
Hur mycket väger hästen?
Vill du använda dej av något speciellt kraftfoder?
Har du analys på mineralerna på ensilaget?

Mvh Bella :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Står den på halm som den äter av?

Förslag

11 kg silage
1 kg Mustang Protein
100 gr soja

MJ 77
Smrp/MJ 6,04

mvh Jessica
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Han väger ungefär 600kg, står på torv så ingen halm att äta (hosthästar i stallet)
Nu ser han Ok ut, dock något ålig i muskelmassa, har saknat sadel i 10 veckor under hösten så motionen har blivit begränsad. Fullt igång nu dock.
Har ingen analys på mineraler mer än Ca/F och det är 6/4.
Forsätter gärna med något ahvrefritt och mustang är det enda jag hittat...? det kanske finns andra fiffiga alternativ som jag inte upptäckt än!
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Ah! Mustang protein, var inne och kollade på det på hemsidan - det verkar ju vara ett ganska bra alternativ!
Soja har jag aldrig använt, för - nackdelar?
Pålle är ju kallblod och har dessutom problem med mugg/rasp i sina enorma hovskägg så jag har varit lite tveksam till så "kraftiga" protein doser som inte kommit från grovfoder. Kanske är det obefogat???
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Mumlan skrev:
Ah! Mustang protein, var inne och kollade på det på hemsidan - det verkar ju vara ett ganska bra alternativ!
Soja har jag aldrig använt, för - nackdelar?
Pålle är ju kallblod och har dessutom problem med mugg/rasp i sina enorma hovskägg så jag har varit lite tveksam till så "kraftiga" protein doser som inte kommit från grovfoder. Kanske är det obefogat???

Jag tror inte att mugg/rasp kommer från fodret i sig utan från snabba förändringar i foderstaten och/eller från yttre påverkan, typ skav från "grus" i leran och kanske väta.

100 gr soja (ca 1,5 dl) borde inte vara några som helst problem.

Men är du fortfarande orolig så kan du ge 0,5 kg lucern istället för soja, men det blir dyrare. Det blir lite mer MJ men det borde inte göra någon skillnad.

mvh Jessica
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Jessica är bättre på det här än mej. Och hennes förslag är kanske bättre än mitt? :D

Men jag har gett Krafft Nya Groov till havreheta hästar innan som behövde bygga muskler och med jätte bra resultat. Jag skulle prova det med lite vetekli som är bra för magen.

Ett förslag jag hade valt:
11 kg ensilage
1,5 kg Krafft Nya Groov
100 gr vetekli

Det ger:
82 MJ
Smrp/MJ 6

Har du inte mineralanalysen för ensilaget?
Svårt att göra en riktig foderstat utan. För det kanske behöver läggas till mineraler.

Mvh Bella :)
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Det är alltid bra att få så många förslag som möjligt! Jag ska räkna på kostnaderna oxå, man vill ju ha det bästa för billigt pris... Tack för hjälpen!
 
Sv: Dåligt proteinvärde i hö

Vill du få upp proteinet i förhållande till energin, ge "kraftfoder" som mer är att räkna som grovfoder och är betydligt smakligare än ren lusern så kan jag rekommendera HippoAlfa. 135smrp 10MJ per kg.

Jag har liknande värden som dig på grovfodret och Alfan blev för mig den bästa räddningen till en bra foderstat. Har också någon "havretokig" pålle som tidigare fick helt havrefria D&H PastureMix (svindyrt). Han fungerar precis lika bra på HippoAlfa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 462
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp