Dåligt pigmenterad nos

fryckan

Trådstartare
Min golden retriever-valp hade helt svart nos när han kom till mig, men nu har den börjat blekna ett par nyanser till svartbrun och med en liten rosa rand längst ut på ena sidan. Hans mamma hade svart nos och hans pappa också vad jag vet. Finns det något man kan göra för att få tillbaka pigmentet eller kommer det gradvis bli ljusare? Jag är inte så brydd egentligen men jag vill pröva ställa ut honom och det kommer väl ge avdrag.

Sv: Dåligt pigmenterad nos

Vad jag vet finns det inget man kan göra för att påverka. Har en kompis med golden varav den ena har kolsvart och den andra nästan rosa :)

Dom flesta goldens jag känner får "vinternos", att nosen blir ljusare på vintern. Allt från mörkare brun till nästan rosa.

Hej
Var inte bekrymrad över detta, polarhundar tar in vitaminer via solen och får olika pigmentering beroende på vinter och sommar och solens inverkan.du har en normal hund som förmodligen kommer att få tillbaks pigmenteringen då solen gjort sitt.
mvh
varahund

Tror inte det finns mycket man kan göra åt det. Min äldsta hade bra pigmentering som yngre med helt svart nos, men med åren har den blivit allt ljusare och nu är den helt rosa på vintern och får mig att tänka på Rudolf... Min yngre har kolsvart nos året om och den kommer nog fortsätta vara det. Han kommer från linjer med väldigt bra pigmentering och hans mormor har fortfarande helt svart näsa, även på vintern, vid 15 års ålder.

Så, det finns nog inte mycket mer att göra än hålla tummarna för att den ändrar tillbaka :) Om man inte gör som någon uppfödare som mirakulöst nog ALLTID hade svartnosade goldens i utställningsringen, trots att de dagen innan stoltserat med en rosa näsa... ;)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 717
Senast: confetti
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 543
Senast: iowa
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 043
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V