Dåligt läkekött

Sv: Dåligt läkekött

Kan nog finnas en hel del olika orsaker till dåligt läk-kött. En anledning kan vara dålig cirkulation. :cool:

ja det kan det ju vara men vi har en equitekniker där varje månad o masserar han plus att mamma min e utbildad massör ;) så dålig cirkulation skulle ja inte gissa på.

Kan vara väldigt mycket. Det kan vara brist på vad som helst antar jag, likväl som det kan vara en rubbning i immunförsvaret av annan anledning.
Några anledningar till rubbning i immunförsvaret:
Stress
Uttråkning
Missnöjd häst
För lite grovfoder (och enligt mig finns det bara en regel som kan avgöra om hästen får tillräckligt med grovfoder; "står hästen utan mat mer än 2 timmar i sträck någon gång på dygnet?")

Hästar producerar ständigt galla (eftersom de är skapta för att ständigt inta föda) och för lite grovfoder leder därför till magsår. Alla störningar i magen påverkar HELA hästen (som exempel kan vi ju ta fång, som är en MATSMÄLTNINGS-störning som visar sig lite här och var på hästen, ibland (mest tydligt) i hovarna).

Det är helt omöjligt för mig att säga exakt varför just din häst har dåligt läkkött. Det skulle rent logiskt sett lika gärna kunna bero på uppväxten; och brister som föl/unghäst kan ge men för livet. Då är det nog inte mycket du kan göra, annat än att uppfylla din hästs behov så gott det går och finna dig i att den kanske har lite lägre immunförsvar än idealet.

ahh ja råka radera hela inlägget o jag orkar inte skriva om det men ja skriver kortfattat:

Stress nej
Uttråkning nej
Missnöjd häst nej
För lite grovfoder nej alltid grov foder

uppväxten vet aj väldigt lite om fick han som 11 åring nu är han 12 ½ år.
han är t-märkt pga av snett bäcken,patella upphackningar båda bak,kotledsinflammationer,halt på v fram av o till i fem år.

när han va fyra reds han in,vid sju års ålder ställdes hann av pga av orenhet i stegen,dom hitta inget på två års tester,då var han 9 år då hitta fd ägaren en kille som mätte bäckenet och det var fem cm lägre på ena sidan.

han stod i två år till sen hitta ja hann :D starta han AR och nu är han frisk från allt utam snedheten men han har bildat muskler som balanserar upp det.

dom tror att han fick skadan när han va 10 månader pga av att han gick omkull.

herregud vad ja skriver en massa

Beror ibland på var såret sitter, vissa ställen, som över leder t ex där sårytorna störs av rörelser, kan ju vara mer svårläkta. Annars kan oxå anändandet av vävnadsstörande rengöring göra att hästen verkar ha dåligt läkekött.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka