Dåligt hull!!!!

S

Sweetchili0511

Min femåriga fullblodsvallack skadade sig i april och blev stående på boxvila i ca 1 månad.Han har tappat i princip alla muskler han hade och nu funderar jag lite på hur jag ska utfodra för att bygga upp honom på bästa sätt.
Han går på näringsrikt bete och får just nu 1kg kornkross + ca 3dl betfor samt mineral/vitamintillskott per dag
Vill ej öka på kraftfodergivan för snabbt då han inte har ätit så mycket kraftfoder under den period han var skadad.
Hans energi är det defenitivt inget fel på men jag tycker att han lägger på sig långsamt.(Han har bra med underhudsfett men är väldigt kantig.)När det gäller motionen så varvar jag tömkörning med skogsridning då jag inte vill sitta på honom för mycket eftersom han är så omusklad.Har någon några smarta tips och ideér??:confused:
 
Sv: Dåligt hull!!!!

Mitt råd är Grov 125. Det är mycket proteinrikt utan att innehålla så jättemycket energi. Min häst går på de, inget annat har funkat av de jag provat på honom. Han behöver också lägga på sig lite, utan att få för mycket energi och bli helt spattig ! Nu kanske det här inte var precis den hjälp du behövde, men ett litet tips i af, som jag hoppas kan vara till någon hjälp! :smirk:
 
Sv: Dåligt hull!!!!

tack för ditt tips:) ett litet problem är att han är lite kinkig när det gäller färdigfoder.Har provat med att riva ned morötter & äpplen i men det duger ändå inte,suck!!
 
Sv: Dåligt hull!!!!

Fri tilgång på grovfoder, eller ha honnom på bete hela dögnet. Har du testat Eggersmann musli?? Vet om många hästar som älskar det, och inte tycker om andra sorters färdigfoder..

Annars.. Lucernepellets har mycke protein bra til uppbyggn.
 
Sv: Dåligt hull!!!!

Om han äter det så är Krafft rehab ett bra men dyrt alternativ.
Ger hull utan att dom blir "tända" i skallen.
Lucern och olja är också bra "hullgivare"......
Jag har samma problem med mitt fullblod som just nu ser ut som ett spjälstaket. Håller på och letar efter ett vettigt hö att kompletera betet med nu, inbillar mig att det är fibrerna han vill åt för han VRÄKER i sig hö när han får chansen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp