Dåligt Hösilage:O

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Freeride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 106
F

Freeride

Hej!

Jag hade en bekant på fika här för ett tag sen och hon fråga vad jag hade för värden i mitt hösilage och hon tyckte det var dåligt:confused:

Jag trodde det var hur bra som helst:eek:

66%TS
7.5MJ
63gram smältbart råprotin
4,4 gr Ca
1,8p
17gr mg

Detta är per kg foder...är detta ensilaget dåligt???:confused:

Sv: Dåligt Hösilage:O

Använder det till tävlingshästarna och svårfödda isisar...ponnysarna används hö

Låter inte som ett dåligt ensilage. Hon kanske jämförde med hö, eftersom det är olika ts halt så kan man missbedöma värdena i sin jämförelse. Man måste ju alltid ge mer mat när man ger ensilage. Jag antar att du räknat ut foderstaterna när du nu gjort en analys, så du har väl koll på vad de får.

Nej verkligen inte, men till lättfödda ponnies kanske inte optimalt.
Jo faktiskt.... Till lättfödda ponnyer är det idealiskt med såna värden i grovfodret, för man har annars så små fodermängder att bolla med för att få till välbalanserade foderstater om man både ska ta hänsyn till minimimängd grovfoder och att inte överskrida energibehovet alltför mycket. Ett eventuellt proteinöverskott från grovfodret är ofarligt.

(mina shettisar har fri tillgång till hösilage med ännu högre värden än det som nämnts här...)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
747
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 978
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag vet att det är många som frågar om analys men ni kanske kan hjälpa mig att tyda dessa värden som är per kg TS. Är detta ett bra...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka