Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Noteca

Trådstartare
Hej alla!
Jag köpte i juli ett parti med, vad jag kunde se och känna då, fint storbalshö. Nu en månad senare när jag hunnit fodra med tre balar hostar 3 av 4 hästar och jag börjar granska balarna. Hittar ca 10-12st som är rejält svarta och kletiga i mitten, alltså innifrån och ut. Ytterligare några till är rejält grådammiga nör man skär upp dem och drar långt inne i balen. På ytan syns inget. Några är vitluddiga på ytan och några är lätt röd och grönluddiga på ytan. Några andra ser helt normala ut och luktar inte något särskilt. Jag är endå nojjig då hästarna hostar av de balar jag gett, som såg fina ut.

Nu till frågan, har jag rätt att häva hela köpet eller kan jag bara häva de dåliga balarna? Jag är ju rädd att allt är smittat då de ligger huller om buller. Bonden och jag kommer inte överrens och jag har inte fått svar från konsumentvägledaren i kommunen än. Hjälp?
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Kontrollerade du balarna innan köpet? Jätteviktigt med rundbalshö, om det är det formatet. Det är galet svårt att få hö i rundbal att inte bära sig åt så här, så just kontrollen (stick in armen och dra ut material ur en bal) är A & O innan köp.

Nu verkar det ju som höet varit skadat (fuktigt) vid balning, och då har felet förelegat vid försäljningen. Är balarna sålda till marknadspris som felfritt hö, är det reklamation som gäller.

Vad säger bonden? Att det skulle vara lagerskadat hos dig?
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Jag kollade inte alla balar, köpte 40st. Men de balar som jag kollade såg inte dåliga ut. Kan hända att jag borde granskat dem bättre. Ingen av de balar som jag hunnit fodra ned dammade när vi tog ner dem från skullen och nätade dem med slowfeed nät, endp hostar höstarna. Jag anser endå att felet är hans eftersom de möglar innifrån. Det vi inte kommer överens om är de balar som ser friska ut, jag vill kassera hela partiet medan han bara vill ersätta de uppenbart dåliga balarna. Jag törs inte chansa och vill därför häva hela köpet. Grejen är att jag kräver pengar då han inte har mera hö att ersätta mej med.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Risken är ju hans, du måste öppna alla balarna för att konstatera om de är dåliga eller inte. Hur vill han hantera dessa öppnade balar om du kasserar dem? Kan han redogöra för ett vettigt sätt att hantera efterhand-reklamationerna (så du inte står med en massa dåliga balar du ska förvara) kan jag mycket väl tänka mig att han har rätt att lösa det på så sätt.

Att de såg bra ut på utsidan säger inget om insidan.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Problemet med att dra det vidare och vara på säljaren allt för mycket om det är att man blir klassad som en jobbig kund (även om man har helt rätt och höet var balat innan det var helt torrt) vilket kan ge en problem att få köpa hö av andra i närområdet framöver. Finns det gott om säljare att köpa från så det är "köparens marknad" är det inga problem, är det däremot "säljarens marknad" i trakten vad det gäller hö så kan man ha en del att vinna på att vara extra diplomatisk.

Hoppas ni kommer fram till någon vettig och bra lösning!!
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Jag kan förstå bonden lite, att han bara vill ersätta uppenbart skadade balar.

Faktum är att det finns många som försöker snåla till sig mer hö genom att just säga att ett visst antal balar i partiet är dåliga men vill att det är fel på alltihop och vill då få igen alla pengar eller få ett till/nytt parti. Det vet jag många bönder som varit med om, och kräver numera att allt som ska reklameras ska också visas upp.

Inget konstigt i sig tycker jag, altså att man ska visa/kolla alla balar.
Balar som är friska är det ju inget fel på
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Hur ska man göra om man ska köpa rundbalshö?
Som det låter så bör man öppna och kolla alla, men det går ju inte. Då står man med ultramycket hö i 3-4 dagar, och därefter ingenting.

Om man kör en "provbal", vem står för den?
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Köper du en provbal får du ju stå för den själv. Så klart.

Jag hade aldrig köpt rundbalshö med tanke på den extremt stora risken att det är dåligt. Jag skrev innan exempel på hur man kan kolla, men helst ska man ju då skicka in ett hygienprov. Och kan man verkligen lita på att det provet är representativt för alla balar?

Nä, jag är inte intresserad av annat än skulltorkat småbalshö. Allt annat är fullständigt vågspel, i alla fall här i Skåne.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Jag kollade inte alla balar, köpte 40st. Men de balar som jag kollade såg inte dåliga ut. Kan hända att jag borde granskat dem bättre. Ingen av de balar som jag hunnit fodra ned dammade när vi tog ner dem från skullen och nätade dem med slowfeed nät, endp hostar höstarna. Jag anser endå att felet är hans eftersom de möglar innifrån. Det vi inte kommer överens om är de balar som ser friska ut, jag vill kassera hela partiet medan han bara vill ersätta de uppenbart dåliga balarna. Jag törs inte chansa och vill därför häva hela köpet. Grejen är att jag kräver pengar då han inte har mera hö att ersätta mej med.

Jag vet inte , du kollade naturligtvis inte alla balar och bonden vill ersätta de uppenbart dåliga balarna...

Vad är problemet ?

Byt de dåliga balarna, använd de bra balarna...
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Mitt problem är att hästarna hostar av de balarna som jag hittils har gett, trots att de har sett och känts bra. Av det drar jag slutsatsen att de har mögelsporer men i så pass liten mängd att det inte syns... än. Det är där skon klämmer, jag vågar inte fodra mer med detta hö eftersom de hostar av det.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Jag är inte intresserad av att snåla till mej hö. Han har inget mer hö att byta med därför vill ag ha pengar tillbaka.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Tror att det rent juridiskt blir väldigt svårt att hävda att du ska få pengarna tillbaka på även de som inte är dåliga eller de som "bara" är dåliga på utsidan. För det kan ju ha uppkommit sedan du fått hem dom t ex på grund av hög luftfuktighet där dom förvaras. Speciellt som du inte upptäckt något när du köpte dom. Beror lite på i vilken lagstiftning vi rör oss också.

Nästa bit är att det finns fakta på att just hö (OBS! Inte ensilage.) inte fungerar så bra i stora rundbalar. Det är så svårt att få det så torrt att det inte börjar mögla inifrån när det pressas ihop så hårt i balen. Så har man inte tillgång till tork ska man nog inte köpa dessa balar.
En sak till är att om höet är fuktigt inne i balen kan det självantända så man ska vara försiktig med att lagra hö inomhus t ex på loft utan tork. Då är det bättre om man kan ha ett eget fristående "höhus".
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Min häst blev dålig av fuktskadat hö förra året. Han började hosta direkt vid installning o ja misstänkte direkt höet men ingen såg något synbart på höet som såg helt okej ut, ibland tyckte jag dock att de luktade lite konstigt.Men bara vissa balar (detta var vanliga balar) ingen av de andra hästarna hostade så man tänkte att hostan kanske berodde på något annat. Hästen var oförskämt pigg och glad och hade inga tecken på feber eller rinniga näsborrar eller något annat som gjorde att jag genast kallade ut veterinär, men när hostan ökade från att från början varit några krax vid utsläpp på morgonen till att efter några veckor vara kraftigare så tillkallade jag så klart veterinär som inte kunde hitta något större fel på honom mer än hostan så han behandlades med inhalationer i näsborrarna flera gånger om dagen i samband med detta uppdagades att bonden haft problem med fuktskadat hö. Hade varit läcka i förvaringen. Han kom dock o hämtade tillbaka hela leveransen (2ton) . Min häst blev fri från hostan av inhalationenerna på bara några dagar o vi bytte hö samtidigt så han har varit symtomfri sen dess. Förmodligen var han känsligare än de andra hästarna i stallet o reagerade kraftigare än dem. Vad jag ville få fram var att det kan finnas mögel i höet fast man inte alltid ser det med blotta ögat.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Ursäkta lite trådlån: Varför är det större risk med rundbalat hö än med fyrkantigt? I våra trakter är det ytterst ovanligt med fyrkanter. Själv har jag haft runda i tre säsonger nu, och högst ett par har jag fått kassera av låt säja 100 balar...Så varför?
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Jag tror att de menar småbalar med hö som är fyrkantiga. De som väger ca 10-15 kg styck. Alltså inte storbalar.
De är ju lättare att se kvaliteten på hela balen då.
Annars är det nog samma problem med runda eller fyrkantiga storbalar.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Ursäkta lite trådlån: Varför är det större risk med rundbalat hö än med fyrkantigt? I våra trakter är det ytterst ovanligt med fyrkanter. Själv har jag haft runda i tre säsonger nu, och högst ett par har jag fått kassera av låt säja 100 balar...Så varför?
Det finns forskning (som jag tyvärr inte hittar just nu) som talar om att just hö i rundbal är väldigt svårt att få till på rätt sätt. Det har att göra med att det blir så tätt vid kärnan att om höet inte är helt hundra torrt när de pressas kan inte fukten komma ut. Utan istället startar en förruttnelse med värme och fukt. Så om man ska ha hö i stora rundbalar bör man ha tillgång till tork.

En fyrkants bal även om den är stor pressas inte på samma sätt utan i delar "kakor" som gör att det inte blir lika tätt utan att balen han andas.

Som en del vet så brukar man ju vilja att höbalar står ett tag på fältet och får "svettas" innan man lägger in det. Det är det som inte fungerar i rundbalarna.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Tack för alla svar! Vi får se vart denna historia slutar. Jag har inte haft problem med möglig kärna tidigare år med rundbal från samma bonde. Bara lätt ytdamm fram på vårkanten vissa år, nu i våras hade vi dock mer ytmögel än vanligt troligen pga den regniga hösten
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

exakt, storbalar är bara till för bondens bekvämlighet, sorgligt nog kommer nog de flesta bönder att sluta med småbalshö. vad ska vi då ge våra hästar , vi som är noga med maten.
Själv ger jag hösilage i småbalar, aldrig varit så nöjd som sedan jag började med dessa balar, aldrig dålig kvalitet , inget blir förstört av lagring , bra hygien o bra näringsinnehåll. :)
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Tja, den dagen som det går att ta vettigt betalt för det enorma jobb som småbal innebär så kan nog många tänka sig att skörda småbal.
Men som det är nu finns inte kostnadstäckning för det.
 
Sv: Dåligt hö, kan jag kräva pengarna tillbaka?

Det handlar inte om bondens bekvämlighet, utan om att man inte får betalt för de stora merkostnader det innebär att producera och ffa lasta in småbalar i ladan. För detta krävs det mycket folk som naturligtvis ska ha betalt för att lasta in småbalarna på höjden. I år har vi gått över till storbalar och klarar både skörd och inlastning på två man.
Om folk ville betala skäliga priser för höet, skulle vi kunna fortsätta att producera småbalar som är mer lätthanterliga för kunden. I år har det gått att få mycket bra kvalitet även på rundbalarna tack vare det fantastiska vädret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp