Dåligt hö

S

svinto

I min stallhyra ingår hö men det är inget vidare bra varken närings eller hygieniskt. Det värsta är det hygieniska, höet började damma för ca 1mån sen, jag får panik...
Hästen är dålig i magen ingen hosta än iaf! Jag har fått förhands besked från Hjorten att det ser illa ut på odlingen de gjort. Får svar i morgon.
Vad kan det bli för skador på hästen av sånt här hö, mer än hosta nån som vet? Det finns ett parti hö som ska vara bättre som ska tas i bruk när damm höt är slut. Men detta hö förvaras i samma utrymme är det "nya" höet smittat nu?
Jag vill inte köpa eget hö heller och lägga i damm höskullen.
Usch inget roligt det här :cry:
Finns det nåt alternativ annat än flytta?

Sv: Dåligt hö

Jag skulle INTE fodra av ett sådannt hö, usch. :(
Men som sagt, det är ju inte alltid så lätt att bara flytta heller.

I värsta fall kan hästen utveckla dammallergi och det är kroniskt. Hästen kan vara symtomfri större delen av livet om man har tur. Men frisk blir dom aldrig, det är som sagt kroniskt.

Hur ser det ut där höet försvaras? Är det ett stort utrymme? Är det löshö eller hårdpressat?

Det andra partiet behöver inte vara dåligt det med bara för att detta är det.

Jag skulle flytta eller köpa eget hö. Att fodra med mögligt foder är inte försvarbart på nåt sätt, det kan ge allvarliga kroniska sjukdomar!

Det känns inget vidare att fodra hästen måste jag säga.
Utrymmet där höet ligger är ganska litet och lågt till tak ,ovanför stallet. Det sk dammhöet är hårdpressat och det bättre höet är löspresssat.
Han kör med nån fläkt ibland har jag hört, vad jag vet så brukar man väl torka höet när man tar in det inte flera månader efteråt?

Jag hade på inga villkor fodrat min häst med sådant hö! Jag förstår dock att det inte är så enkelt att bara flytta hästen. Men kan du inte kolla om det finns möjlighet att förvara eget hö på någon annan plats?
Vi har vårt hö i ett garage, med trätrallar i botten så att höet ska ligga så luftigt så möjligt. Jag kan inte heller lagra några stora mängder hö, men hämtar ca 50 balar (löspressat jättefint hö) per gång.

Skulle försöka hitta nån möjlighet att köpa in och förvara eget hö eller också flytta.

svinto skrev:
Jag vill inte köpa eget hö heller och lägga i damm höskullen.
Usch inget roligt det här :cry:
Finns det nåt alternativ annat än flytta?

Som jag skrev länge upp skulle jag ändå köpa in eget, (eller flytta.)
Jag var i samma sits som dig i förra stallet jag stod i, där fanns hö på rundbal som ingick i hyran och det var fruktansvärt dammigt och mögligt. Man blev torr i halsen när man vistades där höt förvarades:crazy:
Jag vägrade servera detta "foder" till min häst, och jag och 2 till löste det så att vi köpte eget Horsehage. Det är väl inplastat så ingen fara alltså att det "smittas" även om man förvarar det i samma utrymme som det dåliga.
Nu gjorde vi så iofs att vi förvarade pallarna med HH hemma hos en av stallkamraterna, i hans garage, och han tog med sig ett par förpackningar i bilen varje dag till stallet. Dom är små och smidiga.
Visst blev det dyrare för oss, men det spelade mig ingen som helst roll, min hästs hälsa är väldigt mkt viktigare än några extra hundralappar/månad;)

För tänk vad veterinärräkningarna kan gå på om hästen blir sjuk, och det värsta av allt om det utvecklas till kroniska sjukdomar:(
Det skulle jag aldrig förlåta mig själv för!

Personligen skulle jag kräva av stallägaren att de kassarade hela partiet och köpte in nytt... Om jag betalar för en vara så skall det i alla fall vara hygieniskt. Det näringsmässiga går att komplettera.

Alternativet är att du får avdrag på stallhyran och själv köper in nytt grovfoder. I detta fallet skulle jag i så fall satsa på ensilage som kan lagras på annat ställe än skullen.

Sist och slutligen skulle jag flytta hästen om stallägaren vägrar. Om min häst blir sjuk av stallmiljön eller fodret så är det ju jag som står där med dyra räkningar och kanske en invalid häst... inte stallägaren!

Jag har själv haft inackorderingar och fått kassera ett helt parti hö en vinter. Inte roligt när det händer. Vi slängde ut allt gamalt hö... och städade ut ordentligt på slinnet. Sen kom nytt hö som vi tillsammans la upp igen... Jobbigt och dyrt ja visst... men som sagt... det är dyrare med sjuka hästar.

Jag har ännu inte diskuterat detta med stallägaren tänkte vänta till jag har analysrapporten på papper har bara fått ett litet besked per mail att det ser dåligt ut på provet jag skickat in.

HH tittade jag på i Globen det ser intressant ut ! Hur funkar lev. kan man få det kört hem till gården? Jag bor inte i storstan...

Jag är livrädd att han ska bli sjuk känner mig nojig....igår tex då låg han i boxen när jag kom och skulle morgonfodra, genast trodde jag att han låg och vred sig i kolik. Så här kan man inte ha det blir nervvrak, minsta lilla rinn från näsan osv.

Tro mig, det finns inget värre än att få luftvägsproblem med sin häst!! :( :(

Blir de en gång överkänsliga emot damm kan de vara det resten av livet. Min häst fick iofs inte sin dammallergi enbart pga dåligt foder, hon fick först en rejäl förkylning som gjorde henne väldigt överkänslig, sedan fick hon hösilage + lite hö som var aaaningen dammigt, som jag ändå blötte varje dag och sen hade vi oturen att få hem ett riktigt dåligt parti hö som första veckorna var jättefint men sedan blev katastrof. Vi bytte ut det relativt snabbt, men det var försent... :(
Min häst HOSTADE aldrig, hon fick slem i lungorna som enbart hördes på andningen. Det liksom rosslade när hon andades ut. Så lyssna noga på din hästs andning. Men ännu hellre, skaffa annat foder NU, innan det är försent.

Det är väldigt svårt att bli av med slem i lungorna, de kan liksom inte hosta upp det och vanligt slemlösande veterinärerna så gärna skriver ut hjälper inte mer än liiite grand just när de äter det... Jag provade det mesta, fick även en stor "mask" som man satte över mun och näsa och sprutade i typ astmamedicin och slemlösande i sprayform som hon tvingades andas in. Hjälpte inte. Jag fick till slut skicka min häst till hästklinik 32 mil bort i 10 dagar på intensiv behandling och sedan ställa henne i utebox. Nu mår hon jättebra, men överkänslig kommer hon nog alltid vara och jag vågar nog inte ha henne inne i stall igen...

Kan din häst äta hösilage? Om du kan få tag på småbalar hösilage vore det guld, det är bra mkt lättare att förvara än hö.
Men reagera ordentligt! Var inte "snäll" emot stallägarna, få dem att förstå allvaret med att fodra med sånt här hö! För alla hästarnas skull.

Lycka till!

Jag fick svar idag! Det var tjänligt med anmärkning gränsvärdet är 5 cfu det var 6,4 på "mitt" hö. Anmärkningen var att det föreligger risk för smitta till nytt hö som läggs upp på skullen och de rekommenderar att använda varmluftsfläkt innan lagring av nytt hö. Samt att det hyg. värdet är dåligt.

Jag ska flytta hästen _troligen_ jag ska ta upp detta med stallägaren i morgon jag tror inte han hörsammar mina krav. Så det blir nog flytt...
Till dess ska jag fodra med hösilage tur man har kontakter, han har ätit det förut och är vaccinerad.

Det är ju jag som står med räkningarna när hästen blir sjuk i slutänden...och det är säkert inte billigt att stå på klinik som veronicans häst fick göra.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :( Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht? Jag...
Svar
10
· Visningar
2 598
Senast: Centaur
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 129
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
M
Hästvård Om hästen har fått i sig dåligt hö (mögelsporer), kan det förutom hosta ge symptom som gult tjockt snor och förhöjd feber? Eller är det...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama