Dåligt hanterad 4 åring, hjälp!

H

hoppla

Har precis köpt en ny häst. Har haft ett antal hästar förut men har ändå inte svaren på dessa frågor...
Hon är väldigt dåligt hanterad före januari i år... Hon reds in i januari och hon som haft henne nu före mig har gjort värsta grovjobbet men mkt återstår, som jag hoppas få några bra tips på.

Hon kan gå rätt ut ur boxen utan lov även om någon står i vägen för henne.
Blir helt galen om hon blir ensam kvar inne.
Sparkar vid rykt och sadling. Inte direkt för att träffa utan för att visa sitt missnöje.
Kan bitas om hon inte känner för att få täcket bytt t.ex.
Står absolut inte still på gången.
Slänger med huvudet när man tränsar och går gärna iväg.
Vill inte åka transport men går på till slut.
Gnäggar som en galning, så öronen blir döva typ...
Svårskodd.

Bortsett från allt detta så är hon en riktig liten ängel! :rofl:
Nej, men allvarligt talat, hon är i stort sett okomplicerad att rida, leda, hämta i hagen och gå in till i boxen. Hon är jätte fin och duktig och kommer bli en fin kompis och tävlingshäst men vägen dit är lång och jag tar gärna emot goda råd från er med erfarenhet från liknande problem.
Tack!

Sv: Dåligt hanterad 4 åring, hjälp!

hoppla skrev:
Har precis köpt en ny häst. Har haft ett antal hästar förut men har ändå inte svaren på dessa frågor...
Hon är väldigt dåligt hanterad före januari i år... Hon reds in i januari och hon som haft henne nu före mig har gjort värsta grovjobbet men mkt återstår, som jag hoppas få några bra tips på.

Hon kan gå rätt ut ur boxen utan lov även om någon står i vägen för henne.
Blir helt galen om hon blir ensam kvar inne.
Sparkar vid rykt och sadling. Inte direkt för att träffa utan för att visa sitt missnöje.
Kan bitas om hon inte känner för att få täcket bytt t.ex.
Står absolut inte still på gången.
Slänger med huvudet när man tränsar och går gärna iväg.
Vill inte åka transport men går på till slut.
Gnäggar som en galning, så öronen blir döva typ...
Svårskodd.

Bortsett från allt detta så är hon en riktig liten ängel! :rofl:
Nej, men allvarligt talat, hon är i stort sett okomplicerad att rida, leda, hämta i hagen och gå in till i boxen. Hon är jätte fin och duktig och kommer bli en fin kompis och tävlingshäst men vägen dit är lång och jag tar gärna emot goda råd från er med erfarenhet från liknande problem.
Tack!

Hej!
Jag skulle nog aldrig ha köpt den hästen oavsett hur bra den är att rida :smirk:
Men annars så är det väl en stor dos tålamod och tydliga gränser. Belöning och bestraffning.Till låt inga hotelser eller nonchalans! Ha en pisk i stöveln ut i fall den skulle behövas i "självförsvar". Led alltid med kedja alt led träns.Alltid stå uppbunden vid skötsel,sadling och tränsning.Ta på benen och kratsa hovarna varje dag, lägg till att "banka och knacka "på dem (undvik slagsmål och stress korta stunder)beröm när det går bra, lungt och metodiskt.Skynda långsamt.

Försök att få hästen intresserad av dig i stället, försök att hitta ett ställe hästen tycker om att bli kliad på och utnyttja det och bygg upp förtroendet (massage?)Kolla över foderstaten så den ej får för mycket energi. Se till att hästen stallat in sig ordentligt i det nya stallet innan du kräver för mycket, allt är ju nytt antar jag.Träna hästen att stå själv inne, korta stunder i början sen öka(är den helsterrig låt den stå tills den är lugn utsett inte DIG för fara).

Ja, nu vart det långt, men nåt sånt är mitt förslag ;)

Lycka till!

vill du ha hjälp.
tips - vänta ut hästen.

min (oxå lite hanterad innan)
sparkades när man lyfte hovarna.
sprang fram o tillbaka på gången.
sprang över en när man skulle ut från boxen. (i samband när grimma skulle på)
gick inte att tränsa.
vände sig bak o fram i släpet.
skrek mycket.

Dock inte bitig av sig iallafall.

tålamod, och tid! det kommer.
hästen är ny och hemmet är nytt.
när hästen lär känna dig ordentligt så går det säkert mkt bättre.
Min är riktigt trevlig nu.

Det är bara att sätta "hårt mot hårt", aldrig tillåta minsta grej åt fel riktning... när hon fattat och tex ej sparkat vid sadling, mkt beröm, kanske en godisbit...

Jag är av den bestämda uppfattniingen att det är bättre att få hem en helt ohanterad unghäst, än en där någon har varit och gjort ett halvtaskigt jobb!!!

Tack för tipsen! Jag får helt enkelt ha en smula tålamod... :)

Nu ska hästen få gå på bete i 7 veckor och smälta allt hon lärt sig och jag hoppas att hon lugnar ner sig lite och mognar så att det blir LITE lättare sen. Hon är inte världens svåraste häst direkt men det är väldigt jobbigt och pinsamt när hon beter sig som hon gör för man måste ju ständigt be folk om hjälp när man ska göra nåt med henne...

Är det någon som har ett konkret tips på hur man får henne att stå still i gången? Hon går framåt och bakåt hela tiden. Inte så mkt åt sidorna... Att rycka i grimskaften och ryta Still eller Nej verkar inte ha någon bra effekt... :confused:

hoppla skrev:
Är det någon som har ett konkret tips på hur man får henne att stå still i gången? Hon går framåt och bakåt hela tiden. Inte så mkt åt sidorna... Att rycka i grimskaften och ryta Still eller Nej verkar inte ha någon bra effekt... :confused:

Kan du inte binda henne på något vis i gången så att hon har en vägg eller stängd dörr direkt bakom rumpan? Då kan hon bara tramsa framåt och där kan du stå och fya. Backar hon tar väggen emot och hon får då automatiskt "straff" för att hon backat.

Vad tråkigt att höra att din häst inte haft det så bra tidigare. Det är alltid lika synd när ett oskyldigt djur far illa. Jag tror definitivt inte att "ha ett spö i ridstöveln" kommer hjälpa er med era problem. Man ska aldrig slå en rädd häst, och det är vad din häst verkar vara tycker jag. Eller osäker om man hellre vill det. Tillit är något man förtjänar, och ni verkar ha kommit en bra bit på vägen. Jag hade problem med en väldig skraj häst som tyckte det var obehagligt att få en sadel på ryggen. Han högg och sparkade varje gång sadeln skulle på. Istället för att slå tillbaka och göra obehaget ännu större så talade jag hela tiden med lugn och snäll röst till honom och klappade honom lugnt på halsen. När det gällde mig och den hästens problem så var det nästan lite "vända andra kinden till" som gällde. Alla hans farhågor och rädslor som resulterade i hugg och kickar besvarade jag med en enorm snällhet och ett stort lugn. Den här metoden kanske inte tilltalar er "visa hästen vem som bestämmer och tillåt inte minsta lilla övertramp". Det finns bra och dåliga ledare. Jag är hellre förstående och förlåtande än bestraffande. Det funkar för mig och mina djur. Lycka till!

Hej
En del hästar blir som förbytta när de byter miljö och hästkompisar. Försök som sagt var att vänta ut henne. Utnyttja betet och det eventuellt varma vädret att hantera henne. De blir ju som bekant lite trötta av att gå ute dygnet runt. Jag skulle inte lämna henne i hagen i 7 veckor och sedan se vad som händer.

Jag har inte tänkt att "lämna" henne i hagen i 7 veckor utan tänkt att låta henna ha semester från ridning och mer utbildning under de närmsta 7 veckorna. Under tiden har jag tänkt att träna på allt som man kan göra på marken, typ lasta, promenera, tränsa, stå still osv.
Jag hoppas att vi kan bygga upp en bra relation under dessa veckor samtidigt som hon får lägga på sig lite och smälta allt hon lärt sig...

Jag tycker du gör helt rätt som släpper henne på bete några veckor i sommar. det har hänt så mkt nytt i hennes liv de sistsa månaderna, så hennes hjärna behöver säkert vila ett tag nu!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 112
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka