Dåliga värden hösilage

arabia

Trådstartare
Kompisen har idag fått reda på att hösilaget de har i stallet innehåller väldigt dåligt med SMRP, det har en kvot på 3,3. Nu har de skickat in för att få foderstater uträknade. Rekommendationen var då o ge relativt stora mängder Hippo grow alfa. Detta är en Islandshäst som knappt rids alls pga vissa omständigheter. Han är heller inte van vid att äta kraftfoder, bara i väldigt små mängder. Betfor har han fått i mindre mängs för stt blanda i mineraler. Eftersom hösilaget tydligen innehåller mkt mj så tycker iaf jag att ge Grow Alfa ökar upp den redan stora mängden mj mer iof ökar ju smrp´t drastiskt. Hade inte soja varit ett bättre alternativ o ge? det innehåller ju mkt mer smrp o mindre mj. Lusern finns bara att tillgå med smrp på 105g/kg (kraft o Daengrön) o det tillför ju relativt mkt mj/kg foder oxå.

Tyvärr har jag inte värdena bara kvoten. Mj täcks med hösilaget med råge så mer sånt beövs inte.
Tyvärr kan hon inte köpa hem eget grovfoder då hennes hästar står på helinackodering där grovfoder igår o det finns ingen plats att förvara eget grovfoder+ att han går pålösdrift med flera hästar. Hon har även en shettisgosse på 8 månader som tunnat ut i överlinjen som oxå går på lösdrift.

Vill bara ha hjälp med att spåna på hur man kan få upp kvoten utan att tillsätta allt för stora mänger kraftfoder.
 
Sv: Dåliga värden hösilage

I det här fallet hjälper nog bara något så proteinrikt som potatisprotein.
Jag hade aldrig i livet gett stora mängder hippo grow alfa till en häst som inte är van att äta kraftfoder och som inte behöver mer MJ.

Unghästen hade jag oroat mig mycket över! Det grovfodret passar inte alls och är uppåt väggarna fel för en 8a månaders.
 
Sv: Dåliga värden hösilage

om inte din kompis får köpa in grovfoder som passar hästarna så bör hon hitta nytt stall... En kvot på 3,3 blir oerhört svårt att kompensera, speciellt utan allvarliga följder. Enda sättet är att antingen fodra med 80 % strå lucern eller o köpa in ett bättre grovfoder vilket blir mkt billigare. En häst mår inte heller bra av att äta för mkt kraftfoder. Sen kan det bli följder för unghästen som nu t ex växer antagligen för fort men som inte kan förse sina muskler och organ med protein. Problem med skelettet eller organ kan förekomma. Lösa benbitar sägs komma delvis från unghästar som får för mkt MJ.

Tänk att en unghäst bör ha en kvot på MINST 8, helt 10-11. Så säg att ditt hösilage innehåller 5 MJ o 16,5 smrp. O hästen behöver 40 i MJ, då behöver den 8 kg av hösilaget för att täcka MJ behovet, vilket gör att smrp hamnar på 132. Men hästen behöver ju 400 i smrp. Det är ungefär ett kilo soja vi pratar om, men hästen kan ju kanske äta max 0,3 kg per dag av detta.. I slutändan kommer du att inse att det krävs 2 kg hösilage, 5 kg hackat strå, o mineraler o sånt för att det ska bli bra. En kostnad på 1600-1800 kr mer i månaden bara för att täcka upp det dåliga grovfodret.

Om du köper in ett eget grovfoder, säg att det kostar 3 kr kg. Så skulle ett bra grovfoder kanske göra att du kunde ge 8 kg per dag. Det skulle då kosta 720 kr /månaden.
Resten kan du lägga på en bra stallplats..

Värt o tänka på
 
Sv: Dåliga värden hösilage

Det fodret är nog bland det värsta man kan ha till en shettis och en islänning. Om hon inte får köpa eget hö så skulle jag se till att flytta hästarna alternativt bara fodra med lucern och halm men det blir ju inte billigt en hel vinter.
 
Sv: Dåliga värden hösilage

Nu vet jag att hösilaget inehåller 5.6mj o 18 i smrp
Islänningens foderstat är uträknad till 7kg hösilage, 1 kg hippo grow samt 1dl linfrö, detta ger ett smrp på 297 o 49,5mj

Shettisen ska enligt foderstatsberäkningen ha 4kg hösilage o 4dl hippo grow
Detta ska ge 138 i smrp o 23 i mj
Tycker detta låter lite si så där
Vet att man inte får be om specifika foderstater här men tycker detta låter lite knepigt
 
Sv: Dåliga värden hösilage

Hur stor är islänningen? Lättfödd eller svårfödd? Han lär ju vara rejält stor eller svårfödd om han kan gå på så mycket som 49.5 Mj utan att bli dunderfet. Som exempel, min islandskorsning på drygt 150 cm har ca 40 Mj i grundbehov. Vad väger hästen? 7 kg hösilage låter också ganska lite om det inte är väldigt hög ts, alltså nästan som hö. Jag hade antingen gett enbart halm och lucern eller gett soja eller potatisprotein ihop med hösilaget. Då får man upp kvoten rejält utan att ge en massa onödiga Mj. Frågan är ändå om man inte skulle byta ut något kg hösilage mot halm så att hästen verkligen får tillräckligt med ts.

Unghästars behov finns det andra som är duktigare på så dens behov ger jag mej inte på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 158
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp