Sv: Dåliga blodvärden
De får inte magsår av stress, har de kommit fram till. Vanligaste orsaken är för lite grovfoder/För långa tider utan mat.
Mitt fbl fick magsår av butta. Nu kan symptomen variera ganska mycket, men i hans fall så han började äta hemskt dåligt. var intresserad av maten men bara plockade i den. Åt mindre och mindre. Fick matt och tråkig päls, lite 'ruggig'. Sen slutade han äta helt och hade atypiska koliksymptom. Allt inom en vecka. Fick dropp och magsårsmedicin, och inom ett dygn var geisten tillbaka, pigg på ögonen igen och började äta. Fick först bara magsårsmedicin en vecka, man trodde det skulle räcka.
5 dagar efter vi slutat med magsårsmedicinen var det klippt igen. Han började backa av maten något dygn innan, sen kom atypiska koliken, matt päls osv. Ställdes på klinik, och de gick ner med kamera och visst hade han magsår. Både blödande och icke-blödande. hB normalt förresten. De undersökte honom så det inte var ngt annat fel då vuxna hästar tydligen inte brukar via just koliksymptom av magsår. Däremot allmänt 'off', matt päls och äter dåligt var typiskt. Fick magsårsmedicin igen (den är extremt dyr förresten..), när jag hämtade honom 3 dygn senare var pälsen fin igen, blicken pigg och han hade börjat äta. Han kom igen fint med att äta inom några dagar hemma och efter 14 dgr gjorde vi en ny gastroskopi. Då syntes bara 'ärr', förutom lite små begynnande magsår efter 12 h svälten inför undersökningen.
Och även om magsår kan ha hemskt olika och diffusa symptom och det finns gott om hästar som har magsår utan att det märks, så skulle han ha blödande magsår som därför (blodförlust) sänkte hB så tror jag ju du absolut skulle se det på annat vis.
Men kan analysera träck för att kika efter blod. Och som sagt gå ner med kamera i magen och se (kräver dock svält 12 h, vilket ironiskt nog inte är snällt för magen). Eller så kan man helt sonika provmedicinera och se om den svarar. Det är inte farligt att ge medicinen även om de inte har magsår. Men den är dyr, tyvärr..
Nu är jag inte veterinär, och jag bara 'gissar' men jag gissar nog vidare på virus eller liknande, iom att han flåsade efter ansträngning osv. Men förhoppningsvis får du några mer svar när resten av blodproven kommer tillbaka.