Dåliga blodvärden :(

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Min häst har lågt HB värde. Vi tog ett prov för ca 1 månad sen och då låg det på 106 nu ligger det på 93. Fler prover är skickade för vidare analys men det får jag inte svar på förrän i början på nästa vecka. Dom vita blodkropparna va bra. Hästen är pigg och glad ingen annan i stallet märker att det är något fel på honom men jag gör. Han har varit lite oengagerad när jag ridit men ingen katastrof. Fin i både hull och päls.

Vad tror ni att det kan vara? :cry:

Sv: Dåliga blodvärden :(

Det är ju omöjligt att svara på, men jag undrar möjligen om du fodrar med vitlök?
Kan ju vara någon underliggande infektion, en till fråga skulle väl vara vilken ras?

Oj, det är ju ganska extremt ovanligt ändå att en häst har lågt hb, "järnbrist", "blodbrist" lite olika hur folk kallar det. Det brukar kanske uppstå efter en större blödning eller vid ett stort parasitangrepp. Då finns det fodertillskott att ta till i kombination med vit c som förbättrar upptaget utav järn. Hen håll uppsikt på värden så att hästen inte får för mkt järn, skadligt för levern mm. Kanske bara ett tillfälligt tillskott. Orsaken bör du dock ändå ta reda på i alla fall, vilket du verkar göra.
Lycka till!

Min gammelpålle får "järnbrist" emellanåt, man har inte hittat någon orsak och kommer nog aldrig göra det heller.

På honom kommer det främst vår och höst i samband med pälsfällning/sättning, samt om man fodrar med fjolårshö (vissa vitaminer försvinner ur höet först och försämrar järnupptaget).

Det finns forskning som visar på att järnbrist ofta i grund och botten beror på kopparbrist, därför har jag gett Kraffts koppar-järn tillskott, viktigt att man inte ger hela tiden och att man håller koll på blodvärdena emellanåt.

Som sagt, på min häst hittades ingen orsak, men jag lyckades hålla honom pigg och fräsh iaf, noggrann med foder samt att jag lärde mig att känna på en gång när "järnbristen" var på gång (han blev lite lång och tung vid ridning).

Ingen aning jag heller om orsak.

Har de en virusinfektion kan det ge lågt hB utan att de vita förändras.

Jag har haft två med för lågt hB. Den ena var pigg, glad, blank osv men hävde väldigt efter galopp. Blodprov visade lågt hB men inget annat alarmerande. Virusinfektion av ngt slag, rek vila och inget annat.

Den andra hävde inte, men hon lät lite illa från luftvägarna i galopp, och hon pulsade PÅ TOK för högt vid ansträngning. Hon var pigg som en spigg, men jag red av en lycklig slump med pulsmätare och insåg att pulsvärdena var helt kajko, hon pulsade på tok för högt. Då hon var dammallergiker gick vi ner med kamera, och en rejäl svalginfektion (inflammation? Minns aldrig). Blodprovet visade enligt vet 'klar virusbild', och hon hade rejält lågt hB och röda. Hon rekommenderades järn (ferrotone) och vila.

Dock, ett vanligt blodprov visar inte om lågt hb är av järnbrist (vilket är ovanligt hos häst), men misstänker man det kan man ta ett specifikt prov och se järnhalten.

Men en virusinfektion kan ju ge inga eller ytterst små symptom, och utan att vita avviker på blodprov.

Ang mina så den första visade normal blodbild igen 4 v senare, men det tog längre tid innan symptomen (hävandet) försvann.

Den andra vet jag inte hur blodvärdena var, vi tog nya men de analyserades aldrig då hon togs bort av annan orsak i samband med det besöket =/

Bara ett hb-värde i sig säger inte så mkt, utan man brukar göra en anemi-utredning med flera olika parametrar. Hästar kan iofs vara lite luriga att utreda jf mot smådjur.
Man måste ta reda på om det föreligger en anemi där produktionen av hb inte fungerar eller om det rör sig om en förlust (t ex blödning någonstans).
Järnbrist är ovanligt hos häst.
Hb kan vara lågt vid infektion/inflammation som någon skrev här.

Hmm Ja humöret är det inget större fel på.. Pigg och glad. Har inte ridit nu på snart två veckor, tycker inte att det känns ok innan jag vet vad det är som är fel. Skrittar bara honom lite. Jag tyckte sista gången vi red ordentligt att han va väldigt konstig. Vi va i skogen och skulle galoppera och han som normalt är vild som en ekorre på speed, hängde sig fast i galoppen och blev framtung. Så vi avbröt och skrittade hela vägen hem ca 2,5 km. När vi kom hem tyckte jag att han va väldigt andfådd. Det gick iof snabbt över men det va inte likt honom. Det är egentligen enda gången jag märkt något.

Blodprov är iväg skickat för att kolla bland annat parametrar. Får se vad som visas av dom. Jag har gett honom järntillskott sista månaden och det har ju inte hjälpt.

Ingen som tror på magsår?

Om han hade blödande magsår som därför gav lågt hB tror jag du skulle ha sett betydligt mer magsårssymptom. Men det är tro, och magsår kan vara luriga. Men ska jag just tro så nej.

Finns det något speciellt som gör att du misstänker magsår?

Läste på lite på nätet om magsår. Står att det kan ge låga Hb värden. Magsår kan uppstå om hästen har varit stressad eller ätit inflamationshämande medicin. Symtonen är diffusa men nedsatt prestation och dålig aptit är dom vanligaste.

Hästen hade en allvarlig senskada i våras och fick stå i 4 månader. Han fick då även metacam i omgångar. Det är en häst som lever för att jobba. Han älskar verkligen att ridas och kämpar på i alla lägen. Så att inte få ridas har varit den absolut värsta upplevelsen i hans liv.
Anledningen till att vi tog det första blodprovet va att han slutade dricka och blev uttorkad. Han drack inte frivilligt på 4 dagar utan vi fick tvinga det i honom. Sen en dag så drack han igen som vanligt. Tänker att det kanske kan ha ett samband.

Eller va tror ni?

De får inte magsår av stress, har de kommit fram till. Vanligaste orsaken är för lite grovfoder/För långa tider utan mat.

Mitt fbl fick magsår av butta. Nu kan symptomen variera ganska mycket, men i hans fall så han började äta hemskt dåligt. var intresserad av maten men bara plockade i den. Åt mindre och mindre. Fick matt och tråkig päls, lite 'ruggig'. Sen slutade han äta helt och hade atypiska koliksymptom. Allt inom en vecka. Fick dropp och magsårsmedicin, och inom ett dygn var geisten tillbaka, pigg på ögonen igen och började äta. Fick först bara magsårsmedicin en vecka, man trodde det skulle räcka.

5 dagar efter vi slutat med magsårsmedicinen var det klippt igen. Han började backa av maten något dygn innan, sen kom atypiska koliken, matt päls osv. Ställdes på klinik, och de gick ner med kamera och visst hade han magsår. Både blödande och icke-blödande. hB normalt förresten. De undersökte honom så det inte var ngt annat fel då vuxna hästar tydligen inte brukar via just koliksymptom av magsår. Däremot allmänt 'off', matt päls och äter dåligt var typiskt. Fick magsårsmedicin igen (den är extremt dyr förresten..), när jag hämtade honom 3 dygn senare var pälsen fin igen, blicken pigg och han hade börjat äta. Han kom igen fint med att äta inom några dagar hemma och efter 14 dgr gjorde vi en ny gastroskopi. Då syntes bara 'ärr', förutom lite små begynnande magsår efter 12 h svälten inför undersökningen.

Och även om magsår kan ha hemskt olika och diffusa symptom och det finns gott om hästar som har magsår utan att det märks, så skulle han ha blödande magsår som därför (blodförlust) sänkte hB så tror jag ju du absolut skulle se det på annat vis.

Men kan analysera träck för att kika efter blod. Och som sagt gå ner med kamera i magen och se (kräver dock svält 12 h, vilket ironiskt nog inte är snällt för magen). Eller så kan man helt sonika provmedicinera och se om den svarar. Det är inte farligt att ge medicinen även om de inte har magsår. Men den är dyr, tyvärr..

Nu är jag inte veterinär, och jag bara 'gissar' men jag gissar nog vidare på virus eller liknande, iom att han flåsade efter ansträngning osv. Men förhoppningsvis får du några mer svar när resten av blodproven kommer tillbaka.

Läste på lite på nätet om magsår. Står att det kan ge låga Hb värden. Magsår kan uppstå om hästen har varit stressad eller ätit inflamationshämande medicin. Symtonen är diffusa men nedsatt prestation och dålig aptit är dom vanligaste.

Hästen hade en allvarlig senskada i våras och fick stå i 4 månader. Han fick då även metacam i omgångar. Det är en häst som lever för att jobba. Han älskar verkligen att ridas och kämpar på i alla lägen. Så att inte få ridas har varit den absolut värsta upplevelsen i hans liv.
Anledningen till att vi tog det första blodprovet va att han slutade dricka och blev uttorkad. Han drack inte frivilligt på 4 dagar utan vi fick tvinga det i honom. Sen en dag så drack han igen som vanligt. Tänker att det kanske kan ha ett samband.

Eller va tror ni?

Jag tycker du ska ta hjälp och lyssna på Alexandra, själv har jag tagit del av hennes egen erfarenhet i ämnet genom denna länk: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1012319

Det är mitt råd och jag hoppas du noterar det.

Lycka till.

Ja du verkar ju verkligen ha koll. Då är det kanske inte magsår då.. Vet faktiskt inte heller vad det kan vara. Trodde att vita blodkropparna "behövde" vara lågt för att det skulle vara infektion. Är det inga symtom på infektioner då? Det syns ju inte ett dugg på honom. Som sagt så är det ju ingen annan än jag som märker att han inte är som han ska.

Det är ju jätteklurigt veta vad som gäller just din, förhoppningsvis ger ju resten av proverna mer svar. Men är du oroad så är det ju bara att ni utreder vidare. Men som du ser av mina två som jag berättat om tidigare i tråden så kan de ha virus/infektion utan att det sas 'märks på allmäntillståndet'.

Och låt inte Coaris länk till min tråd skrämma upp dig. Den hästen fick en extremt ovanlig sjukdom och hade din drabbats av det hade din veterinär märkt det redan på rutinblodproven om den varit så dålig.

Håller tummarna din herre 'bara' har ett virus och är kry igen snart. Du får gärna uppdatera hur det går =)

Ville bara tillägga en sak, du nämnde tidigare att du fått lugna ned ridningen eftersom han blir så lätt anfådd. Mkt klokt av dig, hemoglobinet "bär" ju som sagt syret i kroppen, nu när det är lite mindre av den varan så blir också syresättningen i blodet sämre. Det leder till en ökad härt- (får pumpa på lite väl mycket) och andningsfrekvens förstås. Bra att ta det piano ett tag...

Senast ändrad:

Ett blodprov taget i vila säger inte så mycket om hästens egentliga hb-värde. Provet bör tas efter ansträngning då hästen kommit upp i en viss puls under en viss tid. Annars fås ofta falskt låga värden.

Det är ju bra om man nu kompletterat provtagningen med en anemiutredning. Avvakta vad den visar innan du börjar dra på för stora växlar.

Tack! Det känns lite bättre när ni säger att det inte behöver vara så farligt. Ska prova rida lite försiktigt i kväll och se hur han beter sig.

Återkommer med info senare...

Jag kommer inte på namnet men det låter som en typ av mikroparasit.

Vet flera hästar som hade detta för några år sedan. Lågt blodvärde, trötta och andfådda vid arbetet.
Blodprov tas och skickas till ett lab i tyskland. Behandlingen är x antal dagar antibiotika intravenöst eller intramuskulärt.

Ska fundera på namnet och återkomma.

Nu har jag ridit en sväng i ridhuset. Dressyr sadel och kandar som jag brukar när jag rider dressyr. Tänkte att jag skulle göra som vanligt för att verkligen känna om det var någon skillnad.
I stallet var han helt toppad, pillar och grejar med allt han kan komma åt. Kunde knappt stå still när sadeln skulle på (av upphetsning). Väl inne i ridhuset satte jag upp och han skrittade i väg i full fart. Ett varv på fyrkanten, sen va det som om luften gick ur honom. Seg som bara den och bar sig inte alls. Travade typ ett varv på fyrkanten och galopperade lite på volten sen slutade jag. Inte kul alls :cry:

Så något är det definitivt som är fel och det känns som det har blivit värre...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: Minna_A
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 361
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31