Dålig mage vid stallbyte

SLD

Trådstartare
Min häst har nu vid stallbyte åkt på dålig mage. I gamla stallet fick hon hö, i nya är det ganska blött ensilage. Blandade upp med hö första dagarna, men nu är höet slut. I övrigt får hon exakt samma foder som innan. Har tidigare (under vintrarna) ätit hösilage, men inte så blött som detta.

Nån som har något tips på något som tillfälligt kan lugna magen tills dess att hon vant sig?

Sv: Dålig mage vid stallbyte

Erbjuda något torrare att tugga på kan hjälpa, tex halm.

Mag-tarmbalans kanske kan vara nåt, ganska stor omställning att gå över på ensilage på några dagar. När det gäller mängder, ger du tillräckligt så magen får nog med Ts? De kan ju bli riktigt rinniga i magen om de får en massa energi att smälta men inte tillräckligt med växtfibrer.

Bra råd..

Halm står hon på, verkar äta en del av den, var ganska tomt idag. Mag-armbalans ska jag titta på.. Var på hööks idag, men de hade inte.

Ska öka på ensilaget ytterliggare, ökade lite idag också.

Hade vatt guld o kunna ge henne hö längre, och jag skulle kunna hämta mer, men tyvärr ratade hon det redan i förrgår :(

Tex finns det probimin på apoteket, det tycker jag funkade bra för oss. Dyrt bara. Sen har vär krafft någon produkt, men den har jag inte provat. Finns att hitta hos foderförsäljare som säljer deras andra grejer. :)

Var på Strömsholm och tittade igår så jag köpte MagTarm i Kraffttältet, får se om det hjälper..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 629
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka