Dålig mage av "fångmedicin"

J

jezzscar

Min islänning fick konstaterad fång igår, hon fick Fenylbutazon. veterinären sa att om hon blev dålig i magen av det så skulle jag avbryta behandlingen och ringa för att få annan medicin.
Jag gav dosen igår och idag, och sen såg jag att det bara rann ur henne. Men hon hade bajsat "fast" bajs i sin lilla sjukhage dag på dagen.
Försökte ringa vet men det är fredag kväll... Försökte ringa vet.jouren och han bad mej ringa upp igen imorgon bitti så skulle han kolla upp vad hon ska få för medicin.
Nån som varit med om liknande, vad har ni fått för medicin? Har det gått bra? Kan man ge nåt tillsammans med medicinen för att normalisera magen?
Jag tänkte att hon får stå inne tills jag pratat med vet imorgon bitti, sen ska hovis komma och ta av skorna och verka henne på förmiddagen så hon får va inne till dess.
Min häst har inte haft fång förut och jag blir så förvirrad av allt jag läser! :crazy:

Sv: Dålig mage av "fångmedicin"

Man provar en annan medicin ur samma grupp, NSAID. Det står för Non-steroid Anti-Inflammatory Drug. Dvs ickesteroida antiinflammatoriska mediciner. Fenylbutazon är en, finadyne är en annan, metacam är en tredje, quadrisol osv.

För fång är dock oftast butta bäst, men tål de det inte får man byta.

Min herres mage packade ihop på butta, han fick metacam - det tålde magen men hjälpte inte mot fånget. Vi skulle då byta till quadrisol som inte gick att få tag i, så fick bli ett försök med butta igen, jag höjde hans hö samtidigt. Den gången gick det.

Du ska absolut ge någonting för magen, både pga fånget och pga medicineringen. Det finns olika preparat, men enklast och billigast för dig på helg är helt vanlig bakjäst. Den med blå text, inte den för söta degar. Gör lite betfor i MASSOR med vatten, massa massa vatten. När betforn svällt, häll bort vattnet (häll betforn i durkslag). Sen spolar du vatten på betforn i durkslaget, tills vattnet som rinner av är klart och inte brunt. Nu har du fått bort sockret. Smula ner jäst och rör så det löses upp i betforn, och servera direkt. (Du kan spara blöt betfor i kylskåp i ett dygn, men blanda inte i jäst förrän precis innan du ska ge).

Hur mkt råder det delade meningar om, men om jag vore du skulle jag börja med ½ paket morgon och kväll, dvs 1 paket/dag. Jag har gett min D-ponny 1 paket morgon och kväll utan problem, andra ger bara 1/4-dels paket morgon och kväll dock.

Vad får hästen att äta i övrigt?

Och ja, tyvärr är det lätt att bli förvirrad av allt man läser, när alla säger olika, det bästa är få tag på en bra och kunnig veterinär och lyssna på den.

Rekommenderar fångtråden, moderator kanske kan flytta fråga + svar dit?

Nu har det kommit rapporter om både metacam och finadyn, så kanske fenylbutazon ändå det som du bör fortsätta med. Du får rådgöra med veterinär, eftersom du kan gå ur askan in i elden igen om det vill sig illa.

http://www.hestafrettir.se/nyheter/1822/

Quadrisol finns ju med, å andra sidan så har de ju samma risk för magtarmstörning (plus blåsor i munnen) som de andra NSAID.

Ett alternativ är ju dock stationärvård på klinik. Iaf som de sa till mig när min var dålig och de 'hotade' med att ta in honom på klinik, så dels så är risken mindre (men inte borta) om de ger i blodet, men de kan ge mer magtarmunderstöd (magmedicin) etc då med, och om det är nödvändigt försöka med lite annan form av läkemedel, dock finns ju inget riktigt bra.

Min dam som inte tålde finadyne alls bra oralt tålde cronyxin i blodet fint (samma sak - olika namn och beredningsform), nu hade hon inte fång men ändock. Så kan ju vara ett alt prova ställa på klinik med.

Om din häst fick konstaterat fång igår, ska den inte stå inne på box dygnet runt på mjukt underlag då? Hästen bör inte röra på sig alls i nuläget.

Håller med Alexandra_W om bakjäst. Billigt och fungerar BRA! Mina, som fick fång i vintras, får 1/4 paket jäst morgon och kväll fortfarande för att hålla magen i trim.

Tack alla för svaren! Bra att höra lite olika erfarenheter och tips!

Veterinären ringde just, jag ska avbryta medicineringen över helgen och sen rådgöra igen på måndag. Förhoppningsvis har magen stabiliserats då så kan vi prova igen med halv dos.

Ska fortsätta ge magtarmpulvret som hon redan får blandat i lite mineraler. Om inte d hjälper ska jag testa bakjäst. I övrigt får hon bara hö och halm.

Klinik blir absolut sista utvägen då vi bor på Åland.

Veterinären som var ut bedömde att det var ett lättare anfall. Jag upprepar det för mej själv när d känns alltför hopplöst... :cry:

Ja veterinären bedömde att hon kunde gå ut till sjukhagen (ca 10 m), hagen är 3x3 m m torvbädd. Hon är mycket lugnare där när hon kan se sin kompis än om hon står i stallet.

Jag skulle ge bakjäst ändå. Jag var skeptisk, det erkännes. Men faktiskt fungerade bakjäst BÄTTRE än de andra magtarmbalansmedlen.

Borde kunna lägga bakjäst 'ovanpå' magtarm-medlet?

Vad äter hästen i övrigt, alltså mängd?

Ja, kanske jag skulle prova. En kompis gav också det till sin fånghäst.
Hon får ca 2 dl minaraler, en dos magtarm (heter tehobact) och 5 kg hö + havrehalm.
2 kg hö på morgonen, 1 kg mitt på dagen och 2 kg på kvällen. Mineralerna delar jag upp så hon får morgon och kväll, sätter magtarm med båda gånger.

Har hon halm hela tiden? (Är halmen vältröskad btw, inga ax?). Det hjälper ju magen om den får ordentligt med strå, så om hon inte har halm hela tiden och inte vråläter halm så är det en ide att servera henne mer halm/mer strå för att hjälpa magen nu under helgen.

Jo hon har halm hela tiden, men hon äter den inte gärna. Står och pillar lite med den bara. Den har lite ax men det tyckte vet inte gjorde nåt.

Huvudsaken hon har den att pilla med, då kan hon ju reglera TS om hon vill, iom att hon pillar i den om hon har lust sas (min äter inte heller halm, han pillar inte ens i den dock och svälter hellre än äter halm, då fungerar det ju dåligt, men din äter ju ändå om hon har lust sas). Skulle dock försöka plocka bort/ut så mkt av axen som möjligt för säkerhets skull dock, om det går.

Ja jag ska försöka med det!

Har du nån aning om hur pass illa det är att hon har dålig mage? Jag har bara legat och vänt mej hela natten och funderat och funderat... :crazy:

Idag på förmiddagen kommer hovis och tar av skorna iaf.

Under natten har hon skitit tre helt ok högar, lite annan färg än tidigare men då åt hon ju gräs. Tänk att man kan bli så glad över lite hästskit! :D
Gav henne en halv påse medicin +lite mineraler + hö så får jag se om hon reagerar på d.
Ska nog ändå ge henne bakäst, kan man ge det som det är, utan att lösa upp det först? Tror hon äter det om jag ger det i handen, hittills har det alltid funkat... "Det en människa har i handen går alltid att äta", typ...

Ja, det går alldeles utmärkt att ge bakjäst från handen. Mina äter dock det INTE på det viset, utan jag måste blanda med mat. Men till och med min shettis, som i vanliga fall är jättekräsen, tycker att det är helt okej med jäst i sitt Happy Hoof-foder.

Det skulle vara intressant att veta vilka biverkningar just ISLANDSHÄSTAR har fått av dessa mediciner .
Jag har läst detta förut men ej fattat vad som blir "sjukligt".

Hej från Hambo

Finadynen upplever jag som mildare mot magen än Buttan. Har fått kolik av buttan på nån av våra hästar så när de behövt, något av butta eller finadyne har vi gett ProEquo för att hjälpa magen ( Ja nu blev det väl reklam men i "nöd"...) Och tills du får tag på detta så kan du prova att ge Dofilus. Jäst har jag aldrig provat, dock hört att det är bra i lagom mängder. Öht är ju B-vitaminer bra för magen.
ProEque ger vi även reglebundet till shettisen sommartid så kan han med få beta på magert bete..

B.B

Jag gav min islänning 2 dl Dofilus/dag när hon gick på butta och det fungerade bra för magen.

Ja jag ska försöka med det!

Har du nån aning om hur pass illa det är att hon har dålig mage? Jag har bara legat och vänt mej hela natten och funderat och funderat... :crazy:

Idag på förmiddagen kommer hovis och tar av skorna iaf.

Att magen är ostabil är ju i sig inte bra men inte jättefarligt, det som är risken är dock att magen slås ut, och det är livshotande. Det är därför man ska vara uppmärksam på tecken på biverkningar från magen och sätta ut medicinen etc.

Förutom totalt utslagen mage som gjorde att flera hästar fick ställas på dropp, blev återhämtningen efter detta flera veckor innan hästen var i någorlunda balans. Det finns tydligen fler saker, och om jag inte missförstått saken så avled också någon eller möjligen ett par hästar pga sviterna efter detta. Men som sagt, här är jag lite mer osäker varför det är bättre att kontakta veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 399
Senast: Lindsen
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka