Sv: Dålig kunskap om fång
mirage skrev:
Jag vet att det inte finns forskning på vad exakt som orsakar fång men i ALLA fall jag har sett (kanske 10 st) har hästarna blivit fort invanda på ett nytt foder tex släppta på bete utan invänjning, släppta på ett kraftigt bete efter att ha gått på ett magert, gått från halm som enda grovfoder till ett hö med lite protein i, helt plötsligt börjat ge ett eller flera kg kraftfoder osv osv.
/Linda
Och jag har haft två fånghästar, båda lite äldre.
Ponny, 28 år gammal. Samma bete han gått på senaste 24 åren. Invand från APRIL.. Fång juni. Inget regn/värmegrejs eller liknande som kunde fått gräset att explodera. Mycket smyyygande fång, tog två veckor från första pyttesymptom tills diagnos, tre veterinärbesök under den tiden utan att vet kunde hitta något fel. Han klarade sig inte, vid midsommar samma år var han tvärdålig, och nödslaktades strax därefter. Han fick all tänkbar behandling men inget hjälpte. Hovbenet var några dagar från att perforera sulan när han togs bort.
Kallblodstravare, 18 år gammal. Gått på betet förr. Invand sen APRIL. Ingen explosion av värme/regn som kan förklara. Fång början på juni. Samma smyyygande, luddiga symptom som ponnyn. Hann dock på det i tid tack vare lärotiden från ponnyn. Behandlades och repade sig: Får nytt fånganfall samma höst. Inget gräs, inget foderbyte, inga ändringar ALLS.
Juni året efter, fång igen, fortfarande MILDA anfall dock som behandlasdes pronto. Inget gräs, inga foderbyten - ingenting.
Oktober samma år kommer ett lite kraftigare anfall, fortfarande ingen förklaring, behandlas och blir bra.
JANUARI året efter - sista fånganfallet. Milt även det (men för varje anfall fick hon ju lite mer kroniska problem). Inga foderändringar, inget gräs (det var fasiken SNÖ) etc. Tas bort i april det året pga psykisk ohälsa av att vara haghäst bara.
I båda fallen har dels de aktuella hästarna gått på betet innan utan problem, och dessutom har MÅNGA andra hästar gått på samma bete utan att få fång, allt från skrangliga unghästar till lättfödda, smällfeta ponnyer, både gamla som unga.
Enligt en välkänd veterinär som forskat idogt på fång så får de på kliniken in tre stora 'vågor' med fånghästar per år. En i maj-juni, folk släppe rpå bete. En på hösten, folk släpper på gräs för de tror faran är över. Och så ett i januari ungefär, som inte ens veterinärerna och forskarna ännu kunnat bevisa.
Problemet med fång är att man vet precis vad som händer i kroppen, men inte VAD som utlöser det. Man har provat många sätt att provocera fram fång på i djurförsök och det är ganska lätt. Bara det att det inte är så att det alltid ger fång 'naturligt'. Dessutom har man inte kunnat framkalla fång med de metoder man trott alla gånger i djurförsök.
Och den enda gemensamma nämnaren i foderfångsfall (jag tar inte med kemikalieorsakade, förlossningsfång eller överbelastningsgång) är att det börjar med en mag-tarmstörning. och vad DEN beror på, är en jäkla bra fråga.
I mina två hästars fall tror jag det var ÅLDERN som var det utlösande. Den sämre matsmätlning och magfunktion som äldre hästar får bäddar för lättare störning. Dessutom var både lite för runda.