Dålig kunskap om fång

S

Sweet

Läst många trådar här där proteinet fortfarande anses vara orsaken till fång, även ägare till fånghästar anser bestämt att det är så.

Om jag hade haft en fånghäst så hade jag läst all forskning som gick att komma över om fång, inte bara läsa om fång i någon gammal bok eller dylikt...

Sv: Dålig kunskap om fång

Men det är väl fortfarande ganska oklart vad som orsakar fång? Även om det ju finns många teorier...

Jag tror att du bl.a syftar på mitt inlägg här tidigare men jag upprepar att detta står att läsa under en hemsida som garanterat är uppdaterad med det senaste inom fångforskningen o där står att läsa: "Att proteinintaget inte är en självklar huvudorsak till fång innebär inte att det saknar betydelse i sammanhanget. En foderstat med för lite växtfibrer är inte gynnsam för hästens fodersmältning. Fibrerna behövs för en stabil tarmflora och ett bra energiutnyttjande. Rätt balans mellan energi och protein är också viktig för att hästen skall må bra".
Så fortfarande påstår jag inte att fången UPPKOMMER av proteiner men det kan ha betydelse i sammanhanget om hästen får fång.
Och nog tror jag dom allra flesta ägare av fånghästar försöker uppdatera sina kunskaper o inte läser det i nån gammal bok... Varifrån fick du det förresten?

Att ägare inte alltid har koll har jag fullt förståelse för. Det finns en uppsjö av olika torier som är mer eller mindre förankrade i den kunskap vi faktiskt har idag om sjukdomen. Det som gör mig riktigt bedrövad är att bli bemött på en av Sveriges mest ”fång-profilerade” kliniker med orden ”ger du lusern? VET du inte att protein orsakar fång??” :eek:
Det var nära att jag lastade hästen och åkte hem igen…Hon tömde mitt förtroende konton på fem minuter...

/n

Jag vet att det inte finns forskning på vad exakt som orsakar fång men i ALLA fall jag har sett (kanske 10 st) har hästarna blivit fort invanda på ett nytt foder tex släppta på bete utan invänjning, släppta på ett kraftigt bete efter att ha gått på ett magert, gått från halm som enda grovfoder till ett hö med lite protein i, helt plötsligt börjat ge ett eller flera kg kraftfoder osv osv. Oftast handlar det ju om gräs så ifall proteinet faktiskt har betydelse har jag ingen aning om men jag TROR att en alltför snabb invänjning eller ingen invänjning alls kan vara en avgörande faktor, dock säkert inte hos alla hästar som drabbas.

/Linda

Senast ändrad:

Dräktighet, kastration, vissa läkemedel, alla möjliga foder, hormonrubbningar, infektioner, giftiga växter, överbelastning mm mm kan ibland ge fång som resultat. Men då är vi inne på en sådan mängd av möjliga indirekta orsaker att det inte blir meningsfullt att försöka undvika dem.

Det råder ingen som helst tvekan bland fångforskarna om att den stora vanligaste orsaken till fång är intag av för mycket stärkelse och vissa sockerarter. Det är viktigt att, som mga på forumet gör, påminna om detta pga av att många svältföder sina fånghästar då de tror att proteinet är orsaken. Var inte rädd för att tillgodse fånghästens proteinbehov men var försiktig med kolhydraterna.

Sen har jag svårt att tycka att ett foderföretags hemsida är en bra källa för kunskap om aktuell forskning. Rekommenderar i stället

http://www.laminitis.org/ om fång (laminitis)
http://www.safergrass.org om betesfång (grass founder)

HH

Lägger mitt strå till stacken:
Min häst fick fång förra året och folk började skylla på dålig invänjning av gräset, för mycket protein och det ena med det tredje. Dvs alla gamla klyschor blev jag överkastad.
Det visade sig i slutändan att han hade blivit förgiftad utav konstgödning på betet som inte gått ner i jorden trots att tillverkaren hade hävdat det motsatta.
Det finns fler anledningar än man tror. :cool:

Pga att hästen fått i sig konstgödning så hade den med all säkerhet fått obalans i tarmen vilket är en vanlig orsak till fång, man skall vara väldigt försiktig med alla sorts foderbyten.

Men att protein orsakar fång är en myt. Men proteinrikt foder som man inte vänjer hästen vid långsamt kan ge fång men då är det för snabbt foderbyte som är orsaken, inte proteinet i sig.

Sedan finns det belastningsfång och förlossningsfång som inte är foderrelaterade alls.

Håller med Helena att allt för många svältföder sina fånghästar pga rädsla för protein och proteinbrist mår ingen häst bra av.

mirage skrev:
Jag vet att det inte finns forskning på vad exakt som orsakar fång men i ALLA fall jag har sett (kanske 10 st) har hästarna blivit fort invanda på ett nytt foder tex släppta på bete utan invänjning, släppta på ett kraftigt bete efter att ha gått på ett magert, gått från halm som enda grovfoder till ett hö med lite protein i, helt plötsligt börjat ge ett eller flera kg kraftfoder osv osv.
/Linda

Och jag har haft två fånghästar, båda lite äldre.

Ponny, 28 år gammal. Samma bete han gått på senaste 24 åren. Invand från APRIL.. Fång juni. Inget regn/värmegrejs eller liknande som kunde fått gräset att explodera. Mycket smyyygande fång, tog två veckor från första pyttesymptom tills diagnos, tre veterinärbesök under den tiden utan att vet kunde hitta något fel. Han klarade sig inte, vid midsommar samma år var han tvärdålig, och nödslaktades strax därefter. Han fick all tänkbar behandling men inget hjälpte. Hovbenet var några dagar från att perforera sulan när han togs bort.

Kallblodstravare, 18 år gammal. Gått på betet förr. Invand sen APRIL. Ingen explosion av värme/regn som kan förklara. Fång början på juni. Samma smyyygande, luddiga symptom som ponnyn. Hann dock på det i tid tack vare lärotiden från ponnyn. Behandlades och repade sig: Får nytt fånganfall samma höst. Inget gräs, inget foderbyte, inga ändringar ALLS.

Juni året efter, fång igen, fortfarande MILDA anfall dock som behandlasdes pronto. Inget gräs, inga foderbyten - ingenting.

Oktober samma år kommer ett lite kraftigare anfall, fortfarande ingen förklaring, behandlas och blir bra.

JANUARI året efter - sista fånganfallet. Milt även det (men för varje anfall fick hon ju lite mer kroniska problem). Inga foderändringar, inget gräs (det var fasiken SNÖ) etc. Tas bort i april det året pga psykisk ohälsa av att vara haghäst bara.

I båda fallen har dels de aktuella hästarna gått på betet innan utan problem, och dessutom har MÅNGA andra hästar gått på samma bete utan att få fång, allt från skrangliga unghästar till lättfödda, smällfeta ponnyer, både gamla som unga.

Enligt en välkänd veterinär som forskat idogt på fång så får de på kliniken in tre stora 'vågor' med fånghästar per år. En i maj-juni, folk släppe rpå bete. En på hösten, folk släpper på gräs för de tror faran är över. Och så ett i januari ungefär, som inte ens veterinärerna och forskarna ännu kunnat bevisa.

Problemet med fång är att man vet precis vad som händer i kroppen, men inte VAD som utlöser det. Man har provat många sätt att provocera fram fång på i djurförsök och det är ganska lätt. Bara det att det inte är så att det alltid ger fång 'naturligt'. Dessutom har man inte kunnat framkalla fång med de metoder man trott alla gånger i djurförsök.

Och den enda gemensamma nämnaren i foderfångsfall (jag tar inte med kemikalieorsakade, förlossningsfång eller överbelastningsgång) är att det börjar med en mag-tarmstörning. och vad DEN beror på, är en jäkla bra fråga.

I mina två hästars fall tror jag det var ÅLDERN som var det utlösande. Den sämre matsmätlning och magfunktion som äldre hästar får bäddar för lättare störning. Dessutom var både lite för runda.

kan man inte få fång / hovbensrotation av olika orsaker.
fång är väl en benämning på just den här typen av " hälta".
nu kommer jag inte ihåg alla varianter, men en var att tex en häst skenar på asfalt och det blir en överbelastning i hov och ben.
överviktiga hästar får ochså den typen av belastningsskada och kan utveckla fång.
sen finns ju den foderrelaterade fången och där finns det ju många olika åsikter. proteiner, kraftigt sött gräs, fruset gräs mm.
hörde att barfotahästar inte skall äta betfor för att det är för sött.
de kanske får en fångreakttion då ??
bara några funderingar som ni gärna får vidareutveckla.

jag tror att det beror mycket på socker i gräs, sockerhalten stiger ju på hösten och vid frost så det kan förklara varför det finns hästar som blir sjuka då. de hästar jag vet, har fått fång på hösten oavsett ny hage eller foderbyte.

en veterinär rekommenderade betfor och yoghurt/fil till en fångponny. okej yoghurt för att balansera magen men betfor... det tror inte jag är bra alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 760
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka