Dålig Kondition

Sv: Dålig Kondition

__MercI__ skrev:
Om det nu är så Hästen inte orkar trava ordentligt, kan man inte ut & galoppera.
Man måste ju bygga upp konditionen sakta , så att den får en bra grund-kondition Oxå.
Man kan få upp flåset på andra bättre sätt än att ut & flänga i galopp, när hästen inte ens vill trava ! ;)
Visst kan man det. Och visst måste man börja långsamt. Jag missade nog att förtydliga mig vad gällde den saken. Dock tycker jag hästen låter som om den också är lite ovillig (bockar) och då är frågan om det inte dessutom är något annat som är problemet än att den bara inte orkar. Det är dock en ren spekulation.

För övrigt tycker jag inte mitt exempel på att träna kondition i galopp innebär att man är "ute och flänger"... :crazy:

Japp, det finns det !
Men man kan ju börja att få Hästen VILJA trava ,
innan man försöker sig på Galoppen !! ;)
Och...
Att hästen bockar beror kanske visst
på att den säger ifrån för att det är för jobbigt.
Dvs Det kan bli svårt att få en så "otränad" Häst att galopp-Träna.

__MercI__ skrev:
Att hästen bockar beror kanske visst
på att den säger ifrån för att det är för jobbigt.
Dvs Det kan bli svårt att få en så "otränad" Häst att galopp-Träna.
Det kan också vara så att hästen säger "jag har ingen lust att trava" i och med att den bockar. En trött häst som orkar lägga ner all den energi som krävs på att bocka... i mina öron låter det mer som olydnad/istadighet. Men det är ju svårt att säga när man inte har sett ekipaget.

Jo visst kan det vara så.
Men det vet nog ingen av oss om.(har inte sett Hästen)
Men det är ju inte ovanligt att en Häst som absolut inte orkar trava,
Helt Vägrar, om man då försöker tvinga hästen kanske den sparkar en gång. ;)
...

__MercI__ skrev:
Jo visst kan det vara så.
Men det vet nog ingen av oss om.(har inte sett Hästen)
Men det är ju inte ovanligt att en Häst som absolut inte orkar trava,
Helt Vägrar, om man då försöker tvinga hästen kanske den sparkar en gång. ;)
...
Jag tycker tvärtom att det låter väldigt ovanligt att en häst inte orkar trava alls. Hästar som åtminstone har daglig utevistelse brukar ju ha någon slags grundkondis och orka trava och galoppera i hagen utan ryttare. Så nog brukar de klara några steg trav eller galopp med ryttare också. Jag har i alla fall inte stött på någon häst som inte orkat trava, men ändå orkat anstränga sig att bocka. Däremot har jag mött hästar som vägrat trava pga andra anledningar än orken/kondisen.

Ofta brukar slöare hästar tycka det är betydligt roligare att ridas ut, gärna med sällskap. Då brukar de "orka" anstränga sig lite extra och på så vis bygga kondisen.

Mitt råd till trådskrivaren är att ordna problemet med halkan, genom skoning med brodd eller ridning på stigar med snö och utan is och rida ut i skogen. Det brukar ge bättre framåtanda.

Mitt råd till trådskrivaren är att ordna problemet med halkan, genom skoning med brodd eller ridning på stigar med snö och utan is och rida ut i skogen. Det brukar ge bättre framåtanda.[/QUOTE]

Det där håller jag med om.

... och jag som alltid har trott att bocksprång är en speciell gångart som just russ och shettisar har. Är det inte det??????

Shout Whisper skrev:
Hejsan :) Jag rider ett Russ/shettissto med vääldigt dålig kondition, Jag galopperar inte henne och hon tycker att det är rätt så jobbigt att trava, bockar oså :angel: Vet någon något vi kan öva på ? Hon är väldigt välskolad :)

Då får du ligga i om du ska skritta fort varje dag:P

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur