Dålig Kondition

S

Shout Whisper

Hejsan :) Jag rider ett Russ/shettissto med vääldigt dålig kondition, Jag galopperar inte henne och hon tycker att det är rätt så jobbigt att trava, bockar oså :angel: Vet någon något vi kan öva på ? Hon är väldigt välskolad :)

Sv: Dålig Kondition

Shout Whisper skrev:
Hejsan :) Jag rider ett Russ/shettissto med vääldigt dålig kondition, Jag galopperar inte henne och hon tycker att det är rätt så jobbigt att trava, bockar oså :angel: Vet någon något vi kan öva på ? Hon är väldigt välskolad :)
Något som ger bra kondition är ju annars galoppträning. Träna galopp i intervaller; 1 minut galopp, 1½ minut skritt, 1 minut galopp osv.
Mitt tips är att rida ut; börja med kortare turer och håll uppe tempot. Sen kan du utöka turerna när hästen fått bättre kondis.

Björk skrev:
Något som ger bra kondition är ju annars galoppträning. Träna galopp i intervaller; 1 minut galopp, 1½ minut skritt, 1 minut galopp osv.
Mitt tips är att rida ut; börja med kortare turer och håll uppe tempot. Sen kan du utöka turerna när hästen fått bättre kondis.

Skulle nog säga det samma, ut i skogen så hon får upp flåset, det är svårt att träna på nåt vettigt så länge kondisen är dålig, brukar bara bli att hästen surar ihop. Om du har nån som du kan ta sällskap med så får du lite "draghjälp".

Jag skulle då inte säga så !!!!

Innan hästen har tillräckligt bra kondition/muskler kan man inte pressa Hästen för hårt.
Det kan leda till skador !
Du ska vara ute länge varje dag & skritta fort !
Skritta,skritta,skritta.
Uppför, Nerför, Över bommar, mellan träden i skogen osv.
Sedan trava.
växla mellan trav & skritt.
Sakta trav bygger dessutom upp en massa muskler.
så småningom långa sträckor trav.
Trav är ju bättre än Galopp.

Good Luck. :)

__MercI__ skrev:
Jag skulle då inte säga så !!!!

Innan hästen har tillräckligt bra kondition/muskler kan man inte pressa Hästen för hårt.
Varför skulle det pressa hästen om man rider ut i skogen??
Jag litar på att ryttaren kan avgöra om/när hästen är trött. Den får inget flås om den inte får träna upp det! Och enda sättet att träna upp det är faktiskt att den får lite flås av att springa. Naturligtvis ska man inte blårida hästen som en galning i full galopp i 30 minuter. Första gången kanske man bara kan galoppera ½ minut och sen får man skritta 1 ½ minut och sen får man ge sig med det och skritta resten av turen. Men om ryttaren nu känner när hästen blir trött så lär hon väl känna det även i skogen?

Allt beror ju på hur dålig kondis hästen har. Om den har noll kondis så kanske man måste börja med mest skritt, men om den klarar trava kanske hälften av turen så är det alls inget fel att galoppera någon sträcka. Om inte annat för att hästen ska tycka det är lite skoj och få lite framåtanda.

Jag hade en ponny förut som hade stått på bete hela sommaren. Han skrittade jag en hel månad för att få igång ledvätskan, red inte ens på böjt spår. Sen började jag trava smått men mest skritt, tempoväxlingar. Och efter det satte jag igång med galoppen, red mycket ut i skogen, klättrade. Det är det bästa stimulerande arbete och mycket ut i skogen lyfta fötter och klättra! Och skritta långa sträckor. Lycka till!

Självklart om den har stått länge så kan man ju inte ut å galoppera första dan och inte första veckan heller. Då börjar man ju givetvis i skritt och sen trav och så småningom galopp. Och givetvis korta intervaller i galopp, inte kilometervis! Hästen blir ofta tröttare av att jobbas i t ex ridhus eller av att klättra, det krävs mer muskelarbete då än vid vanlig skogsridning med några galoppass i lagom tempo.

Tack för all hjälp :bow: Tyvärr så kan jag inte rida ut i skogen då det är glashalt överallt, paddocken är däremot mer ok :idea:

Shout Whisper skrev:
Tack för all hjälp :bow: Tyvärr så kan jag inte rida ut i skogen då det är glashalt överallt, paddocken är däremot mer ok :idea:
Brodda hästen med 4 brodd i varje hov så funkar det prima att rida ändå!

Björk skrev:
Varför skulle det pressa hästen om man rider ut i skogen??
Jag litar på att ryttaren kan avgöra om/när hästen är trött. Den får inget flås om den inte får träna upp det! Och enda sättet att träna upp det är faktiskt att den får lite flås av att springa. Naturligtvis ska man inte blårida hästen som en galning i full galopp i 30 minuter. Första gången kanske man bara kan galoppera ½ minut och sen får man skritta 1 ½ minut och sen får man ge sig med det och skritta resten av turen. Men om ryttaren nu känner när hästen blir trött så lär hon väl känna det även i skogen?

Allt beror ju på hur dålig kondis hästen har. Om den har noll kondis så kanske man måste börja med mest skritt, men om den klarar trava kanske hälften av turen så är det alls inget fel att galoppera någon sträcka. Om inte annat för att hästen ska tycka det är lite skoj och få lite framåtanda.

Om det nu är så Hästen inte orkar trava ordentligt, kan man inte ut & galoppera.
Man måste ju bygga upp konditionen sakta , så att den får en bra grund-kondition Oxå.
Man kan få upp flåset på andra bättre sätt än att ut & flänga i galopp, när hästen inte ens vill trava ! ;)

Han hon så dålig kondis så ut och skritta med henne. En timme om dagen och lägg sedan in korta travpass ett par per ridtur så kommer hon att bygga upp kondisen i lagom takt. Du känner när det är läge att lägga in fler/längre travpass allt eftersom!

Hon är inte skodd :confused:

Tack :) Någon som vet ung. hur länge man bör rida en ponny med dålig kondition, vi kan trava korta stunder etc.

Polly_Mulle skrev:
Han hon så dålig kondis så ut och skritta med henne. En timme om dagen och lägg sedan in korta travpass ett par per ridtur så kommer hon att bygga upp kondisen i lagom takt. Du känner när det är läge att lägga in fler/längre travpass allt eftersom!

Exakt !!
Man kan inte ge som förslag: Ut & Galoppera,
När hästen knappt orkar trava :crazy:

Marika skrev:
Haha precis! Älskar skritt :love:

Ja, såklart!! :)
Det ger en bra grund-kondition !
Och Hästen hinner bygga upp muskler.
Skritta i skogen, cavaletti & i backar
så lovar jag att det kommer bli resultat ! :)
(utan hältor) :p

Men nog kna du rida i skogen, mellan träden inne i skogen är det väl knappast halt... Jag rider mycket i skogen på detta viset. Är det halt på vägen kanske du kan led henne där så att hon bara har sig själv att balansera.. Rid ijämte skogsvägen eller precis på kanten där det inte är halt.

Om du bara rider i paddocken fröestår jag om hon är lite seg. Försök att hitta på roliga saker att göra i paddocken också, ex ställ ut konor som du rider runt, lägg bommar som du kan skritta över och imellan, växla mycket mellan skritt och trav, för det blir lätt tråkigt att skritta mycket i paddocken..

Finns det ingen snäll bonde i närheten du kan fråga om du kan få rida på åkern hos? Där brukar det inte vara halt, och åkern tar ingen skada om där är mycket snö. men FRÅGA OM LOV, allemansrätten gäller inte åkermark....

Lycka till!
Häsl Embla

Man behöver inte flänggaloppera, det går att galoppera korta intervaller i lugn galopp oxå. Att klättra skulle jag inte rekomendera med en häst som är i dålig kondis och me dåliga muskler, i väldigt små backar isåf. Det är ju jättejobbigt att klättra med ryttare på ryggen, förmodligen jobbigare än att galoppera korta sträckor med skrittpauser.
Om man rider i snö så skulle inte jag rida mer än en halvtimme i början, det ger väldigt mycket mjölksyra att gå i snön, iaf om den är djup som här hemma. På ridbana skulle jag inte heller rida mer än en halvtimme eftersom hästen fort tappar lusten. På icke tungt underlag i skogen skulle jag kanske rida 30 min upp till en timme, med mycket skritt + trav och galopp i korta intevaller.
Det framgår inte riktigt om hästen bara är i dålig kondition, men riden en längre tid eller om det har stått helt och hållet tills nu. Lite olika utgångsläge då.

OBS Menade inte detta som svar till Embla utan till tråden, blev bara fel när jag tryckte på knappen "Svara inlägg", trodde den gick till trådskaparen inte till föregående talare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama