S
Shout Whisper
Hejsan Jag rider ett Russ/shettissto med vääldigt dålig kondition, Jag galopperar inte henne och hon tycker att det är rätt så jobbigt att trava, bockar oså Vet någon något vi kan öva på ? Hon är väldigt välskolad
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Något som ger bra kondition är ju annars galoppträning. Träna galopp i intervaller; 1 minut galopp, 1½ minut skritt, 1 minut galopp osv.Shout Whisper skrev:Hejsan Jag rider ett Russ/shettissto med vääldigt dålig kondition, Jag galopperar inte henne och hon tycker att det är rätt så jobbigt att trava, bockar oså Vet någon något vi kan öva på ? Hon är väldigt välskolad
Björk skrev:Något som ger bra kondition är ju annars galoppträning. Träna galopp i intervaller; 1 minut galopp, 1½ minut skritt, 1 minut galopp osv.
Mitt tips är att rida ut; börja med kortare turer och håll uppe tempot. Sen kan du utöka turerna när hästen fått bättre kondis.
Varför skulle det pressa hästen om man rider ut i skogen??__MercI__ skrev:Jag skulle då inte säga så !!!!
Innan hästen har tillräckligt bra kondition/muskler kan man inte pressa Hästen för hårt.
Brodda hästen med 4 brodd i varje hov så funkar det prima att rida ändå!Shout Whisper skrev:Tack för all hjälp Tyvärr så kan jag inte rida ut i skogen då det är glashalt överallt, paddocken är däremot mer ok
Marika skrev:Ja ? Jag har väl inte sagt annat.
Björk skrev:Varför skulle det pressa hästen om man rider ut i skogen??
Jag litar på att ryttaren kan avgöra om/när hästen är trött. Den får inget flås om den inte får träna upp det! Och enda sättet att träna upp det är faktiskt att den får lite flås av att springa. Naturligtvis ska man inte blårida hästen som en galning i full galopp i 30 minuter. Första gången kanske man bara kan galoppera ½ minut och sen får man skritta 1 ½ minut och sen får man ge sig med det och skritta resten av turen. Men om ryttaren nu känner när hästen blir trött så lär hon väl känna det även i skogen?
Allt beror ju på hur dålig kondis hästen har. Om den har noll kondis så kanske man måste börja med mest skritt, men om den klarar trava kanske hälften av turen så är det alls inget fel att galoppera någon sträcka. Om inte annat för att hästen ska tycka det är lite skoj och få lite framåtanda.
Polly_Mulle skrev:Han hon så dålig kondis så ut och skritta med henne. En timme om dagen och lägg sedan in korta travpass ett par per ridtur så kommer hon att bygga upp kondisen i lagom takt. Du känner när det är läge att lägga in fler/längre travpass allt eftersom!
Marika skrev:Haha precis! Älskar skritt