dålig i magen!

M

MalinLindström

Hej
Min häst är dålig i magen , kan de bero på protein överskott?
min hovslagare såg på han hovar att han eventuellt hade de, isåfall kan de ha nåt samband med att han är lös i magen.

Har läst lite här på buke där det står att man kan ge dom bland annat B jäst, foderjäst, loppfrön
Var finns dessa saker att köpa någonstans?

Tack på förhand //Malin

Sv: dålig i magen!

Kan också bero på hösilage/ensilage om du fodrar med det? Om det är väldigt blött kan det göra hästar dåliga i magen.
Foderjäst o dylikt borde du hitta i 'vanlig' foderaffär :)

Jag ger bara min häst vanligt torrt hö,
så de kan inte bero på de.
ger han betfor, korn å krafft groov
Han var utan betfor hela sommaren å blev lös i magen på hösten så ja trodde han behövde betforn så jag började med det igen och han blev inte bättre, har även provat att ta bort kornet men de visade inget heller.

Är det någon som har provat krafft mag och tarm..isåfall funkade det?

2 dl torr betfor morgon å kväll (uppblött förstås)
0,5 kg kornkross morgon å kväll
0,5 kg krafft groov morgon å kväll

Okej, tänkte om han fick MYCKET betfor så kanske DET gjorde honom LÖs. Men 2dl lär inte påverka! :smirk:

Prova foderjäst! Och/eller Protexin.

ok ska prova det..

TACK för tipset!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 983
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 480
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama