Dålig i hoven.

Diabetikern

Trådstartare
Har en shettis som har fått strålröta i ena bak. Såpass att hon känner av det.

Vad har ni för tips för att få ordning på detta?

Vi rengör det varje dag.

Våran hovslagare ska komma nästa vecka och kika lite på det. Har aldrig haft en häst med så här kraftig strålröta nån gång.

Alla tips mottages tacksamt för denna lilla ponny

Mvh Diabetikern

Sv: Dålig i hoven.

Hej
Det finns ett starkt medel som heter TruschBuster (toror jag stavade rätt )
Finns att köpa i hästaffärer. En liten flaska är det.. Kostar ca 300 men den är absolut värd det då den är dryg och verkligen tar bort rötan!!!

Hoppas att du hittar den och att det löser sig!!

Usch - vad trist! Själv får jag panik nuförtiden när jag hör orden "allvarlig strålröta"... Kämpade som en tok med min häst och flera månader senare var 3 av fyra hovar OK, men fjärde hoven fick sån hovkräfta att hon fick avlivas! :cry:

Hur som helst. Vill inte skrämma upp dig.

Vi behandlade med lite allt möjligt - man får testa sig fram till vad som funkar och ibland ska man inte köra med bara ett medel utan kombinera/växla mellan olika. Här kommer tips på sånt som kan funka/funkar i de flesta fall.

Oavsett vad du väljer gäller först och främst detta: RENGÖR NOGA minst två gånger om dagen! Be hovslagare skära bort all infekterad vävnad för annars får du underliggande infektion som kan bli djupare och ännu mer allvarlig än nödvändigt. Är ponnyn så dålig att den är halt skulle jag faktiskt överväga att åka till klinik med den (m tanke på mina egna erfarenheter, där strålrötan var så allvarlig att det inte räcker med vanligt hovslageri plus att hästen kan behöva inflammationshämmande och smärtstillande vid allvarliga fall - samt att få det utrett så att det inte är hovkräfta... :crazy: OBS att jag nu pratar om riktigt allvarliga fall - så jag inte skrämmer upp någon i onödan).

Här kommer iaf lista på medel du kan testa:

* Tvätta rent med grönsåpa - torka noggrannt efteråt
* Sjöbogårdens Hovdesinfektion
* Väteperoxid
* Kolloidalt silver ("vatten" för hovbad och/eller lotion/salva för smörjning)
* Thrush Buster (mkt effektivt uttorkande, men är INTE snällt mot frisk vävnad heller och var försiktig så att du inte får på dig medlet själv.)
* Thrush Stop (ganska effektivt, mer skonsamt mot frisk vävnad än Thrush Buster)
* Tjära (trätjära/hovtjära)
* Jodsprit
* Kopparsulfat (har ej testat detta själv, men många andra säger att det är bra - både som hovbad och drev)

Du kan ex. börja med att tvätta rent med såpan, torka sen noggrannt. För ytterligare rengöring kan du sen (helst med knappkanyl så du kommer så djupt som möjligt) spruta igenom de trånga, infekterade områdena med väteperoxid så att bakterierna bublar ut. Torka igen. Därefter kan du lägga en tamponad (av ex. ihoprullad kompress, jag fick rådet att undvika bomull!) som du trycker in i mittstrålfåran och sen dränker du tamponaden i jodsprit/thrush buster/thrush stop. Därefter kan du tjära in hela strålen och sulan eller till och med hela hoven (även på utsidan).

Många tycker det är overkill att vara sådär noggrann, men tro mig - du vill INTE slarva vid allvarlig strålröta och riskera att det blir så illa att det blir ännu värre...

Gör ovanstående procedur två gånger dagligen. Sen när det börjar se bättre ut räcker det med en gång om dagen och sen är det förhoppningsvis utläkt! :)

Har du möjlighet att ställa hästen i hovbad (hink, påsar, hovboot) så är det ingen dum idé! Då kommer medlet du använder åt precis överallt under en längre tid (ex. 30 min, någon eller några timmar eller kanske till och med över natt - beroende på vad man använder för medel. Kolloidalt silver är milt mot hästen och kan därför sitta på över natt, men kopparsulfat ex. skulle jag inte köra mer än 30 min hovbad).

Sen är det ju då viktigt med de förebyggande åtgärderna: kolla över hygien i box/ligghall/hagar/daglig skötselrutin av hovarna. Kolla även över fodret - vad får den att äta? En del hävdar att en sockerrik foderstat inte är lämpligt för hästar som lätt får strålröta. En del hävdar att även lusern kan vara skadligt. Det finns nog ingen forskning på detta, men är du som jag så är du villig att testa det mesta för att hålla din häst frisk. Och som sagt - låt inte din hovslagare komma undan med att INTE skära bort allt infekterat horn - DET MÅSTE BORT!!! Är inte han villig, eller om det går så djupt att han helt enkelt inte FÅR (då det räknas som operation) så måste hästen till veterinär.

LYCKA TILL! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Min ena häst får väldigt lätt röta, både i strålen och i bärranden (ännu värre än strålröta). Har han snösulor så får man vara extra noga eftersom de förvärrar det hela.

Jag brukar börja med att kratsa hovarna noga, sedan skura med såpa (med borste). Sedan häller/sprutar jag i jodlösning (ganska stark) och avslutar med tjära. Det här har funkat på min häst. När det har varit extremt har jag använt mig av "rensa strålen", en liten flaska som finns i diverse ridsportbutiker.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
10
· Visningar
542
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka