Dålig blodcirkulation

Uppsnarjd

Trådstartare
Min ponny har väldigt dålig blodcirkulation i vänster fram. Misstänker att hennes hälta på detta ben kan ha med det att göra.
Nån som har tips på hur man får igång cirkulationen?
För tillfället är hon helt avställd och har just nu inte möjligheter att rida igång henne, vilket jag vet förmodligen skulle hjälpa. men nån som har några andra tips?

Sv: Dålig blodcirkulation

Finns det inte några benskydd som hjälper till att öka blodcirkulationen? Typ värme/kyl skydd.

Hur vet du att hon har dålig blodcirkulation och hur ser diagnosen på hältan ut?

Dålig blodcirkulation är en bedömning av veterinär, massör, homepat m fl

Rörelse - promenader, longering etc och benskydd typ back on track. Även massage ökar blodcirkulationen. Kanske också liniment. Du behöver ju inte rida för att hålla hästen i rörelse.

liniment ska jag nog ta och testa.
Tyvärr finns inte tiden just nu varken till promenader eller ridning :(

Vad kommer den dåliga blodcirkulationen av? Ngt måste ju hindra blodcirkulationen för att den ska bli dålig.

Som tillskott utöver genomgång av vet så hade jag haft ute en massör och försökt få igång cirkulationen genom att mjuka upp muskler osv. Sen back on track på natten.

Dålig blodcirkulation är en bedömning av veterinär, massör, homepat m fl

Men då har de säkert tips om hur det ska hanteras, brukar vara gängse för den som behandlar att även ge tips/förslag på att förbättra. Så fråga de veterinärer eller andra behandlare som är involverade i detta, hur du ska gå till väga att förbättra dålig cirkulation. De kan ju inte bara ge dig en diagnos, de lär ju även hjälpa dig hur du ska gå vidare med rehabilitering allt annat känns oseriöst i mina ögon.

liniment ska jag nog ta och testa.
Tyvärr finns inte tiden just nu varken till promenader eller ridning :(

Ordna så hon får gå i en stor hage. Kolla efter en skötare, finns säkert en gullig tjej som gärna skrittar din ponny. Kan hon inte skrittas får Du väl ge en slant för att någon promenerar med henne.
Som folk gör med hundar, du kan ju inte strunta i problemet för att du inte hinner, lös det eller ta bort hästen.

Tyvärr har jag ingen aning om var den dåliga cirkulationen kommer ifrån. Veterinären har inte heller kunnat svara på det.
Har haft ute både massör och kiropraktor flera gånger men verka ändå inte som att cirkulationen kommer igång ordentligt.

veterinär nr 1 lyckades aldrig hitta nåt fel på hästen
veterinär nr 2 säger strikt vila i minst ett år men ha inga förhoppningar om att hästen kommer bli bättre (vila lär ju inte få igång blodcirkulationen...)
Veterinär nr 3 säger skritta mycket (enda veterinär som verka ha kolla på skadan enligt mig, dock har han slutat annars hade jag självklart fortsatt ha kontakt med honom)
Veterinär nr 4 har gett diagnosen och inget mer.
Veterinär nr 5 förklarade diagnosen på danska men ville inte komma med några råd om fortsatt behandling.

Så känns som jag inte har mycket hjälp att hämta från just veterinärerna som har tittat på henne

Jag struntar definitivt inte i problemet.
har lagt ner all min tid energi och pengar på det i över ett år. Just nu är det dock lite körigt i livet på andra plan.
Och du tycker inte det är lite drastiskt att ta bort en häst enbart pga lite dålig blodcirkulation i ett ben?

Är hästen halt i dagsläget? Vad är det för diagnos för hältan?

Det kan ju vara så att hästen har ont (och visar hälta) och att den därigenom inte använder benet korrekt varvid dålig cirkulation uppstår.

Ha hästen lindad så mycket det går med Back on Track, min häst har lite sämre blodcirkulation sen en senskada för många årsen och behöver han vila i mindre hage som nu tex så håller jag benen lindade. Det har hållt alla gallor borta i det benet.

Linement är jag inte mycket för, har aldrig märkt någon direkt skillnad annat än ytligt. Det finns ju magnetpaddar att köpa och ha på om man inte vill ha BoT, det finns mycket i bandageväg som främjar blodcirkulationen.

Hon är lite halt i vänster varv på hårt underlag. i höger varv och rakt fram syns ingenting

Men alltså, hästen är kollad av så många veterinärer, är det ingen som velat röntga? UL? vet dom vartifrån hältan kommer ens? Bedövat och sett om det blir bättre etc? Låter mycket underligt att ingen av veterinärerna har någon idé om saker och ting.

Har hästen varit inne på klinik för utredning?

Hon har varit under utredning i 1,5 år, men den enda veterinär som inte gett upp har tyvärr slutat.
Hon är röntgad och ultraljudad utan att de hittat nåt fel. Hon är skiktröntgad med resultatet jag postat tidigare i tråden.
Sist hon var hon veterinären blev hon helt ohalt då han bedövade kronan och neråt. Alla andra gånger hon varit där har de kunnat bedöva hur mycket som helst och hon har varit halt ändå.
Kiropraktorn hittade massor av låsningar i ryggen på henne men alla dessa är numera bra, enda är att hon är lite sned i manken pga att hon inte gått helt rakt med vänster fram. Haft ute massör, kraniosakralterapuet mfl och ingen hittar grundproblemet, men alla är överens om att blodcirkulationen är dålig.
Därför jag söker råd om hur man ska få igång den igen.

Enligt röntgensvaret så har din häst förtunning av brosket vid strålbenet. Inte dålig blodcirkulation. Kontrastvätskan har inte kommit fram dit vilket tyder på att hon inte har förstärkt genomblödning där, vilket i sin tur indikerar att det inte är en akut process som pågår utan något som försiggått under en längre tid. Det säger också att det finns möjliga skador på två ligament som fäster in till sesamoidbenen. Vila och antiinflammatorisk medicin, inte motion, longering och liniment. Låter som en strålbenshälta.

Hon är röntgad och ultraljudad utan att de hittat nåt fel. Hon är skiktröntgad med resultatet jag postat tidigare i tråden.

Okej, jag har inte orkat ens försöka översätta det som stod så jag tänkte du kanske kunde mer enkelt sammanfatta vad det är som dom kommit fram till.

Dock låter det ju inte som en dålig blodcirkulation och jag tror inte det hjälper att bara få igång den.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka