Dålig andedräkt.

L

lisa

Tant katts andedräkt gör att jag nog skulle kunna använda henne till att skrämma bort inbrottstjuvar eller åtminstone lite Halloween-spöken (vilket iofs kan vara praktiskt) :devil:

Nu brukar väl inte en 15-årig katt lukta direkt gott ur munnen, men jag är övertygad om att hennes andedräkt har blivit mkt värre den sista tiden. Är det verkligen normalt att känna lukten när hon gäspar på 1 meters avstånd :confused: Jag har tittat runt i hennes mun så gott det går då hon inte direkt är samarbetsvillig, och kan inte se några tecken på tandsten, irriterat tandkött eller liknande.

Vad kan dålig andedräkt bero på och vad gör man åt det? Jag har läst här på forumet om Plaque-off (?), hjälper det? Tacksam för alla tips :)

Sv: Dålig andedräkt.

Har för mig att salivutdöndringen kan minska på äldre katter samt att tandstenen kan öka, men jag vet inte säkert. Isch, det luktar ju verkligen inte hallon :p Specialfoder för seniorer?

Problem med tänderna är väl det vanliga, både tandsten och olika inflammationer kan ju ställa till det. Så kan det vara problem med bihålorna (snorig eller så?) eller med magen. Verkar hon frisk annars så kan du börja med att pröva ett annat foder. För hundar finns ju diverse tuggben och godis som ska hjälpa mot dålig andedräkt, antar att det finns för katter med även om jag nu inte kan komma ihåg det.

Kolla munnen hos vet. Ibland kan det sitta "skräp" längre in som man inte ser. Vi ska ta tandsten på vår gamling nu (för första gången) eftersom han tydligen inte tuggar lika bra längre in i munnen. Man ser inget på de "synliga" tänderna men det luktar apa och om man kan öppna munnen helt ser man att tanden längst in inte ser så fräsch ut... Plaque-off ska jag testa sen, tänderna i fram är ju fina eftersom de äter ben men det gör han väl inte med sina kindtänder antar jag då.

Kem: Inte snorig eller dålig på något annat sätt, bara luktar illa :p

Sassy: Ja, jag har funderat på om det kan vara nån skit även om man inte ser. Tänkte gå och köpa plaque-off och ev specialfoder nu, affären ligger "hos" vet. så jag kan ju passa på att rådfråga samtidigt om farbror docktor skulle vara inne.

Någon som har erfarenheter om vad RC oral fresh (oral clean?) har för effekt?

Jag använder Pit´r Pat till min katt för dålig andedräkt.. Finns och köpa i dom flesta djuraffärer..

Vad är det för nåt? Funkar det?

Nu har jag köpt plaque-off iaf, det räcker ett helt år så jag hoppas det hjälper!

Fick en provpåse av Hills t/d också, men gud vilka stora bitar :eek:

Det är små godis bitar som ger bättre andedräkt..
Ger ca två om dagen och då hålls hans andedräkt fräsch!!

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 533
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama