Dags för svullen fotknöl igen

tott

Trådstartare
20200602_171540.jpg

Sådärja 😕 Senaste dagarnas värme har fått min fotknöl på vänster fot att svullna igen - liksom de 2 (minst) senaste åren. Ingen smärta, ingen värme - bara svullet. Som ni ser så har jag en hel del ytliga ådror på den foten. Har en del åderbråck högre upp på benet också och ett av dem brukar kännas varmt och värka lite på sommaren.
Så...dags för läkarbesök eller ska jag fortsättningsvis strunta i det?
Har någon av er det såhär?
Vad kan en läkare göra?
 
Visa bifogad fil 51872
Sådärja 😕 Senaste dagarnas värme har fått min fotknöl på vänster fot att svullna igen - liksom de 2 (minst) senaste åren. Ingen smärta, ingen värme - bara svullet. Som ni ser så har jag en hel del ytliga ådror på den foten. Har en del åderbråck högre upp på benet också och ett av dem brukar kännas varmt och värka lite på sommaren.
Så...dags för läkarbesök eller ska jag fortsättningsvis strunta i det?
Har någon av er det såhär?
Vad kan en läkare göra?
Jag svullnar vid värme. Har gjort så hela livet. Fingrarna är jobbigast för de gör ont när de inte riktigt går att böja. Fötterna kan bli smått gräsliga.

Det är mitt lymfsystem som inte riktigt sköter sig. Kan uppleva rejäl svullnad i vänster ben när jag är förstoppad också. Inte riktigt logiskt men min kropp gör lite som den vill.

Testa att massera lätt nedifrån och upp, mot bålen. Du har lymfkörtlar i knävecken och ljumskarna och de kan behöva lite taktil hjälp. Massera i små cirkelrörelser. Fötterna i högläge kan också hjälpa.

Ett skumt råd som faktiskt kommer från vården - riktigt djupa långsamma andetag. Ett halvdussin ungefär.
 
Jag svullnar vid värme. Har gjort så hela livet. Fingrarna är jobbigast för de gör ont när de inte riktigt går att böja. Fötterna kan bli smått gräsliga.

Det är mitt lymfsystem som inte riktigt sköter sig. Kan uppleva rejäl svullnad i vänster ben när jag är förstoppad också. Inte riktigt logiskt men min kropp gör lite som den vill.

Testa att massera lätt nedifrån och upp, mot bålen. Du har lymfkörtlar i knävecken och ljumskarna och de kan behöva lite taktil hjälp. Massera i små cirkelrörelser. Fötterna i högläge kan också hjälpa.

Ett skumt råd som faktiskt kommer från vården - riktigt djupa långsamma andetag. Ett halvdussin ungefär.
Tack! Många goda råd värda att testa :bow:
 
Kompletterar @tantens inlägg.
Svullna ben och fötter kan mycket väl hänga ihop med trögt lymfsystem, precis som tanten skrev.
Men, innan man börjar massera och greja behöver man "aktivera" systemet, annars har vätskan ingenstans att ta vägen.
Mer om lymfödem - som kanske är extremvariant av stopp i lymfsystemet
Följ gärna anvisningarna i den här videon, för egenvård.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 139
Senast: sassiball
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 425
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 417
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 754
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp