Dags att skaffa kaninsällskap?

A

Axelle

Jag har en 1,5 år gammal hermelinpojke. Han har varit ensamkanin i ett år nu, och jag överväger nu att skaffa en hermelin till. En hona. Oskar är innekanin och bor i mitt rum. Han har där sin bur, men springer i princip alltid lös där inne då det är kaninsäkrat. Tanken är att det ev. nytillskottet ska ha en egen bur i samma rum, så att de har tillgång till varsitt krypin och revir, men förhoppningen är att de ska kunna springa "fritt" tillsammans. Hur realistisk är en sådan förhoppning? Har insett att det finns två läger då det gäller åsikter ang. kaniner ihop. Vissa anser att det är nästan stört omöjligt att få kaniner att gå ihop oavsett kön i olika kombinationer, medan andra fnyser åt detta och menar att det är väl självklart att de går att para ihop. Så, vad är sanningen? Bör jag skaffa en till eller inte?

En till detalj är att Oskar ännu inte är kastrerad. Tanken är givetvis att han ska kastreras om sällskap införskaffas, men det kanske är för sent? Är han för gammal?

Sv: Dags att skaffa kaninsällskap?

jag vet inte hur det är angående kastreringen, har för mig att om man kastrerar försent så kan liksom beteenden och sånt sitta kvar, men det blir ju inga ungar såklart...

jag tror absolut att det går att para ihop dom, men det beror lite på hur individerna är. endel vill verkligen inte bo/träffa någon annan kanin.
så det är inget man kan säga direkt.

vissa säger att kastrerad hane + hona ska vara det bästa, men det har iaf inte funkat för mig, för mig har det funkat bättre med enbart honor ihop.
men som sagt beror det mer på individen än själva könet.

Hm.. Hur kan ålder tänkas spela in då, är det lättare att para ihop en unge med en vuxen kanin än att få 2 vuxna att gå ihop?

Jag har möjlighet att hålla isär kaninerna ifall de inte funkar ihop, men själva syftet är ju att Oskar ska få sällskap som han trivs med..

ja, det är oftast lättare att para ihop unga kaniner än gamla, men jag har även "fixar ihop" gamla kaniner som aldrig någonsin har haft sällskap förut.

Hade du satsat på att hitta en hona, helst unge, som sällskap till Oskar?

Liknande trådar

A
Övr. Djur Så sant som det var sagt, imorgon bär det av till Alundatrakterna för att hämta en liten hermelinbebis. 9 veckor gammal, bourgonge...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Axelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama