Dags att ringa kiropraktorn?

S

swanpis

Hej!
jag har ett 11 årigt vallack som just nu ligger på en grundlig utbildningsnivå i både hoppning och dressyr men som är under utbildning.
han har just börjat gå ute på sommarbete och nu när jag tog in honom igår markerade han kraftigt över ryggen.
så jag masserade, strechade, lade på back on track och tog en lång promenad. när vi kom in igen markerade han inget över ryggen och kändes mycket gladare och piggare. så då red jag på banan för att kunna rida igenom honom ordentligt och se hur han kändes osv. det gick nästan bättre än vanligt och han var mjuk och lugn som en filbunke.

idag nar jag tog in honom så markerade han kraftigt över ryggen igen.

ska jag be en kiropraktor kolla på honom eftersom han är tillsynes helt frisk i övrigt eller ska jag fortsätta massera, stretcha och "back on tracka" eftersom det uppenbarligen hjälpte?
vad skulle ni gjort?

slänger in en bild från gårdagens ridpass också.
226969_1805997025840_1117327864_31635332_2448444_n.jpg

Sv: Dags att ringa kiropraktorn?

Din häst är förmodligen känslig för det bistra vädret vi har nu. Så jag hade satt på honom ett regntäcke, utan foder. Så blir det nog bättre. Eftersom du skriver att det blir bättre när du har BoT täcke. Min fröken har samma problem, vill inte komma in på nätterna, trotts 3-5 grader bara. Så hon får gå med regntäcke, tar in henne en stund innan ridning så hon kan stå med BoT en stund, sedan är hon ok.

tack för tipset, ska pröva det! :D

Har förmodlingen samma problem med min valack. Förra året var en equiterapeut ute och körde med värmekamera och laser på honom, och han blev då bättre redan efter en gång. Man såg tydligt att han var överbelastad i ryggfileerna på bilderna.

Nu har han reagerat på samma sätt igen. Så i år började jag fundera på det här med nattlig utevistelse och sommarpäls, om det kunde vara problemet, (hände vid samma tid förra året). Efter att ha läst här kan jag nog konstatera att så är fallet.

Har även jag Bot täcke, men det använder jag ju inte ute, men kommer att testa att ta in honom lite och se om han blir bättre.

Så jag rekommenderar laserbehandling. Vilket jag kommer att använda på min igen.

Edit: min går täckad på nätterna nu, samt vid regn. Har inte hjälpt, men förmodar att jag skulle ha börjat med det innan han blev dålig för att få effekt.

Sadeln ser ut att vara ett av problemen

kan du vara mer specifik var du tycker den brister?
vet att sadeln inte är helt 100% men har tyvärr inte ekonomin att satsa på något dyrare för tillfället då jag studerar och ekonomin inte är på topp.

Man behöver inte alltid byta till en dyrare sadel. Den är alldeles för svängd och ser ut att vara för vid

Min häst fäller forfarande väldigt mycket efter den kalla vintern och är super känslig över allt men framför allt rygg....

du har rätt, ska börja leta efter en begagnad sadel som passar bättre. :)

mm, han fäller en hel del just nu så det kan också vara en del i problemet!

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 272
Senast: AmandaJ
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 437
Senast: Alexandra_W
·
Träning Postade just i en anna tråd om dagens ridpass och började smått fundera om detta 'fenomen'. Orkar inte skriva om hela texten så kopierar...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka