Dags att gräva upp stånds!

Sv: Dags att gräva upp stånds!

EN gul blomma,,,,,,,,,,,,,halva hagen är översållad av det där förb. ogräset.:mad:

Så har det varit sen jag flyttade hit och jag har aldrig haft en sjuk häst.

Har oxå en massa såna där jäkla blommor i hagen, men endast där det mer är grusmark, men mina är då inte nån meter hög, kanske 20 cm hög. Har inte heller haft nån sjuk häst.

Vad mkt olika bilder på växten:crazy:

enligt de som jag har sett tidigare är stjälken mer rödbrun.

Bra att de hur den ser ut innan blomning:bow:

Jag är så trött på alla dessa förbannade giftiga växter....

Egentligen skulle man utrota alla gula blommor som finns....:mad:....Verkar som att det är de som är mest giftiga....

Jag får ryck så fort jag ser ett litet gult blomblad i mina hagar nu för tiden....

Va på krigsstigen i en av hagarna efter Johannesört igår, och nu ännu en att leta efter....TAR DET ALDRIG SLUT!!!!

//Domino_s *funderar på att anlägga grushagar överallt*

Jag läste i nån tidning eller så, att hästar väljer faktiskt bort "Giftiga växter" och liknande, och äter hällre det som dom ätit förut, t.ex gräs. Men om betet blir magert, kan dom alltid testa något nytt. och då finns det risk för att dom får i sig något giftigt.

Hästar äter inte stånds eftersom de smakar illa. Skulle man däremot råka få med det bland slaget gräs så försvinner "varningssmaken" och hästar kan då råka äta det av misstag.

Hästar äter inte stånds eftersom de smakar illa. Skulle man däremot råka få med det bland slaget gräs så försvinner "varningssmaken" och hästar kan då råka äta det av misstag.

Varför dör då 500 st. i GB varje år?

*KL*

De som ifrågasätter risken med att ha stånds i sina hagar, och tror på att hästarna inte äter de så det är ingen fara, kan göra en enkel googlesökning på ragwort horse och börja läsa.

Som axel säger, det dör många hästar varje år i GB av ragwort poisoning.

Jag tror inte heller att risken är speciellt stor men för säkerhets skull så skulle jag rensa bort stånds ändå om jag såg några.

Sen finns det ju fler giftiga växter så lätt att hålla rent är det ju inte.

Generellt är det dock så att risken ökar om man har riktigt ont om bete. har man gott om bete så ratar hästarna de flesta giftiga växter.

Som det även står i artikeln, så trampar hästar ner växten i hagen ibland, då torkar den och den dåliga smaken försvinner och då finns det risk att dom stoppar i sig den på betet.. Sen kan den ju hamna i höet också..

Precis, hästarna får i sig det av misstag. Jag hade definitivt rensat i hagen om där funnits stånds.

åh my good... igår for jag runt o drog upp en massa stånds i hagarna o sen slog det mig att nej, tänk om det fanns ute i betet som de har slagit vid midsommar???? då innebär det att mitt hösilage inte är okej....hur ska jag nu våga ge dom hö till hösten?...

Har problem med fång på en häst, det är inte så mkt gräs i hagen men idag hittade vi några stånds i den. Kan det ha nåt samband? :crazy:

Dum fråga från en som hagarna fulla med Johannesört... den är alltså giftig för häst????:o

igår for jag runt o drog upp en massa stånds i hagarna

Jag har hört att man ska vara försiktig och använda handskar när man hanterar stånds, tror att det även kan vara giftigt för människor.

Varför dör då 500 st. i GB varje år?

Det kan väl bero på att det har varit medtaget i hö och annat "gräs"foder. Det behöver ju inte alltid vara så att hästen äter det för det är dåligt bete. Dock har vi klarat oss undan stånden men har istället mkt smörblommor :mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
874
Senast: Ylva86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
1 028
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Med början i dag, onsdag, och final på söndag, håller Dansk Varmblod en stor utställning på Vilhelmsborg. Uppskattningsvis...
Svar
0
· Visningar
813
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama