Dags att förbjuda smällare

A

Angely

...och raketer som låter. I går hände det absolut medt fruktansvärda som kunde hända. Det man trodde var omöjligt, det som inte fick hända...

Vi var påväg hem från vårt stall Ekeby vid halvfem tiden. När vi kommer till en kurva ser vi en massa stillastående bilar med helljusen och varningsblinkersen på. Vi trodde naturligtvis att något hade kört i diket eller liknande, och stannade för att hjälpa till, min mamma och jag. Men det visade sig vara något helt annat. En flock hästar på cirka 7-8 stycken hade rymt, till följd av att några idiotiska småkillar hjade smällt en massa smällare i närheten av deras hage. Hästarna skulle just tas in, men blev naturligtvis panikslagna, sprängde staketet och stack... De tog sig ut på en bilväg, alla klarade sig undan utom en, en liten shettistjej på 4 år... Hon blev träffad av en bild, och stod sen bara på tre ben och flämtade. Jag och fyra andra (FYRA!) var tvungna att stå och hålla i henne, i två jävla timmar innan veterinären kom. Och allt veterinären kunde göra var att konstatera att det var ingenting att göra, benet var brutet, och var tvungen att avliva henne på plats. Men trots att hon fick lika mycket sprutor som en stor j*vla ardenner dog hon inte! Hon stod upp trots det... Det tog tre j*vla kvart för ponnystackarn att somna in, allt var så j*vla, j*vla vidrigt att det inte var sant. Vi gjorde allt för att rädda den där lilla snälla ponnyns liv, men det räckte inte... Och allt detta på grund av att några killar ville leka med smällare och inte hade vett nog att hålla sig borta från hästarna. En liten häst dog till följd av det. Helt i onödan.

Det här är ett praktexempel på att det nu definitivt är dags att förbjuda all sorts smällare och raketer som låter. Det är väll ingen som helst tvekan på det...

RIP Amanda 2001 - 2005.

Sv: Dags att förbjuda smällare

Fy vad hemskt!Förstår du är förbannad och upprörd!

Att småkillar inte förstår att hästar kan bli rädda är ju rätt vanligt tyvärr,en del tycker tom det är kul att skrämma djuren..men man tycker ju att de borde ha föräldrar som kunde se till att de ger fan i att skrämma djur med smällare och raketer..:devil: om inte annat så kanske det vore kul om deras ungar har fingrar och ögon i behåll..

Nåt liknande höll på att hända mina hästar förra året,(flera dagar efter nyårsafton..)som tur var var jag hemma och kunde lugna hästarna innan de fick totalpanik..
Hade jag inte varit hemma hade de kunnat gå illa...jag var skitförbannad (eftersom jag bor på landet och folk borde fatta att djur reagerar på raketer),så jag sprang ilsken bort mot var ljuden kom ifrån..antagligen såg ungjävlarna :devil: att jag var förbannad för jag kunde inte hitta de skyldiga..och det var nog tur det för fy fan vad arg jag var..

Det vore väl ok om folk nu sköt bara på nyårsafton och påskafton då vet man ju om det..men det värsta är att det blir raketer över ..som de fyrar av nån annan dag flera dar senare,och då kanske man inte är hemma:confused:

Mina bryr sig inte om smällare eller gevärsskott,men vinande raketer är läskigt,så jag får nog lägga ner lite tid och lära dem att det inte är farligt..
Har lyckats få en häst att sluta vara rädd för motorcyklar med hjälp av träning så då borde det gå med raketer oxå,några morotspåsar och tålamod så..

För jag är så pessimistisk att jag inte tror det blir nåt förbud tyvärr..vi får nog miljöträna våra hästar mot idioter..trist men sant.:crazy:

Usch vad otäckt! Smällare är i alla fall förbjudet sedan ganska många år tillbaka

Fan va onödigt!
Förjävligt med idioter som inte kan hålla styr på sina fyrverkerier!! Igår fick ett par som höll varandra i armen en raket däremellan, jag trodde deras armar skulle blås bort men de klarade sig som tur j*vla var med ett rött märke på huden, båda två. Någon idiot i närheten kunde tydligen inte sikta sina raketer rakt upp så paret fick ta smällen istället.

Alltså, det borde vara åldersgräns upp till 25 på fyrverkerier!! MINST!

Tydligen så är folk så jävla omogna och dumma att de inte bryr sig om sin omgivning, idioter!'

Men jag tror också att det kan bli väldigt svårt att förbjuda raketer, finns det inget mindre farligt man kan skjuta i luften? typ en variant av nödraketer kanske. Aja, hoppas att de höjer åldersgränsen, puckon ska inte leka med explosiva "leksaker".

Å, nej!

Ta upp det med tidningarna, gör affär av det så andra får se vilka konsekvenser det kan bli.

Hämtade hem hästarna från vintervilan idag o fick gå in till grannen en bit bort, hennes pojk med vän stod o smällde en hel påse full med smällare. Mina hästar bryr sej inte på håll, men min hund lider hemskt. Det slutade med en gång när jag bad dem...

Föräldrar har ett stort ansvar för sina barn. Fyrverkeri är ok när det ordnas av kommunen el av byföreningen här, men smällare kan lika väl tas bort, förbjudas, onödiga saker som är fullständigt meningslösa egentligen.

det va ngn innan idag som skrev att det va hennes hästar tror ja???? eller ngt sånt?? finns på en annan tråd men hittar inte den just nu:confused: ingen annan som läste det??:confused: :cry: :cry:

Joo... Det har hon skrivit om, dock var det inte hennes shettios, hon hade en enorm tur, hennes hästar klarade sig oskadda. Men lilla Amanda dog...

Jag vet hur jä**igt det är men problemet här är inte ungar som skjuter utan vuxna. Min ena shettis hade det jättejobbigt inatt av alla fyrverkerier, slängde sig mot väggarna i boxen o gick nog igenom ett maratonlöp, badade i svett. De andra hästrna var oxå oroliga. Dessutom hade dessa vuxna lovat mig att de inte skulle ha några fyrverkerier just med hänsyn till djuren, kan även tillägga att den ena är kossebonde o den andra har stallet intill mig.

Nej ursh vad hemskt..

varflr ska folk tycka det är roligt att skrämma hästar.. nu kanske de inte var deras avsikt men sånna finns det också..

varför kan inte alla människor också tänka på djuren??

*arg*

/M

Förbjud skiten bara :devil: Bort, bort, bort!!

mathil skrev:
Usch vad otäckt! Smällare är i alla fall förbjudet sedan ganska många år tillbaka

Fast den lagen är det dock inte många som följer.. :mad: :devil: :mad: :devil:
Och till råga på allt blir dom arga när man säger åt dom att sluta.
Tror inte det hjälper att anmäla.

Var och skällde ut ett par killar 4 dagar innan nyår när dom stod vi hösilaget :mad:

Stöder dig totalt!!!

synd för den lilla.. :(

Men fy! Ja jag hade inte sagt nej till att alla smällare ska bort, man är lika stressad över dessa varje år !

Kan väl inte hålla med att man skall totalförbjuda raketer, däremot bör det vara helt förbjudet att skjuta raketer annat än vid tolvslaget samt på påskaftonskväll mellan vissa tider. Och då bör detta göras på nåt ställe en bra bit från bebyggelse.

Min sambo var sååå tvungen att skjuta raketer inte långt från stallet. Hästarna blev panikslagna och sprang runt i boxarna med stora vidgade näsborrar som frustade hela tiden. Jag blev vansinnig på sambon och talade bestämt om för honom att detta var sista gången han skjuter raketer i närheten av vårt hem och stall. Han respekterade faktiskt detta efter att ha sett hur boxarna såg ut imorse när han släppte ut hästarna. "Det ser ut som att de bara skitit en och annan plupp" sa han, väldigt konstigt, sa jag , allt är ju för f*n runtrört i hela boxarna!

Har själv en shettis tjej som får panik när de drar igång med sina smällare.Denna nyårsafton garderade jag mig dock, stoppade bomull i öronen o hade öronkappa på,full belysning i hela stallet,radio igång och hängde för fönstrena, trots detta så var hon ängslig.
Men bättre än förra året ialla fall. Jag tycker att alla små smällare som ungarna roar sig med ska totalförbjudas och upphöra att säljas helt. Sen de större med effekter ska säljas till vuxna och då minst 25 års krav på.Kanske det finns en chans till bättring.:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka