Dagisstart och ytterkläder höst/vinter

Snowwhite

Trådstartare
Jahapp. Då var det strax dags för barnet på snart 1,5 år att börja på dagis.
Inser att jag har mindre bra koll på vad som bäst bör införskaffas i ytterklädesväg inför detta äventyr.
Regnkläder... Ofodrat? Fodrat? Overall eller tvådelat? Klarar man sig med ett ställ eller behövs fler?
Underställ? När, var, hur?
Vinteroverall eller jacka och byxor?
Gummistövlar eller allväderskängor? Både och?

Frågorna är uppenbarligen många O_o ;)

Hur klär du ditt barn i höst och vinter?

Jag jobbar på förskola, och hos oss brukar jag säga, Ofodrat regnställ (galonbyxor med hängslen och regnjacka) med fleeceunderställ separat. Gummistövlar som kan lämnas på förskolan, så det alltid finns. Du klarar dig med ett regnställ där. Extrakläder där, såsom tunna vantar, tunn mössa (tjocka vantar och tjock mössa, tjockare sockor och vinteroverall när vintern närmar sig) tunn långärmad tröja, tunn kortärmad tröja, två par byxor, två par strumpor och en tjockare tröja. Inneskor/tofflor brukar man oftast klara sig utan..

Vi fick en lapp med vad man behövde ha där. Vi använder både fodrat och ofodrat regnställ. Overall är smidigare än tvådelat på små barn men det är ju en smaksak :)
Vi har ett ställ som hänger där och sen har vi ett hemma samma gäller för vinterkläder :)

Jag tycker att galonisar är hemskt instängda så vår dotter har följande på fsk just nu: galonisar för riktigt slask, någon slags "vattentät" överdragsbyxa, håller inte fukt i all oändlighet men tillräckligt bra för lättare regn samt vind och en pop-jacka som står emot regn förvånansvärt bra. Tösen har två par skor som passar. Ett par gympadojor och ett par gummistövlar. Ena paret skor stannar på förskolan. Det andra paret har hon på sig hem. Ungefär samma stil med jacka och byxor. Overall har hon haft en av. Jag har inte förstått poängen med en för fsk och en för hemmabruk. När det börjar bli kyligt blir det underställ på hyllan samt tjockare kläder om man inte vet med sig att det är smällkallt. Då blir det underställ direkt på morgonen. Jag undviker fleece av miljöskäl. Finns helt ok alternativ. Ett par yllesockor finns på hyllan och rejäla kängor. Vi har kört på fingervantar på 3-åringen men hon grejar det ju själv. Tumvantar i någon slags tunn stickad modell samt ett par thermovantar. finns även galonvantar. tunn mössa till hösten och tjock öronlappsmössa på vintern. Jag kollar ofta tradera, där kan man göra kap på alla delar av detta :D

Overall har hon haft en av. Jag har inte förstått poängen med en för fsk och en för hemmabruk.
Det beror ju på hur man bor.
Vi har haft en overall till dagis-skola och minst en för hemmabruk. Vi bor på gård och har hästar och av samma anledning som man inte går i stallkläder till skola eller jobb skickar vi inte barnen till dagis i overall som använts hemma på gården.

Det beror ju på hur man bor.
Vi har haft en overall till dagis-skola och minst en för hemmabruk. Vi bor på gård och har hästar och av samma anledning som man inte går i stallkläder till skola eller jobb skickar vi inte barnen till dagis i overall som använts hemma på gården.
Självklart är det så. Det jag syftade på vår mer att man har flera för att de som används hemma ska vara extra fina.

Jag har en snart 2-åring. Vi bor i Stockholm. Ytterkläder för höst och vinter:
Vindfleecejacka
Ofodrat galonställ
Fleecefodrad galonoverall (guld att ha ett plagg som ska på istället för fyra!)
Vinteroverall (igen, en del istället för två är bra. Då får pedagogerna mer tid till väsentligheter istället för att lägga eoner av tid på påklädning)
Förstärkningsplagg att ha under overallen om det är väldigt kallt
Underställ i ull (vet ej om de kommer åka med till förskolan, hade inget behov av det förra vintern då dottern är av det kallare slaget och inte svettas så ofta)
Regnvantar
Tjocka vantar
Tunna ullvantar
Mössor av diverse tjocklek
Löskrage i ull

På fötterna:
Ofodrade gummistövlar (Crocs för att de är oslagbart lätta)
Fodrade gummistövlar
Ofodrade kängor som rymmer en socka
Fodrade vinterkängor
Ullstrumpor!

Har inte dubbel uppsättning av något (mer än mössor, vantar och sockar). Har inget behov av det.

Vi fick en lapp med vad man behövde ha där. Vi använder både fodrat och ofodrat regnställ. Overall är smidigare än tvådelat på små barn men det är ju en smaksak :)
Vi har ett ställ som hänger där och sen har vi ett hemma samma gäller för vinterkläder :)
Självklart är det så. Det jag syftade på vår mer att man har flera för att de som används hemma ska vara extra fina.

Vi har inga extra fina utan de hänger där i fall vi lämnar med bil så ska det finnas på plats. Eller om vädret är annorlunda mot när vi hämtat.

Jahapp. Då var det strax dags för barnet på snart 1,5 år att börja på dagis.
Inser att jag har mindre bra koll på vad som bäst bör införskaffas i ytterklädesväg inför detta äventyr.
Regnkläder... Ofodrat? Fodrat? Overall eller tvådelat? Klarar man sig med ett ställ eller behövs fler?
Underställ? När, var, hur?
Vinteroverall eller jacka och byxor?
Gummistövlar eller allväderskängor? Både och?

Frågorna är uppenbarligen många O_o ;)

Hur klär du ditt barn i höst och vinter?

Vi har haft ofodrade och, när det blir kallare, fodrade regnställ (enklare att klä på ett lager, hemskt omständligt att klä på tröja, byxor, regnbyxor, regnjacka, mössa, vantar och skor varje gång barnet ska ut eller hem.). Oftast ett vanligt par utebyxor också, typ goretex. Räkna med att byxorna försvinner ibland, då är det bra att ha ett par i reserv. Gummistövlar, definitivt. Gummistövlar och vanliga skor (anpassade till årstiden).

Mössor och vantar försvinner hela tiden, tidvis har det gått ett par vantar i veckan, så köp några extra. Vattentåliga vantar tills frosten kommer, när det är minusgrader kan de ha fleece.

När vintern kommer, samma princip med så få plagg som möjligt - det är ändå galet meckigt att få på allt, och mina barn har alltid hatat att klä av och på sig allt. Så overall, och en underställsoverall att ha under när det blir kallt. Ordentliga skor, med plats för extra sockor när det blir kallt. Varm mössa, gärna med öronlappar (ser jönsigt ut men värmer fint) och varma vantar.

Vi fick jättebra tips från förskolan när vi frågade, helt orutinerade som vi var :D Vi började mitt i vintern och då hade vi fodrad overall, fodrade gummistövlar och extra halskrage, mössa och vantar på fsk. Fodrad jacka samt vinterstövlar hade dottern på sig vid lämning. Framåt våren köpte vi en ofodrad regnoverall, ofodrade regnbyxor (ej galon, tycker inte det andas tillräckligt) och ofodrade gummistövlar som är kvar på fsk. De andra gummistövlarna var ändå urvuxna... Vi lämnade i fodrad regnjacka, men där fodret kunde tas av och användas som fleecejacka - uppskattat av personalen! Det har räckt för oss och har vi tur passar allt fortfarande nu när det börjar bli lite mer blött och ruggigt och hon precis börjat fsk igen efter sommaruppehållet (har inte varit där sen i juni). Personalen är väldigt bra med att uppdatera oss föräldrar vad som behövs, för jag och sambon har ibland lite dålig koll eftersom vi båda jobbar inomhus.

Edit: Vi använde långärmad T-shirt och långbyxor, typ mjukis, under och det räckte. Dottern är väldigt varm av sig :D

Vi är nog inne på 5:e uppsättningen skalkläder + vindfleece från Polarn & Pyret till sonen, tycker de är outstanding! (Och som förskollärare har jag sett en hel del..)
Funkar året om, istället för galonställ på sommaren, som uteställ vår och höst, vindfleecen är perfekt sommar-vårjacka. På vintern knäpper man bara fast fleecen i skaljackan så har man en vinterjacka också.
Är inget fan av galon, det är alldeles för tätt och andas inte.

Grunden till höst/vinter är oftast det här för oss:
Overall (oftast kör vi Didriksons), fleecekrage, tjockvantar, tunna vantar, tjockare och tunnare mössa, GoreTex-kängor (oftast Viking).
Skaljacka, byxor och vindfleece från PO.P.
Höstskor, gärna gympadojor i GoreTex.
Gummistövlar, både fodrade och ofodrade.
Sen är det rätt bra med ett fodrat galonställ för de där riktigt slaskiga novemberdagarna, samt som extrakläder.

Och - snåla inte på kvalitén, det lönar sig nästan alltid att lägga lite mer, och dessutom kan du sälja allt vidare sen på exempelvis Tradera.

Mellanpojken har alltid på förskolan;
Extrakläder, 1 st overall, 1 set med ofodrade regnkläder, extra vantar samt gummistövlar eller tennisskor/vinterskor beroende på vad han åkte hem i sist.

Sen tillkommer underställ, fodrad regnställ (älskar det, och har använt det till mina barn sedan 2005), ofodrade regnbyxor och vindjacka, mössor, ofodrade gummistövlar, fodrade gummistövlar, höstskor, vinterskor oftast GoreTex, vantar både tunna tumvantar och tjocka vantar för vintern, fuskkrage, overaller, termobyxor och jacka. (jackan och termobyxorna köptes billigt på en annons på tradera enbart för jackans skull då jag tycker att det är smidigt att ha endast jacka när man ska till bilen och sen in igen tex VC, julfirande borta osv)

Vi har valt att ha en uppsättning med extra overall och regnkläder på förskolan för att slippa att köra det fram och tillbaka men även för att vädret kan ändra sig under dagen. Detta är ett system som fungerar för oss då jag får ett moment mindre att komma ihåg när vi ska iväg. Av erfarenhet så har jag märkt att det är inte alltid som en overall räcker om de går heltid eftersom de är oftast ute 2 ggr per dag. Nu när mellanpojken endast går 5 timmar, 3 dagar i veckan så är de ute 1 gång så då räcker det med en uppsättning. Det enda vi köper helt nytt är skor, resten är från tradera, utförsäljning, sparat från äldsta sonen samt fått. Så det är inga stora summor pengar som vi lagt ut :up: Billigt ska det vara :laugh:

Jag är inget riktigt fan av fodrade galonställ, dock håller jag med om att de är lätta att bara dra av på vid lite kyligare, slaskigare dagar, men de tar en enorm tid att få torra!

Jag är inget riktigt fan av fodrade galonställ, dock håller jag med om att de är lätta att bara dra av på vid lite kyligare, slaskigare dagar, men de tar en enorm tid att få torra!
Men hur/varför blir de blöta? Vår regnoverall har aldrig blivit blöt på insidan.

Vi kör med ofodrat regnställ när det är varmare ute, fodrat när det är kallare och med extra underställ när det är ännu lite kallare. Sedan vinteroverall. På fötterna fodrade gummistövlar alt. vinterkängor beroende på temperatur och väderlek. Har en dagisuppsättning av allt och en hemmauppsättning av allt för att slippa släpa grejer fram och tillbaka. Bor i Mälardalsområdet.

Vi körde med både ofodrat och fodrat galonställ, speciellt när dottern var mindre då de gärna sitter i alla pölar och gegga! Hade ett ställ alltid på plats på dagis och det andra på hem och dit.

När det blev kallade så blev det vinteroverall, överlägset när de är små så man slipper tvådelat och glipor. Dottern är mkt var av sig så behövde inget underställ, annars finns underställ i overallform, smidigt! Dagis ville gärna att det även fanns galonisar att trä över overallen vid slask.

När hon vart lite större så inhandlades regntätt skal-set, överdragsbyxa och jacka. Perfekt då det andades och även var vattentätt. Och man kunde ha dom var för sig.

Ett par ofodrade stövlar till höst och vår. Ett par fodrade stövlar att ha i princip hela vintern om det inte var flera minus, då vart det vinterkängor.

Tjocka tumvantar, tunnstickade vantar, ofodrade och fodrade regnvantar.
Tjock och tunn mössa :-)

Hade inte dubletter av några kläder alls, mer än tunna vantar och mössor som kunde bli blöta.

Vi kör tvådelat, ofodrat regnställ. Fleeceunderställ som också är tvådelat finns att ha under om det behövs. Till vintern är det overall eller täckbyxor med täckjacka. På fötterna fodrade gummistövlar eller ofodrade med raggsockor i under hösten och till vintern fodrade, vattentäta kängor. Tunnare, vattentäta vantar nu och sen tjocka vattentäta vantar till vintern. Ingen mössa än men snart dags för en tunnare åt den yngsta i alla fall. Till vintern är det tjockare mössa som gäller.

Har dubbelt av allt så det finns både hemma och på dagis så man slipper dra allt fram och tillbaka.

Vi har använt Isbjörns ytterkläder till våra barn.
Dyra i inköp, men såå värt det. :bow:
De håller i en evighet och funktionen är helt överlägsen.
Barnen kan ärva varandra och sen har jag sålt dom på tradera och ibland fått halva inköpspriset tillbaka.
De har samma funktion som galonisar men smidigare att röra sig i och ett stort, stort plus är att dom andas. Och dom håller för en vattenpöl. ;)
Extra viktigt tycker jag rörelseförmågan är om barnet är så litet som din knatte och där är Isbjörn helt överlägsen galonisar. :bow:

Till små barn skulle jag rekommendera overall framför tvådelat.
Tyckte tvådelat satt sämre när mina barn var så små. Bylsigt och delade sig på mitten.
Om man ändå vill ha tvådelat så rekommenderar jag hängselbyxor.
Till mellansäsongen skulle jag ha ofodrat med en extra fleece på hyllan om det är kallt. Till vintern fodrad overall.

Stövlar som jag tycker är bra är crocs innan det blir för kallt. Under mellansäsongen kan man lägga en fårskinnssula i botten. Crocs är lätta att tvätta antingen för hand eller i maskin.
Till höst/vår har jag använt kavat eller vikings allvädersstövlar.
Till torrare väder goretexkängor som andas som går upp lite på vaden så det inte glipar mellan fot och overall. Och till vintern, samma men vinterfodrat.

Jag puttar upp den här tråden då min fråga är på samma tema.

Var har ni hittat gummistövlar åt de allra minsta? Tösen hade strl 17,5 enligt mätsticka i skobutiken och så små gummistövlar har iaf inte jag hittat. 24 är nog det minsta vi sett men hon hade nog behövt 20-21.

Och hur mycket kläder går åt på en vecka på fsk? Alltså vanliga kläder, byxor och tröjor/bodys. Vi har bara möjlighet att tvätta en gång per vecka så vi behöver ha tillräckligt för att klara oss mellan tvättpassen.

Jag puttar upp den här tråden då min fråga är på samma tema.

Var har ni hittat gummistövlar åt de allra minsta? Tösen hade strl 17,5 enligt mätsticka i skobutiken och så små gummistövlar har iaf inte jag hittat. 24 är nog det minsta vi sett men hon hade nog behövt 20-21.

Och hur mycket kläder går åt på en vecka på fsk? Alltså vanliga kläder, byxor och tröjor/bodys. Vi har bara möjlighet att tvätta en gång per vecka så vi behöver ha tillräckligt för att klara oss mellan tvättpassen.

PoP och Pax vet jag har gummistövlar i storlek 20. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka