Dagiskläder

Sandra78

Trådstartare
I april ska vår lilla tjej börja i förskolan, hon kommer då att vara 16 månader drygt. Har börjat spana lite efter vårkläder (begagnat) till henne, men jag vet inte riktigt vad som behövs i form av ytterkläder..?
Skaljacka och -byxor, regnoverall och regnställ (jacka + byxa), behöver man verkligen allt? Hon kommer att gå halvtid så det blir ju inga heldagar utomhus.
Räcker det med gympaskor och gummistövlar i skoväg?

Sv: Dagiskläder

Både regnoverall och regnställ är inte nödvändigt, men i övrigt behövs det du skrev tycker jag. Inte nödvändigtvis skalkläder, funkar med vanlig jacka och överdragsbyxor oxå. Regnvantar är bra oxå!

Å så tittade jag vidare och insåg att det finns fodrade regnställ och ofodrade. Såna klassiska i galon och regnställ i funktionsmaterial. Byxor med hängslen och utan, overaller och gud vet allt. Hjälp?

Regnvantar har hon iaf :D Och en skaljacka (Polarn och pyrets som jag är jättenöjd med), men den lär hon nog växa ur innan april, samt ett par ofodrade galonbyxor med hängslen. Och mössor i drivor, fast ingen som tål regn, behöver hon en sydväst också?

Jag tycker att galon är bäst, mest vattentätt. Vi har inte haft sydväst och de har aldrig sagt att hon behöer ha en, vi kör på huvan på jackan eller mössa beroende på vad det är för temp.

Fleecefodrat tycker jag blir varmare än man tror, så det har vi ner till ca -5 till ca +8. På våren har hon ofodrat regnställ, med lager på lager under istället så man kan varva så. På så sätt kan man ju använda ställen på sommaren också.

Senast ändrad:

Så om man ser från april och mot sommaren (längre än så lär hon väl inte ha samma storlek) så borde hon klara sig med ett regnställ i galon, en jacka som inte nödvändigtvis behöver vara vattentät samt ett fleeceställ. Mössa och vantar förstås, gympaskor och gummistövlar.
Räcker det som grundutrustning?

Jag tycker att barn ska ha bra kläder på sig på förskolan så att de inte blir kalla eller fryser. Jag vet inte var i landet du bor men bor du söderut fungerar det säkert med vanligt regnställ och fleece under. Jag bor långt norrut så i april kommer vi nog att använda fleecefodrat regnställ.
Beroende på ev. snööförhållande blir det fodrade gummistövlar eller vanliga vinter kuomastövlar men direkt det blir mer vatten än snö är fodrade (i vårt fall) gummistövlar att föredra framför rena "snöskor".

Finns ju både fodrade galonvantar och galonvantar utan foder där man har tumvantar under så det beror på ert väder vad som passar bäst.

Jag har köpt på mig ordentligt med grejer på loppisar och dyl. så att vi har dubbla upplagor och därför inte behöver ta hem förskolegrejerna men det där bestämmer man ju själv vad som passar bäst. Faktum är dock att hemma bestämmer man själv när man vill gå in, på förskolan är de oftast ute den "utsatta" tiden och därför är det extra viktigt att inte barnet blir kallt.

Naturligtvis vill jag att hon ska vara varm och torr, men samtidigt så känns det ju dumt att lägga ut en massa pengar på kläder som inte behövs. Men behöver hon kläder för 5000 så får hon naturligtvis det, som sagt är ju hennes välbefinnande viktigast.

Vi bor också i Norrland, i Sundsvalls-trakten. Så det är nog ganska vintrigt i april förstås...

Med risk för att låta snål, men funkar galonkläder av billigare märken typ som Lindex eller är det POP/Didriksson mfl som gäller? Galonkläder kanske är bäst att ha dubbel uppsättning av, men vanliga ytterkläder borde väl räcka med en uppsättning, hon måste ju ändå ha något på sig när vi går till och från dagis?

Jag vet att KappAhls regnkläder fick bäst i test något år! Dom var inte dyra har jag för mig. Kolla om du kan hitta på rea, vi hade tur förra året och hittade Didrikssons regnkläder för typ halva priset. Man kan fynda ibland.

Tänk på att skriva namn på alla kläder, glöm inte vantarna bara. Svårt för personalen att skilja på 10 svarta tumvantar...

Jag har bara köpt galonställ på Gekås och de har hållt tätt allihop. Visserligen var ett av dem Abeko men de märkeslösa har varit lika bra.

Sonen började på dagis i augusti, fram till oktober (bor i Norrland) körde vi med vanligt galonställ. Vår son älskade/älskar att sitta i vattenpölar så det var tvungen att vara galoner som gick upp över ryggen. Vi hade även ett par överdragsbyxor som han använde när det bara var "skitigt" ute och vi ville skydda innekläderna. Vi använde gummistövlar, gympaskor.

I oktober till november växlade vi mellan fodrat galonställ och vinteroverall (en från fjolåret). Skor använde vi ett par vattentäta höstskor och även vinterskorna.
Han kan inte använda fodrade gummistövlar eftersom hans vader är för tjocka och jag hittar inga passande (provade nog ALLA märken jag kunde hitta här uppe).... :crazy:

Regnoverall är smidigt MEN det är bättre med ett set. En regnoverall andas inte och blir väldigt varm. Sen ibland kan man vilja använda bara byxorna för att det är lerigt ute men en vanlig jacka till.

Ang. märkeskläder vi har kört regnkläder från Gekås och de har fungerat utmärkt. Lindex bamse set vet jag fick bäst i test för något år sedan.

Till våren blir de väl liknande som i höstas beroende på väder.

Vad använde ni för byxor som överdragsbyxor? Det kan nog vara en bra idé att ha på vår lilla gris, för att slippa ha hela sandlådan i innebyxorna :D

Naturligtvis vill jag att hon ska vara varm och torr, men samtidigt så känns det ju dumt att lägga ut en massa pengar på kläder som inte behövs. Men behöver hon kläder för 5000 så får hon naturligtvis det, som sagt är ju hennes välbefinnande viktigast.

Vi bor också i Norrland, i Sundsvalls-trakten. Så det är nog ganska vintrigt i april förstås...

Med risk för att låta snål, men funkar galonkläder av billigare märken typ som Lindex eller är det POP/Didriksson mfl som gäller? Galonkläder kanske är bäst att ha dubbel uppsättning av, men vanliga ytterkläder borde väl räcka med en uppsättning, hon måste ju ändå ha något på sig när vi går till och från dagis?

Inte behöver du lägga ut sådana summor! Vi fick tvillingar först (dubbel uppsättning av ALLT!) och de har alltid haft väl funktionella kläder och skor men många gånger begagnade dito. Har shoppat knappt använda reimaoveraller på Tradera och sista inköpet av fodrade galonisar till lilleman inköptes på Rusta för ngn hundralapp och fungerar utmärkt. Vanliga galonisar kan du fynda för ngn 10:a på barnklädsbytardagar el. loppisar.

För mig har det varit viktigast med riktigt bra vinteroverall (där har vi använt Reima), riktigt bra vinterskor (där har vi haft kuoma och viking) samt vantar (där skulle jag rekommendera att köpa nya vare sig det är vinter eller galonhandskar). Galonisar och sådan där känns inte lika viktigt kvalitetsmässigt utan fungerar snarare som slitvaror, de är ju inte så dyra att köpa nya heller.

Vår lillgrabb börjar dagis i mars och vi har ju en äldre syster och således rätt bra koll till vad som var vettigt och vad som var onödigt sist.
Han kommer ha följande i sin vårgarderob:

Ett regnställ, tvådelat ofodrat (Bamse/Lindex - galon)
Regnstövlar ofodrade
Regnstövlar fodrade
Gympaskor
Skaljacka (Villervalla - vattenavvisande)
Överdragsbyxor (Busbyxan i bävernylon, kan jag varmt rekommendera för övrigt, googla)
Fleecetröja
Fleecebyxor
Mössor av olika tjocklek
Tunna tumvantar flera par
Galonvantar

Galonstället brukar vi lämna på dagis i veckorna och ta hem över helgen eller på från dagis och hem om det tokregnar/är allmänt regnväder, lite koll på smhi så löser det sig oftast. Vi har alltså bara ett, men brukar ta hem när det börjar bli för litet och hänga ett lite rymligt på dagis och ha det i mindre storlek som backup hemma, likadant med gummistövlar. Men vi börjar med ett par och flyttar emellan.

Jag gissar att det är vinter här än när han börjar men detta är vårgarderoben, han har givetvis vinterkängor och vinteroverall också.

Utöver kläder har han namnmärkta nappar (Namnnappen), namnband att sy i finare kläder (Namnband.se) och märkpenna att märka andra plagg med (Polarn o pyrets är hittills bäst tycker jag).

Senast ändrad:

Kl.

Visserligen inte kläder, men jag vill slå ett slag för nappar som har barnets namn tryckt på sig (går att beställa över nätet finns flera företag). Det man skriver med olika typer av märkpennor sitter bara fast ett kort tag och det är inte lätt att hålla reda på nappar särskilt när några barn har likadana eller snarlika.

Jag tycker regnjacka och regnbyxor med hängslen eftersom hon är såpass liten. När det gäller om de ska vara fleecefodrade eller inte är jag kluven. De är bra när det är "mellanvarmt", men barnen blir lätt svettiga när de rör på sig mycket samt de är även fleecefodrade i delen man trär över stöveln = de suger åt sig vatten som en svamp. Så flecceställ att ha under vanliga regnkläder är nog bäst (och torkar lättare i torkskåp.

Kl

Vi har kört med ofodrade galonplagg (lindex bamse) med hängselbyxa. Rymlig storlek så att man har kunnat anpassa kläderna under efter temperaturen.

Fleeceplagg.

Har haft ett par fodrade o ett par ofodrade gummistövlar (tretorn). Andra skor har varit gympadojjor.

Ofodrade regnvantar med tunna vantar under.
Mössor i olika tjocklekar.

Skaljacka och byxor i vattensvvisande andas-tyg. (everest)
Det har vi haft både hemma o på dagis, galonstället har bott på dagis.

Tycker att de "bästa" kläderna ska användas på dagis, där de är ute i alla väder.
Hemma kan man anpassa sig mer utefter vädret.

Inte behöver du lägga flera tusen på kläder heller! Men jacka, utebyxor, fleecetröja o galonställ lär hon definitivt behöva, kanske att fleecegalon kan vara bra med, och gummistöhvlar o gympaskor, kanske fodrade gummistövlar om det fortfarande är kallt i o med att ni bor norrut. Mössor o vantar o sockar i flera ombyten behövs alltid. Om du köper storlek lite i överkant kan hon säkert ha samma kläder till hösten med, de växer ju inte lika fort efter 1½. Enklare märken brukar funka utmärkt o vill du köpa märkeskläder som po ps skalkläder e d så finns det massor på både Blocket o tradera i jättefint skick o bra pris.

lycka till!

Vad använde ni för byxor som överdragsbyxor? Det kan nog vara en bra idé att ha på vår lilla gris, för att slippa ha hela sandlådan i innebyxorna :D

Vi har haft didrikson aosta byxorna, men bara för att vi fick dom i present, annars hade de blivit ett par billigare byxor.

Ett till tips, jag tycker galonvantarna som är fodrade är värdelösa på mindre barn. Vi har ett par sådana som aldrig är använda, otympliga o jävliga o få på. Köp hellre ett par fodrade skalvantar, vi har ett par från polarn o pyret, håller tät ( trots 15 min under stupröret där de forsar vatten) o är smidiga då dom är tunnt fodrade.

Behöver man verkligen överdragsbyxor? Vi drog på galonisarna utanpå till sandlådesittande, det var helt perfekt. Så himla blött var det inte i höstas men alla dagisbarnen larvade runt i galonbyxor ändå. Superpraktiskt. Galonbyxor med hängslen och så innanför dem en tröja och när det är kallare en jacka. Täcker nästan allt utan armarna :D Inget barn hade någonting annat.

Vi trodde vi skulle behöva fodrade stövlar men svärmor köpte vinterstövlar lite tidigt. Jag tog lite panikslaget vinterstövlarna till dagis en kall blöt morgon och fick bara en oförstående blick när jag pratade vinterfodrade regnstövlar. Va? han kan väl ha dessa på sig, det är väl inget fel på dem. Och det har det inte varit hittils. Rakt från ofodrade stövlar till vinterstövlar helt enkelt. Men det beror säkert på höstens väder.

Vi har haft två overaller, fått av kollega, hela hösten, men behövde aldrig mer än en. De torkar ilsnabbt i torkskåpet och vi tvättade över helgen när han kunde ha jacka och jeans (den gången det behövts, ush nu låter vi kanske lortiga men overallen ser faktiskt helt osmutsig ut.).

Senast ändrad:

Klart man inte måste ha överdragsbyxor, men jag tycker det känns som det blir onödigt tätt och varmt med galonisar om det inte är blött men ändå lite fuktigt eller kyligt så att bara innebyxor är för lite. Samma sak med fodrade stövlar- inte livsnödvändigt men bra att ha t ex under värsta vårslasket då det bara är ett par plus men enorma smältvattenpölar..

Klart man inte måste ha överdragsbyxor, men jag tycker det känns som det blir onödigt tätt och varmt med galonisar om det inte är blött men ändå lite fuktigt eller kyligt så att bara innebyxor är för lite. Samma sak med fodrade stövlar- inte livsnödvändigt men bra att ha t ex under värsta vårslasket då det bara är ett par plus men enorma smältvattenpölar..

Plus en på det hon sa :)

Våra vinterskor tål en hel del väta, men inte hoppande och vadande en hel förmiddag i djupa smältpölar... Det gör de fodrade gummistövlarna. Och jag skulle inte vilja vara utan våra överdagsbyxor som vi haft ända sen stora tjejen började på dagis, beställde precis ett par nya busbyxor till lillebror till hans dagisstart :)

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 391
Senast: ako
·
Småbarn Efter påsk börjar vår "bebis" som snart är en stor tjej (16 mån) skolas in på dagis (för er som läste min förra tråd så var...
Svar
13
· Visningar
1 855
Senast: Calazirya
·
Småbarn Funderar på Luddes vårgarderob, o har redan shoppat en ny knallblå skaljacka från Po P (dyr, men ack så snygg ;)) o ett par fina...
Svar
12
· Visningar
9 176
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka