Dagens i-lands problem

Efwa

Trådstartare
Lite undrar jag om jag ska posta en sådan här banal problemställning. Kanske blir man hånad, kanske hyllad för sitt erkännande.......

...........men jag KAN bara inte få bort vattenfast mascara. Alltså, det kan ju tyckas som ett ganska litet problem och det är det ju, om vi tänker världsligt ju.
Men ett reellt problem är det ändå.

Jag har testat oljor, Nivea Eye make up remover (för vattenfast make up), Noxidoxi make up remover (också för vattenfast make up). Inklusive en massa andra märken.
För övrigt tycker jag nämligen att det är en jäkligt bra mascara, den vattenfasta, av olika märken men kan ju inte använda dem. Fransarna åker av eller så får jag ha mascaran på i ca 2 dagar, eller delar av den.

Hur gör jag?

Vad har du för banala problem som ingen annan verkar ha, som knappast kan kallas annat än i-landsproblem?

Mitt största I-landsproblem just nu är om jag orkar åka till min syster över nyår eller inte.
Varenda helg i halva november, hela december och halva januari är uppbokade så jag funderar på om jag vill åka iväg ytterligare en helg eller inte.

Jag använde nån enkel Lumeneprodukt, en blå vätska, när jag hade vattenfast mascara. Men jag gillar inte att gnugga så hårt på ögonfransarna så jag har gått tillbaka till vattenlöslig mascara.

Jag använde nån enkel Lumeneprodukt, en blå vätska, när jag hade vattenfast mascara. Men jag gillar inte att gnugga så hårt på ögonfransarna så jag har gått tillbaka till vattenlöslig mascara.

Precis, problemet ligger ju i att man gnuggar till förbannelse och inga fransar finns kvar.
Men, just vattenfast mascara böjer fransarna bättre vilket kan vara bra tycker jag.

Precis, problemet ligger ju i att man gnuggar till förbannelse och inga fransar finns kvar.
Men, just vattenfast mascara böjer fransarna bättre vilket kan vara bra tycker jag.
Böjningen är jag inte så noga med, jag vill mest ha lite färg.

Och jag har färre ögonfransar numera tror jag, det är nog en åldersgrej. Så jag vill vara lite rädd om dem jag har kvar. Alternativet vore väl förlängning men det ser så himla fult ut, tycker jag.

Böjningen är jag inte så noga med, jag vill mest ha lite färg.

Och jag har färre ögonfransar numera tror jag, det är nog en åldersgrej. Så jag vill vara lite rädd om dem jag har kvar. Alternativet vore väl förlängning men det ser så himla fult ut, tycker jag.

Framförallt har jag använt mascaran till begravningar eller när jag vet att jag kommer att svettas eller skratta väldigt mycket.
Men, jag har ju fått dem gratis och ville använda dem mer. Känns onödigt att slänga två tuber.

Finns det då inget som liksom gör att det glider av som smör? Smör?

Jag delar ditt problem. Hur får jag bort den vattenfasta mascaran?

Har de ens testat sina produkter för ögon make up-remover undrar jag i mitt stilla sinne?

"Lägg bumullsrondellerna med removern på ögonlocken i ca 10-30 sekunder och dra lätt bort den vattenfasta mascaran". Jo, tjena, mittbena.....man ser lika fräsch ut som innan jue. Inga tvättbjörnsögon där inte.

@Efwa en variant när man vet att man kommer att gråta är faktiskt att bara måla överfransarna. Det funkar.

(Jag började med det för typ 20 år sedan när jag läste att man såg yngre ut om man bara målade överfransarna. Har aldrig glömt det :angel:)

@Efwa en variant när man vet att man kommer att gråta är faktiskt att bara måla överfransarna. Det funkar.

(Jag började med det för typ 20 år sedan när jag läste att man såg yngre ut om man bara målade överfransarna. Har aldrig glömt det :angel:)

Men jag vill ju ändå inte kasta bort mascaran. :(

Allt annat som är vattenfast (kajaler bland annat) åker av lika snabbt som de vanliga, dvs inom 5 minuter. Nu pratar vi på vattenlinjen då. Dessutom är det inga som helst problem att få dem av med make up remover, om det finns något kvar.

Hahahahahaha inte på mig. Jag målar alltid bara överfransarna men ser ut som Alice Cooper ändå på någon minut om jag gråter ordentligt. :D

Lite undrar jag om jag ska posta en sådan här banal problemställning. Kanske blir man hånad, kanske hyllad för sitt erkännande.......

...........men jag KAN bara inte få bort vattenfast mascara. Alltså, det kan ju tyckas som ett ganska litet problem och det är det ju, om vi tänker världsligt ju.
Men ett reellt problem är det ändå.

Jag har testat oljor, Nivea Eye make up remover (för vattenfast make up), Noxidoxi make up remover (också för vattenfast make up). Inklusive en massa andra märken.
För övrigt tycker jag nämligen att det är en jäkligt bra mascara, den vattenfasta, av olika märken men kan ju inte använda dem. Fransarna åker av eller så får jag ha mascaran på i ca 2 dagar, eller delar av den.

Hur gör jag?

Vad har du för banala problem som ingen annan verkar ha, som knappast kan kallas annat än i-landsproblem?
Du kan prova ta på en fet kräm (tex vaselin) på fransarna innan du sätter på maskaran.

Dock kan det göra att maskaran sitter sämre så du får prova dig fram :)

Gråt försiktigt! Sådär som de gör i filmerna. Vackert klart vatten porlar nerför kinderna.:love:

(Själv klarar jag alltså mascarabiten men alltid röd som en svullen gris efter typ en minuts gråtande).

Man kan undra hur mascaran (som ju ska göra en lite finare) har någon betydelse då? När man ser ut som en röd, svullen gris. :D

Du kan prova ta på en fet kräm (tex vaselin) på fransarna innan du sätter på maskaran.

Dock kan det göra att maskaran sitter sämre så du får prova dig fram :)

Jag ska fanimej testa men tänker ha förutfattade meningar medans jag gör det. :angel:
Kan nämligen tänka mig att det antingen åker av fortare än tåget och då är ju liksom effekten med vattenfast tämligen onödig.

Japp! Kokosolja, jojoba, och andra, både torra och oljiga oljor. Ingen effekt. Eller....väldigt liten i alla fall. Går till slut och lägger mig med rester kvar. Inte så bra men dock konditionerade fransar. :grin:

Sorry, du verkar dömd till att inte få bort den :D
En idé kanske - du kanske kan ta ansiktsvatten på fransarna först? Så att fransarna "stänger sig", så kanske inte mascaran får så bra grepp?

Jag ska fanimej testa men tänker ha förutfattade meningar medans jag gör det. :angel:
Kan nämligen tänka mig att det antingen åker av fortare än tåget och då är ju liksom effekten med vattenfast tämligen onödig.
Du kan experimentera med lite olika krämer. För mig funkar vaselin men det är precis som du skriver sämre hållbarhet på fastsättningen av maskaran.

För mig blir det dock en bra balans mellan fasthet och förmåga att fås bort.

Herregud :eek:

Jag som tycker att den vattenfasta - oavsett märke - alltid har en tendens att färga huden under ögat lite mörkare efter en hel dag.

Bort går den snabbt och mjuk med L'Oreals remover. Behöver verkligen ione gnugga.
(var tvungen att bildgoogla för att se märket. Känner igen flaskan med sin blå respektive färglösa vätska men kom inte ihåg märket)

Jag använder enbart vattenfast mascara sedan typ 30 år tillbaka och har nog aldrig haft bekymmer att få bort den?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka