Dagarna innan en tävling

F

Fjunet

Kör ni varje dag innan tävling, eller får hästen t.ex vila dagen före tävlingen? Är nyfiken på era rutiner.

Sv: Dagarna innan en tävling

Det beror lite på om det är hemma/nära eller om det är några timmars resa. Oftast ett lättare pass eller vila dagen före. Dagarna innan kör jag inte nåt stenhårt pass eller tränar in nåt helt nytt utan gnuggar bara på det som är välkänt. Det är också olika från dag till dag. Man ser hur hästen beter sig. Clicken fick alltid en jäkla massa rolig energi av att ha lite tråkigt:p Efter lång transport eller stå i en box med alldeles för höga väggar så vart han kanonkula! Men man lär sig ju eftersom vad som fungerar bra för ens häst.

Jag kanbara svara för rutinerna innan Barre har travtävlats och då har han gått ett pass..kanske 2dagar innan, sen får han antingen vila dagen innan tävling eller så joggas han lite lätt....beror lite på hur träningen har gått & hur han känns.

Jag tror inte man ska frångå dom vanliga rutinerna alltför mycket..utan försöka hålla sig till de man brukar.

Det beror lite på vilken typ av häst jag kör. Men man kan ju inte trötta ut hästen dagarna före tävling då kommer den att snabbt få mjölksyra i maraton och inte orka med. Jag brukar köra det sista ansträngande träningspasset på måndagen helgen före tävlingen sedan kör jag lättare lösgörande pass. Hästen vilar den dagen vi reser till tävlingen. På tävlingsplatsen kör jag ett pass dagen före dressyren. Då brukar det passet vara lite drygt en timme med massor av skritt och lösgörande arbete. Det gör hästen lugn och fin. Sedan kör jag ett kortare pass på morgonen innan dressyren. Då kollar jag att han är ordentligt loss och lyssnar på hjälperna. Kör sedan fram ca 1h innan dressyrstart. Under framkörningen så skrittar jag mycket. Men det är viktigt för både häst och kusk att det finns gott om tid innan start. I övrigt så prommeneras/betas hästarna 3ggr/dag ca 30min/gång. det är viktigt att visa dem tävlingsplatsen så dom kan koppla av och konsentrera sig på sin uppgift vid körningen och ej titta på annat. Jag tömkör även hästen ca 30-40 min på morgonen innan presisionen för att den ska få göra sig av med slaggprodukter efter maraton och ev överskotts energi som den dragit på sig under natten. Allt för att få en så harmonisk och välmående häst som möjligt som inte blir onödigt stressad i tävlingssituationen.
/M

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Freazer
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter