Då tände jag till på alla cylindrar!

aemaria

Trådstartare
Är det något som provocerar mig så är det djurplågeri och särskilt när det gäller katter eftersom jag är kattmänniska i själ och hjärta. I förra veckan satt vi och fikade på jobbet och en kvinna jag knappt träffat förut (har varit på semester) började berätta om sin semester. Hon hade varit på Gotland med sina fågelhundar. De hade fått springa lösa och jagat efter fåglar (inte så smart till att börja med va..? får man ens ha lösspringande hundar om man ej har dem under uppsikt?).

Sedan kom det värsta. Hon hade besökt sin bror som hade (observera hade) en katt som var hans ögonsten. :cry:Då hade en av hundarna bitit ihjäl katten! Kärringjäveln bara skrattade åt det? Sedan hade hunden tagit en höna också! Hade det inte varit läge att hålla den hunden kopplad i fortsättningen?

Mest av allt reagerade jag ju på att hon skrattade åt att hunden tagit en katt, nästan som att hon var stolt över det. Ingen tanke på att det var broderns ögonsten sen många år tillbaka. Har en del inga känslor alls i kroppen??

//aemaria

Sv: Då tände jag till på alla cylindrar!

:eek: :eek:

Stallkatten i stallet där vi hade hästarna förrut blev mördad av en hund han också. :cry:
En jakthund, trodde jägare hade pli på sina hundar... :cool:

Fruktansvärt är vad det är! Skottpengar på hundägarna! :devil:

Fruktansvärt!! Men jag har varit med om den jargången förut, som om katter var nåt "byte" för "lekfulla" hundar... Jag är helt oförstående o äcklad av såna känslokalla personer!

Jag sa att jag tyckte att hon inte var så klyftig som fortsätter ha en sådan hund lösspringande. "Men han har aaaldrig gjort så förut!" fick jag till svar. Smart människa..

//aemaria

Man kan ju undra om kärringen tänker hålla hundskrället kopplat i framtiden....

Säkerligen inte.. :crazy:
Man undrar ju vad som ryker nästa gång. En till katt, en fågel eller ett spädbarn?

//aemaria

Säkerligen inte.. :crazy:
Man undrar ju vad som ryker nästa gång. En till katt, en fågel eller ett spädbarn?
//aemaria

Det Är väl ändå en hiskelig skillnad på en katt och ett spädbarn?
En katt och en fågel är ändå ett tämligen naturligt byte för hund.
Ett spädbarn är det inte. Det kärringen verkar ha är en jakthund hon inte har pli på. Inte en hänsynslös mördarhund.

En liten fundering. Är det verkligen "normalt" att hundar (jakthundar eller inte) biter ihjäl levande varselser, katter, hönor eller vad det än må vara? Jag tycker inte det känns riktigt bra.

//aemaria

En liten fundering. Är det verkligen "normalt" att hundar (jakthundar eller inte) biter ihjäl levande varselser, katter, hönor eller vad det än må vara? Jag tycker inte det känns riktigt bra.

//aemaria

Ja det är fullkomligt normalt och helt naturligt. Hur får vargarna sin mat?
Ibland har det även hänt att en liten hund blivit ihjälbiten av större just för att den varit så pass liten att den triggat jaktinstinkten hos de större hundarna.
Inget man kan klandra djuren för, ägaren däremot borde ha sin hund under kontroll.

//aemaria

Kom bara att tänka på en sak när jag läste det där...
Du är kattmänniska säger du... Vet du om att det är fullständigt "normalt" för katter att bita ihjäl levande varelser?
De jagar fåglar, råttor, möss osv. De större kattdjuren, som dina små katter där hemma är släkt med, lejon, tigrar, lodjur, geparder osv. dödar också djur. De största kan ju faktiskt även ge sig på människor om det är så. :smirk:

Katter är inte oskyldiga små änglar, de har oftast en starkare jaktinstinkt än de flesta av samhällets hundar har.
Att vissa sedan har hundar som de inte har koll på, lösa, det är tyvärr sådant som händer.

Kan även tillägga att jag är räddare för min Norska Skogskattskorsning här hemma än vad jag är för en hund med enorm jaktinstinkt som jag förut lånade från en kennel.
Katten har bitit och rivits, gjort mig illa med andra ord. Hunden skulle aldrig göra något mot mig.

Det är helt enkelt bara att inse, många av de djur som vi har som husdjur idag är rovdjur i grund och botten. Rovdjur dödar andra djur - och det är fullständigt normalt.

Och då kommer det låta - han har aaaldrig gjort så förut...

Jag avskyr lösspringande hundar om folk inte har pli på dem. Och då menar jag att de skll inte jaga andra djur, de skall komma på inkallning, de skall inte hoppa på folk, inte skälla, inte jucka en mot benet (hmmm...tur att jag är på kattforumet nu :-))

Kärringjävel, hur fan kunde hon skratta?? :confused: antingen måste hon vara satan själv eller så är hon bara gravt störd eller nåt!! :mad:

Jag blir galen på folk som inte har pli på sina hundar. Såna typer ska inte få ha hund. Det förlorar allt och alla på, främst alla vi andra och omgivningen, men varken hund eller ägare kan ju vara särskilt lyckliga heller.

Ja jag kom på att jag inte tänkte längre än näsan räcker.
Självklart är jag medveten om att katter är "värre" rovdjur än hunden. Men en hund ska fortfarande inte bita ihjäl tamdjur, det kan väl ingen tycka?

//aemaria

Ja jag kom på att jag inte tänkte längre än näsan räcker.
Självklart är jag medveten om att katter är "värre" rovdjur än hunden. Men en hund ska fortfarande inte bita ihjäl tamdjur, det kan väl ingen tycka?

//aemaria

Hur kan en hund veta om den där katten är tam eller inte? Eller kaninen? Eller haren? Eller grävlingen? Eller sorken? Eller hamstern?

Om de bor tillsammans kan de få en flockkänsla, men i övrigt...

Nej givetvis inte, men det är ju då ägaransvaret kommer in i bilden. Och har ens hund bitit ihjäl ett tamt djur finns det verkligen ingen ursäkt till att det ska bli fler.

//aemaria

Men är det så att det är OLAGLIGT för en hund att bita ihjäl TAMDJUR :mad:

Och hur många hundägare är medvetna om att ifall deras hundar biter ihjäl smådjur, så kan smådjursägaren begära hos polisen att hunden avlivas !!!

Är det då första gången ges oftast ett föreläggande om att hunden ska hållas kopplad och bära munkorg när den vistas utomhus.

Efterlevs inte det är det avlivning som gäller...

Förutom att hundägaren blir ålagd att betala alla kostnader hos vet m.m. som dens hund har tillfogat smådjuret...

Är ingen hundhatare, men den sortens hundÄGARe borde det vara skottpengar på... :devil:

guuuuud så arg jag hade blivit!!! :devil::mad:

men tycker det låter konstigt att en fågelhund biter i hjäl, de ska väl vara "mjuka" i munnen då de ska hämta bytet helt under jakten...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka