D-ponny/häst ?

B

Bellson_

Hej , jag har en d-ponny på 5 år som vi tror har växt klart , när vi mätte honom nu var vi inte hemma så han blåste upp sig väldigt och han var då 147,8 .. :angel: bara 2 MM kvar men .. vi ska mäta honom hemma nästa gång och när vi ska slutmäta honom ..men om han skulle vara t.ex. 3 mm för stor vad säjer mätmannen då ? blir det en häst då ?

Någon som verkligen VET ?! :crazy:

Sv: D-ponny/häst ?

Japp då blir det en häst. :)

Men det kan bli tvärtom, min ponny krympte 1,5 cm på två år, och jag gjorde då ingenting för att få henne mindre. :D

Men hur höga de är beror ju också på hur avslappnade de är, är de spända som solfjädrar så åker de lätt upp 2 cm.. helst ska de ju stå å sova lite så blir de lägre :smirk:

Mina samtliga ponnyn har faktiskt varit mindre när jag slutmätt dom än de varit på senaste mätintyget. och jag har heller inte gjort något för att få ner dom. Tvärtom så försökte jag få min B-ponny att bli C men det lyckades inte. Han var 127.9 som 6 åring, men bara 126,4 som 8 åring.

Men det lustigaste var nog när jag mätte min 3-åring på 3-årstestet Då var han 125 cm och när jag sedan mätte honom som 4-åring så var han bara 121.2 cm. Alltså i en ålder han borde ha växt så har han i stället krymt nästan 4 cm :confused:

Att rida relativt hårt (typ träningspass) och massera får dom ju också att "krympa".

Du kan sko honom någon dag innan (nu menar jag INTE att du ska verka sönder honom, utan försöka tajma in skoningen och mätningen eftersom då blir han lite mindre). Dessutom räknar mätmannen bort lite för skon.

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 250
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Kristall10
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 114
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar