D-Ponny eller Storhäst?

Aggi

Trådstartare
Hej jag och min mamma ska flytta ut på landet och då får jag lov att köpa en häst!:D Jag är inte själv så ridkunnig men mamma har ridit väldigt länge. Men jag får då själv välja om jag vill ha storhäst eller D-ponny!:o Jag är 13 år, 176 cm lång och väger ungefär 60 kg och är som sagt inte speciellt ridkunnig. Kan ni ge några tips? Kommer även ha hjälp att rida den av min kusin som kan sådant här ;)
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Jag tycker att du ska vänta med att köpa egen häst tills du har gått några år på ridskola och iallafall lärt dig grunderna. Det blir varken kul eller säkert om man inte har kunskap för det man ska göra.

I övrigt så är du såpass lång så att du kan rida storhäst utan problem men om du vill tävla ponny så kan ju en maxad grövre d-ponny funka.
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Eftersom du bara är 13 år hade jag satsat på en maxad D-ponny av lite grövre modell. Ponnytiden är underbar, missa inte den.

Jag hade nog, i din situation, tittat på New Forest eller Connemara. Lite mer kraftiga och viktbärande ponnyer som också är goda hoppare.
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Okej men jag kan grunderna rätt okej skulle jag väl säga men hur bra tycker ni jag ska vara innan jag ger mig in på detta? ;)
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Jag har precis sålt min ponny till en ryttare som är jämngammal med dig. Hon är också färsk, har ridit sedan i höstas men då tränat ofta privat för duktiga tränare. Hon har tränarhjälp minst 1 dag/vecka och en hästkunnig förälder. I annat fall hade det inte blivit någon häst. Hur mycket kan din mamma, hur ofta är hon beredd att vara med? Ska du rida för någon? Jag tror absolut att du kan köpa häst - rätt häst. Vill du tävla? Isåfall en ponny, annars kanske en mindre storhäst. En välutbildad, lugn och klok häst tror den även den allra grönaste ryttare kan lära sig massor utav utan att hästen tar skada!
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Jag tror din mamma kan avgöra det.
Om du ska tävla finns det ju många ponnyraser att välja på som passar dig. Annars kan ju liten storhäst vara ett alternativ också. Tror att det viktigaste för dig är att hitta en riktigt bra läromästare som du kan ha riktigt kul med.
Lycka till!
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Med grunderna menar jag upp till iallafall Lb/Lb eller motsvarande om du inte rider engelskt ridmässigt. Jag fick utefter vad du skrev för mig att du inte kunde så mycket men då ber jag om ursäkt om jag missförstod.
Med grunderna menar jag också att man måste kunna hantera en häst för annars är risken för skador på både häst och ryttare stora. Risken att hästen tar över är också stor om man inte har så mycket erfarenhet.
Du måste också kunna känna igen om hästen inte mår bra eller har ont någonstans, kunna ta hand om mindre sår och veta när det är dags att ringa efter veterinär och vad som är bra att kunna berätta för veterinären då. Man behöver också kunna räkna ut en foderstat till hästen och veta hur man känner hullet på den så att man kan anpassa foderstaten utefter det sedan.
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Med grunderna menar jag upp till iallafall Lb/Lb eller motsvarande om du inte rider engelskt ridmässigt. Jag fick utefter vad du skrev för mig att du inte kunde så mycket men då ber jag om ursäkt om jag missförstod.
Med grunderna menar jag också att man måste kunna hantera en häst för annars är risken för skador på både häst och ryttare stora. Risken att hästen tar över är också stor om man inte har så mycket erfarenhet.
Du måste också kunna känna igen om hästen inte mår bra eller har ont någonstans, kunna ta hand om mindre sår och veta när det är dags att ringa efter veterinär och vad som är bra att kunna berätta för veterinären då. Man behöver också kunna räkna ut en foderstat till hästen och veta hur man känner hullet på den så att man kan anpassa foderstaten utefter det sedan.

Det där håller jag inte alls med om. Det räcker att mamman har de där kunskaperna - angående foderstaten räcker det till och med att en tränare eller dylikt tittar på hästen ibland. Och bara man får tillräcklig hjälp tycker jag att man kan köpa häst även om man knappt kan rida alls. Man lär sig eftersom, och jag tror inte att jag känner någon i TS ålder som har kunnat rida LB/LB när de har fått sin första häst. Det har gått bra för dem ändå. När jag som elvaåring fick min första häst uppfyllde jag knappast någon av punkterna (inte mamma heller för den delen), men eftersom jag stod på en stor anläggning med engagerad personal var min ponny i precis lika trygga händer som ridskolehästarna.
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Om du bara är 13 och redan 176 är risken stor att du snabbt blir alltför lång för att tävla ponny ändå och blir tvungen att sälja den. Jag tycker du skall köpa en stor häst runt 160-165. Köp en äldre bussig läromästare.

Även maxade d-ponnys med bred rygg är eg för små när man är såpass lång. Jag är också 176 (vuxen) och rider ibland min ponny på 148 cm. Han är rejäl med bred rygg och djup bål. Det funkar ju, jag är rutinerad, lätt och tar det lugnt, men det är knappast proportionerligt och jag skulle aldrig få för mig att tävla honom eller träna hårt.

Har du inte ridit så länge har du antagligen inte perfekt balans än heller och då blir det ännu värre att hästen är för liten.
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Jag kommer ha mamma där nästan hela tiden och även då min kusin som hjälp på helgen (hon är 18 och har fyra hästar så hon kan detta :3 ) Jag tror det blir en liten stor häst eftersom jag inte tänker tävla :P Tack så mycket för hjälpen vi ska se på en häst han på lördag, han är 169 cm och rätt gammal. Så vi får se hur det går! Är som sagt väldigt tacksam för alla svar :)
 
Sv: D-Ponny eller Storhäst?

Lycka till. :)

Min första häst var ca 165, jag var 12 år och jag kunde inte fått en bättre läromästare. Man måste inte ha en ponny, det går bra att börja direkt med stor häst också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 861
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 394
Senast: Whirlie
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 616
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 034
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp